Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OEROL, FESTIVAL

27 Juni 2006

OEROL: 2006 in retrospectief

Door Mieke Kreunen

Het was een mooi jubileumjaar, dit 2006. Het aanbod was weer zeer divers en van een kwalitatief hoog niveau. Het is nagenoeg of eigenlijk helemaal onmogelijk om in die 10 dagen dat het festival duurt alles te zien en mee te maken daarom maakten wij onze eigen selectie uit de Oerol 2006 foto's en het enorme aanbod waarbij de nadruk lag op theater. Hieronder een aantal waarnemingen over het festival zoals we dat net achter de rug hebben.

Het programma
Opvallend was dat er veel voorstellingen waren waarbij gelopen moest worden en het publiek samen met de spelers van scenery wisselt. Daarmee wordt niet alleen de locatie optimaal benut maar wordt er steeds meer een symbiose tot stand gebracht tussen kunst en natuur en dat is een prima ontwikkelling. Vorig jaar zagen we dat alleen bij 'Echo is geen antwoord' maar dit jaar waren het van wat wij zagen 'Kaspar', 'Sparagmos', 'Ifigeneia', 'LesGumes', 'Hellobye' en 'Amore Traditore' waarbij gelopen moest worden. Onze van huis meegenomen zitstokken kwamen dan ook uitstekend van pas.

Er waren dit jaar meer voorstellingen met veel improvisatie of met weinig tekst. In sommige voorstellingen werd zelfs helemaal niet gesproken. Geluid en muziek nam daarentegen wel een prominentere plek in dan vorige jaren het geval was evenals allerlei beeldende elementen. Je zou kunnen zeggen dat het aanbod meer multidisciplinair of cross-over is geworden. Daarbij viel ons op dat er aardig wat theatermakers zijn die hun voorstelling maken een beetje op de manier zoals jazzmuzikanten hun muziek maken, met vaste thema's en veel improvisatie. Jammer is dan wel weer dat de jazzmuziek zelf nauwelijks aan bod komt in de programmering hoewel we hier en daar bij voorstellingen wel wat jazzmuzikanten tegenkwamen. We vingen wat geluiden op van mensen die de mening zijn toegedaan dat het op Oerol vooral leuk, verantwoord of educatief moet zijn maar vooral niet confronterend, politiek of actueel. Met name over de voorstelling Vuka! Vuka! hoorde ik mensen zich afvragen of zoiets nou wel op Oerol thuis hoort, al die narigheid. Ja wel goed gespeeld hoor maar toch... Anderen vinden juist dat er wel wat hardere en confronterender inhoud in het Oerolaanbod mag zitten. Meer voorstellingen zoals Jøsenfjord/Lampedusa van Polly Maggoo of Totaal Thomas van de Warme Winkel.

De bezoekers
Een opvallend fenomeen was de enorme hoeveelheid digitale camera's. Ik heb het nog niet zo erg gezien als dit jaar. Het was ook vaker dan ooit tevoren dat expliciet voor de voorstelling werd aangegeven dat er NIET gefotografeerd mocht worden en ik zag ook vaker dan voorgaande jaren dat mensen daar maling aan hadden en het toch deden. Jammer hoor, want van achter zo'n display kun je een voorstelling eigenlijk niet echt ervaren en je doet er de spelers of performers EN jezelf ook mee tekort door niet met je aandacht in het moment te zijn maar bij je foto's voor later. Het is opmerkelijk dat de leeftijd van de bezoekers aan de hoge kant ligt. Ik schat het gemiddelde dik boven de 35 jaar. Er zijn veel jonge mensen op het eiland tijdens het festival maar dat zijn dan theatermakers, performers, technici, musici of vrijwilligers. Het grootste deel van de bezoekers zijn witte Nederlanders die de indruk maken een boven-modaal inkomen te genieten. Als er gefietst wordt dan is dat voor de sfeer niet vanwege de centen en dat geldt ook voor het kamperen. Iemand merkte op dat je de jongeren vooral zag op De Westerkeyn en het Groene Strand terwijl de oudere garde de voorstellingen bezochten. Misschien liggen daaraan inhoudelijke motieven ten grondslag of interesse maar het kan natuurlijk ook een kwestie zijn van geld of waar je het aan uit wilt geven.

De organisatie
De organisatie was - voor zover wij kunnen nagaan - weer pico bello in orde. Het is een enorme klus om alles op tijd klaar te hebben, alle bewegwijzering gereed, alle locaties, boekingen, artiesten, pers, medewerkers en vrijwilligers georganiseerd en gecoördineerd te krijgen maar het team van Oerol kreeg het ook dit jaar weer voor elkaar. Natuurlijk had dat niet gekund zonder de medewerking (actief of passief) van al die eilanders die op de één of andere manier een bijdrage leveren aan het festival.




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.