Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL, FESTIVAL

6 September 2006

Fringe Festival: Biest door de Wetten van Kepler

Biest Biest Biest
Door Mieke Kreunen met foto's van August Swietkowiak (klik voor groter)

In het kader van het Amsterdam Fringe Festival herneemt De Wetten van Kepler de voorstelling Biest, een voorstelling over afscheid nemen. Als we binnenkomen in de Rode Zaal van de Brakke Grond in Amsterdam zit op het toneel een oude vrouw op een stoel met over haar benen een deken. Ze kijkt voor zich uit terwijl het publiek - zachter dan dat ik dat gewend ben - een plaatsje zoekt in de lang niet uitverkochte zaal. Er wordt alleen gefluisterd tussen de toeschouwers en verder is het stil op het luidruchtig kraken van een chipszak na. Dan dooft het licht en horen we de vrouw geluidjes maken: "oi oi", en even later: "he he". De countertenor komt het toneel op en begint troostend te zingen. Het is winter en koud in huis, althans dat vindt de vrouw. Ze zit in haar stoel en heeft pijn aan haar benen. Haar dochter verblijft een groot deel van de dag in de stal waar warmte is van de koeien. Moeder en dochter hebben een ingewikkelde relatie waar we gaandeweg meer van gaan begrijpen. De boerderij waar ze wonen is nagenoeg failliet en het wachten is op het moment dat de gebochelde Kremers van de bank in gaat grijpen.

Er wordt een kalf geboren of eigenlijk een tweelingkalf, maar wel een Siamese want ze zitten met de koppen aan elkaar. Moeder en dochter strijden over de vraag of de kalfjes recht hebben om door te leven. De dochter geeft de moeder de eerste melk van de moederkoe te drinken, de biest. Maar moeder gooit de biest door de kamer en weigert het te drinken. De moeder is geen vriendelijke vrouw en heeft een groot geheim voor haar dochter. Kremer van de bank wilde de moeder indertijd wel helpen als zij hem ook even 'hielp'. We komen er achter hoe angstig de zwangerschap van de moeder was omdat ze bang was dat haar kindje niet goed zou zijn en ook een bult zou hebben, net als Kremers, de vader. En dat de dochter ook een tweeling had, twee jongetjes, die pas zijn gestorven.

Langzaam worden al deze verhalen met de emoties letterlijk ont-dekt en voelen we de onmacht van de beide vrouwen om om te gaan met hun gevoelens. Ze proberen zich los te maken uit het voorspelbare keurslijf waar ze met elkaar in zitten en doen r ¼cksichtlos, alsof hun leven er van afhangt. Het onzegbare moet worden uitgesproken, het is onafwendbaar ongeacht de gevolgen. Wij worden steeds verder in het verhaal gezogen en lachen mee met de moeder om op een volgende moment de verstikkende beklemming te voelen die er heerst in dit huis zonder toekomst.
De countertenor ondersteunt, intervenieert, troost en 'becommentarieert' er tussendoor, nu eens naar de dochter en dan weer naar de moeder. Op de achtergrond klinkt het monotone geluid van de melkmachine dat af en toe wordt aangevuld met de eenzame klanken van cellist Ernst Reijseger. Naargeestig is het met af en toe momenten van letterlijk opgeluchtend gelach.

Biest is een ontroerende voorstelling die genadeloos bloot legt hoe onmachtig mensen kunnen zijn in hun relatie met de dierbaren waarmee ze leven maar ook die ze verloren. De haat-iiefdeverhouding tussen de moeder en de dochter schrijnt hier en daar van het toneel af als ze ieder voor zich worstelen met het verleden. Maar er wordt ook veel gegrinnikt en soms zelfs hard gelachen, ook om de tragische verhalen die zich voor onze neus ontvouwen.
Ik vond Marlies Hamelynck fenomenaal als de moeder met alle nurkse trekjes die je zou verwachten bij zo'n stugge boerenvrouw. Wendell Jaspers' spel is aanvankelijk tamelijk kleurloos maar naarmate de voorstelling vordert zien we haar een mens van vlees en bloed worden met heftige, alles verzengende emoties en gedrevenheid. De loepzuivere stem van countertenor Jan Kullmann geeft de voorstelling een heel aparte sfeer met zijn non-fysieke aanwezigheid totdat hij tot 'leven' komt als 'de dood'. Ik was zeer onder de indruk van deze voorstelling en met mij de rest van het publiek, dat de acteurs drie keer liet terugkomen.

De voorstelling is alleen morgen nog te zien op het Amsterdam Fringe Festival dus als je kunt gaan, doen! Als dat niet lukt dan kun je ook nog naar Den Bosch, Purmerend of Roosendaal. Kijk hier voor meer informatie en de speellijst.

Spel:
Marlies Hamelynck en Wendell Jaspers

Zang:
Jan Kullmann

De Wetten van Kepler - website
Amsterdam Fringe Festival - website


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.