Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.



These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OEROL, TONEEL

16 Juni 2015

Theater op een T-splitsing

Stad der blinden Stad der blinden Stad der blinden
Door Youetta Visser met foto's van Mieke Kreunen

Theater Utrecht stort zich deze Oerol op 'Stad der Blinden', een bekend boek van Nobelprijswinnaar José Saramago. In de schuur van Corné Zorgdrager pakken ze groot uit om het verhaal van de stad die geteisterd wordt door een plotselinge epidemie van blindheid gestalte te geven. Het publiek zit er boven op en kijkt de vooraan zittende vertelster, een prachtig geconcentreerd gespeelde rol van Karina Smulders, vol in de ogen. Toch blijft er afstand.

Lees meer Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , ,

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL, OEROL

16 Juni 2015

Much Ado About Nothing. Shakespeare. Leuk hoor.

Much ado about nothing Much ado about nothing Much ado about nothing
Door Youetta Visser met foto's van Mieke Kreunen

Ik durf het hier wel op te biechten: ik houd niet zo van Shakespeare. Te hoogdravend voor mij, te verafstaand van mijn werkelijkheid misschien. Desondanks heb ik voluit genoten van 'Much Ado About Nothing' van het Bostheater in samenwerking met het Noord Nederlands Toneel. Een spektakel van ruim anderhalf uur op de parkeerplaats bij Paal 8, met vele rond crossende vervoermiddelen, vreemde uitdossingen, verrassend goede muziek en zang en een zeven acteurs op dreef. Een theaterbewerking die eeuwen overbrugt. Een hilarische voorstelling die je iedere festivalganger gunt. Zelfs de meeuwen speelden mee.

Lees meer Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , ,

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

31 Mei 2015

Première Sjoukje Hoogma als Anne Frank

Anne Anne Anne
Door Bart Stokman en Laura Donkersloot met foto's van Laura Donkersloot en Kurt van der Elst

Een  jaar geleden op 8 mei 2014 is het dagboek van Anne Frank voor het eerst als toneelstuk opgevoerd. Nu komen we opnieuw voor het één jarige jubileum in het theater Amsterdam voor de premiere met Sjoukje Hoogma als Anne Frank. Het verhaal trekt al een jaar lang bezoekers uit verschillende landen en is een groot succes. Vandaar dat de voorstelling ANNE is verlengt tot september 2015.

“Zal ik ooit nog iets groots kunnen schrijven, zal ik ooit nog eens journaliste en schrijfster worden?”
Woensdag 5 april 1944

Het verhaal over de onderduikervaringen in de Tweede Wereldoorlog wordt door Anne verteld aan een uitgever die ze in de naoorlogse tijd toevallig tegenkomt in Parijs. Ze neemt hem mee naar het leven in 1942 waar ze op haar 13de verjaardag tijdens de oorlog een dagboek ontvangt als cadeau. Haar verhalen verteld ze aan haar denkbeeldige vriendin Kitty. Al gauw ontvangt de familie Frank een oproep om zich te melden voor het transport naar een werkkamp.

Lees meer Gebruikte Tags: , , , ,

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

19 Januari 2015

Haperende mensen in het digitale tijdperk

  
tekst: Youetta Visser beeld: Melanja Palitta

'Houd altijd en overal contact', zo prijst Skype zich aan, als een van de succesvolle manieren om via internet met anderen te communiceren. Het biedt zeker uitkomst voor familie en vrienden op afstand. Maar hoe beinvloeden deze en andere digitale verbindingen onze communicatie, hoe beleven anderen jou vanuit de verte? Deze vraag vormt het uitgangspunt van de intrigerende voorstelling 'Verte', van Iris van der Ende en Bart van de Woestijne. Een korte theatervoorstelling vol haperingen.

In 'Verte' ziet het publiek twee glazen schermen waarachter een man en een vrouw trachten met elkaar te communiceren. Intrigerend is dat ook in het theater de aantrekkingskracht van deze 'beeldschermen' werkt; we worden meegezogen in een digitale werkelijkheid, die de meesten herkennen van eigen gebruik. 'Iris, ben jij daar?' Geconcentreerd spelen de twee jonge makers de gesprekken vol digitale vertragingen, waardoor de een al reageert op de ander terwijl deze nog doorspreekt. Het gesprek bestaat al snel uit een verzameling losse, elkaar hoogstens schampende zinnen. Zo probeert Van de Woestijne iets te vertellen over de inhoud van zijn studie; het blijkt te moeilijk voor Skype. Ook de opmerking van Van der Ende, dat het eigenlijk heel slecht met haar gaat, verwatert in de zee van pogingen tot contact. De vertraagde beelden, die Van der Ende met grote precisie acteert, roepen eerst vrolijkheid bij de toeschouwers op, maar de wanhoop sijpelt al snel door.

