Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

9 Oktober 2014

Verhalenverteller Eric Borrias neemt het publiek moeiteloos mee op reis

 
tekst Youetta Visser Beeld Carel Bruring e.a.

Het is een risico om een recente bestseller te bewerken tot theaterstuk, zeker als het een avonturenboek is waarin verrassende wendingen de hoofdrol spelen. Verhalenverteller Eric Borrias ging de uitdaging aan en bewerkte 'De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween' van Jonas Jonasson tot twee voorstellingen: een voor kinderen en een langere voor volwassenen. De volwassen première in Culemborg bleek een groot succes. Vakwerk verloochent zich niet.
Meestal speelt verhalenverteller Eric Borrias  op scholen, in culturele centra of op (internationale) festivals, vaak voor kinderen. Maar ook een volwassen theaterpubliek kan genieten van een goed verhaal. De toeschouwers bij de première in theater de Fransche School in Culemborg, de woonplaats van Borrias, lieten zich moeiteloos meeslepen op wereldreis. Zelfs degenen die deze bestseller kenden genoten opnieuw van het ongelooflijke verhaal van een oude man, zijn verleden als dynamietspecialist en zijn huidige avontuur, op de vlucht uit het bejaardenhuis met een koffer vol geld.

 

Als iets kenmerkend is voor Eric Borrias, is het zijn welluidende stem. Hij speelt geen verhalenverteller, hij ís het. Gelukkig bestaan er theaters voor mensen zoals hij. Borrias, zelf tegen de zestig, is op zijn gemak op het podium. Met behulp van maar enkele rekwisieten: een pet, een hoed, dynamiet en een koffer, switcht hij naadloos tussen de vele rollen. Af en toe ondersteunt een projectie op het achterdoek zijn relaas. Hij bouwt het rustig op; eerst is hij voornamelijk verteller en hoofdpersoon Allan Karlsson. Op het toneel een kleine verandering van energiek naar fragiel, met- en zonder pet. Met zijn smalle gestalte zet Borrias een pezige en pientere Allan neer. Daarna volgen meer personages: de achtervolgende politieman, een boer in het veld, een ingehuurde chauffeur en zo verder. Het mooie is dat Borrias niet teveel poespas maakt van het wisselen van rol. Zo kan het publiek ongestoord het verhaal volgen dat moeilijk genoeg is; een achtervolging door Zweden in verschillende voertuigen. Vele verwikkelingen volgen. Borrias speelt zelfs even een schijtende olifant. En verdomd; er staat er ineens eentje in de hoek van het podium.

De achtervolging in Zweden voldoet voor de kindervoorstelling. Maar de volwassen voorstelling reikt verder; ook het levensverhaal van Allan Karlsson wordt uit de doeken gedaan, dat ons over de hele wereld voert en langs een stuk of acht wereldleiders, van Mao tot Stalin en van Einstein tot Franco. Borrias maakt hierbij slim gebruik van enkele portretfoto's op een standaard. Zo raakt niemand de weg kwijt.

Als echte familieman werd Borrias bij de bewerking van het boek tot theatervoorstelling ter zijde gestaan door onder andere zijn broer (techniek), zijn zoon (muziek) en zijn schoonzoon (affiche). Hij voegt zelfs ter plekke nog enkele actualiteiten in, zoals de Zwarte Pieten-discussie. Al met al blijft het een lang verhaal. Dat hij het desondanks in zijn eentje op het podium op deze wijze tot leven brengt getuigt van grote ervaring en een heel helder hoofd. Daarbij maakt hij zelfs even een uitstapje richting zaal, als een telefoon rinkelt of een flesje water omgaat. Natuurlijk reageert Borrias daarop, maar dat hij vervolgens moeiteloos doorgaat met het jongleren tussen vijf continenten, twee verhalen en meer dan tien personages is ronduit indrukwekkend. Uiteindelijk geeft hij de zaal de keuze: Gaan we voor een happy end? We gaan voor het happy end. Zo wil ik elke avond wel een verhaal.

'De honderd jarige man....' is nog te zien in Rotterdam, Voorburg, Heiloo, Amsterdam enzovoorts.
Meer informatie: www.verhalenverteller.nl


Gebruikte Tags: , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.