Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL, FESTIVAL

8 September 2006

TF1: Opening Night

(thumbnail) (thumbnail) (thumbnail)
Door Aukje met foto's van Jan Versweyveld (klik voor groter)

Voor het festival TF 1 dat van 26 augustus tot 13 september o.a. in de Stadsschouwburg van Amsterdam plaatsvindt, heeft de jury van het festival (o.a. bestaande uit Monique van de Ven en Ursul de Geer) er uit circa 800 voorstellingen elf geselecteerd, die representatief zijn voor de kwaliteit van Nederlandse en Vlaamse voorstellingen. Het belangrijkste criterium: ‘dit mag niemand missen’. Die elf voorstellingen worden nogmaals getoond aan het publiek.
Tevens worden tijdens dit festival de belangrijkste Nederlandse theaterprijzen uitgereikt. Het toneelstuk ‘Opening Night’, een gezamelijke productie van Toneelgroep Amsterdam en NT Gent, is zeer terecht geselecteerd om nogmaals getoond te worden aan publiek én heeft drie nominaties ontvangen: Elsie de Brauw voor een Theo d’Or (beste vrouwelijke hoofdrol), Jacob Derwig voor een Arlecchino (beste mannelijke bijrol) en Chris Nietveld voor een Colombina (beste vrouwelijke bijrol). De uitreiking vindt plaats tijdens het festivalgala op 10 september in de Stadsschouwburg in Amsterdam. Het stuk gaat over een theatergezelschap dat de voorstelling ‘Een tweede vrouw’ opvoert. Het is een nieuw stuk, waarvan de try-outs reeds plaatsvinden. Over drie dagen echter is de première. De moeilijke scènes en het ondoorgrondelijke hoofdkarakter roepen bij de hoofdrolspeelster (gespeeld door Elsie de Brauw) en regisseur (gespeeld door Fedja van Huêt) frustratie en vragen op. De protagonist Myrtle lijdt daar het meest onder, en neemt iedereen in haar emotie mee. Ze probeert houvast te vinden om haar rol, een ouder wordende vrouw die zich wanhopig vastklemt aan haar jeugd, aan te kunnen. Want als je een rol overtuigend speelt, denkt het publiek dat je zo bent. En dat is wel het laatste wat Myrtle wil. Oud gevonden worden.
Ze vindt houvast in een fan. Een meisje van 18 dat na haar handtekening te hebben gekregen verongelukt. Myrtle is geschokt, maar laat het meisje tot leven komen in haar gedachten, en gebruikt haar om de rol te kunnen spelen. Dit gaat in het begin goed, maar al snel verandert haar jongere ik in een last en drijft Myrtle tot wanhoop.

(thumbnail) (thumbnail) (thumbnail)

Op het podium worden de spelers gefilmd door twee camera’s. De beelden ervan zijn rechtstreeks te zien op een scherm dat boven het podium hangt. Het schetst een intiem beeld en daardoor een uitvergroting van de emoties die de acteurs tonen. Regisseur Ivo van Hove koos voor dit concept nadat hij zelf bij zijn entree bij Toneelgroep Amsterdam door een cameraploeg ten behoeve van een documentaire werd gevolgd. Dat gegeven vond hij interessant en gebruikte hij in deze voorstelling. De acteurs verschijnen ongeschminkt op het toneel, waardoor alle rimpels en oneffenheden op de gezichten zijn te zien. Het maakt de karakters realistischer.

Opening Night is een film van John Cassavetes uit 1977. Toen Ivo van Hove het script las, wist hij meteen dat hij het stuk in theater wilde brengen. Binnen drie dagen kreeg hij de rechten toegewezen.
De teksten zijn vrijwel hetzelfde gebleven, op een paar improvisaties na. De enige grote verandering die hij heeft toegepast is de rol van Hadewych Minis die de fan Nancy speelt. Nancy is de zelfanalyse van hoofdrolspeelster Myrtle. In de film bestaat Nancy niet, maar raadpleegt Myrtle iemand die haar handen leest.

Ondanks dat de film in 1977 is gemaakt, is het stuk passend in de huidige tijd vanwege de egocentrische karakters. Het individualisme staat in dit stuk centraal, net als in onze maatschappij. Tevens is het herkenbaar voor velen, omdat het toneelstuk een familietragedie behelst. Een theatergroep is een tijdelijke familie, die zich dient te herstellen van een crisis en tegemoetkomingen moet doen. Mocht de toeschouwer zich niet kunnen identificeren met de emoties van de hoofdrolspeelster die alles op alles zet om niet gecronfonteerd te worden met ouder worden, dan is de familietragedie een herkenbaar punt.

De spelers in het stuk zijn niet voor niets genomineerd voor de theaterprijzen. Stuk voor stuk zetten ze zeer overtuigend ‘echte mensen’ neer. In de finale van het stuk worden de gezichten niet getoond op het scherm, maar op de muren rondom het toneel, zodat ze nog duidelijker zichtbaar zijn. Je moet het maar durven.

Toneelgroep Amsterdam - website
NT Gent - website
Stadsschouwburg Amsterdam - website
TF1 - website


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.