Lees meer Gebruikte Tags: , , , , ,

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

7 December 2014

Horror grijpt je bij de keel

Horror Horror Horror
Door Mieke Kreunen met foto's van Sanne Peper

“Angst is fascinerend. Wat ons menselijk brein kan bevatten, weten we niet precies.” Dat is het uitgangspunt van de voorstellingen van Jakop Ahlbom, die afgelopen week met zijn nieuwste voorstelling Horror in première ging.

Ikzelf had vooraf wat bedenkingen bij de titel Horror. Ik ben niet echt een fan van het genre, vind het nogal eens gekunsteld, obligaat en flauw. Het leek me bovendien nagenoeg onmogelijk om de effecten van horrorfilms te vertalen naar theater. Ik ken echter het werk van Ahlbom dus ben vol verwachting naar de Toneelschuur in Haarlem gegaan om me te laten verrassen.

Lees meer Gebruikte Tags: , , , , , , , , , ,

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

11 November 2014

'Leven' van Lisah Baert: Je denkt dat je veel meer invloed hebt.


tekst: Youetta Visser Beeld: Ilse Stijntjes en William van der Voort Poster:Josine Beugels (klik voor volledig beeld)

"Ja, nou, je bent onderhevig, want je bent iets, snap je, je bent...er!". Een stamelende Thijs Bloothoofd loopt letterlijk vast in de nieuwe voorstelling 'Leven' van de jonge theatermaker Lisah Baert. Zijn bewegingen weerspiegelen hortend en stotend zijn woorden. Zo is er wel meer letterlijk deze avond. Toch geeft deze korte voorstelling veel te denken over de ongeschreven regels van de manier waarop we ons leven inrichten.

Het verhaal is simpel; twee mensen ontmoeten elkaar en proberen vorm te geven aan hun leven. Dat blijkt niet makkelijk. Het leidt bijvoorbeeld tot een omhelzing waarin zij enkel in ondergoed gekleed leunen tegen elkaar, wanhopig zoekend naar houvast. Steeds vallen ze uit evenwicht en proberen met hangen en wurgen, over elkaar heen klimmend samen een nieuwe houding te vinden. Het wordt letterlijk steeds zwaarder, ondanks de zoetsappige muziek op de achtergrond: 'I am so in love with you.' Een rauw schouwspel dat het publiek op deze zaalpremière in theater de Nwe Vorst in Tilburg bekend voorkomt. Het is haast pijnlijk te zien hoe beiden hun droom van samenzijn trachten te verwerkelijken.

Lees meer Gebruikte Tags: , , , , , ,

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

13 Oktober 2014

De Utrechtse Spelen groots in drama

  
Tekst Youetta Visser Beeld Roel van Berckelaer

In Utrecht opende het schouwburgseizoen op 10 oktober in stijl, met een Griekse tragedie van formaat. Regisseur Thibaud Delpeut bracht met De Utrechtse Spelen 'Phaedra' in première, in een bewerking van Hugo Claus. Geen sinecure; het verhaal is weliswaar meeslepend, maar veel wordt overgelaten aan de luim van de Goden. Zo is Phaedra verliefd op haar stiefzoon, omdat Venus haar hart op hol brengt. Die beperkte zeggenschap ligt veraf van de huidige tijd, waarin we denken veel invloed te hebben op ons leven en worstelen met de weerbarstige praktijk. Toch krijgen de acteurs de toeschouwers - gezeten op oude stoelen met dramatisch weinig beenruimte - muisstil.

Lees meer Gebruikte Tags: , , , , , , , , , ,

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

9 Oktober 2014

Verhalenverteller Eric Borrias neemt het publiek moeiteloos mee op reis

 
tekst Youetta Visser Beeld Carel Bruring e.a.

Het is een risico om een recente bestseller te bewerken tot theaterstuk, zeker als het een avonturenboek is waarin verrassende wendingen de hoofdrol spelen. Verhalenverteller Eric Borrias ging de uitdaging aan en bewerkte 'De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween' van Jonas Jonasson tot twee voorstellingen: een voor kinderen en een langere voor volwassenen. De volwassen première in Culemborg bleek een groot succes. Vakwerk verloochent zich niet.
Meestal speelt verhalenverteller Eric Borrias  op scholen, in culturele centra of op (internationale) festivals, vaak voor kinderen. Maar ook een volwassen theaterpubliek kan genieten van een goed verhaal. De toeschouwers bij de première in theater de Fransche School in Culemborg, de woonplaats van Borrias, lieten zich moeiteloos meeslepen op wereldreis. Zelfs degenen die deze bestseller kenden genoten opnieuw van het ongelooflijke verhaal van een oude man, zijn verleden als dynamietspecialist en zijn huidige avontuur, op de vlucht uit het bejaardenhuis met een koffer vol geld.

Lees meer Gebruikte Tags: , , ,