Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL, FESTIVAL

20 September 2006

TF1: Juliana’s derde weg “ theatergroep de Kern

(thumbnail) Juliana's derde weg Juliana's derde weg
Door Marieke van Soest met foto's van Joris van Bennekom (L en R) en Govert de Roos (M)
Gezien in het Compagnietheater Amsterdam op 10 september 2006


Het decor is simpel maar doeltreffend. In het midden een witte muur met een deur. Ervoor een bordes, een rode loper over het trappetje. Je ziet het meteen: paleis Soestdijk. Links een theetafel met twee stoelen, rechts een zuilengalerij met een luie ligstoel in de tuin: de wereld van Juliana en van Bernhard. De deur gaat open en Juliana verschijnt op het bordes.
Ze loopt naar het publiek en vertelt dat zij blij is met de kans die theatergroep de Kern haar biedt. Ze speelt graag toneel, heeft dat als koningin altijd moeten doen. In dit toneelstuk speelt zij zichzelf, maar ditmaal zoals ze werkelijk was. Nu mag de waarheid bekend worden. Nadat het verhaal van Bernhard in de Volkskrant is geplaatst, voelt zij zich vrij haar eigen verhaal te vertellen. Het publiek krijgt het verhaal te zien in flashbacks. Gesprekken tussen Bernhard en zijn vriend, Juliana en haar vriendin, Juliana en Drees, Juliana en Greet Hoffmans. Er is ook een ontmoeting tussen Juliana en de moeder van een van Bernhards andere kinderen. Tussendoor geeft ook een jonge Irene haar kijk op de verhouding tussen haar vader en moeder.
Knap, dat de spelers het publiek in deze aaneenschakeling van monologen en dialogen geboeid weet te houden. Er ontstaat een beeld van de verschillende werelden, waarin Juliana en Bernhard leven. Hij in een mondaine wereld, zakelijke belangen, betrekkingen met Amerika en beeldvorming over Nederland, vertaald in zijn rol als voorzitter van de Bilderberggroep. Zij heel betrokken, in haar streven te werken aan een betere wereld, samen met haar vriendinnen en andere gelijkgestemden, wat zich uit in toespraken en de bijeenkomsten in het Oude Loo. Heel tekenend is de gelijktijdig gespeelde voorbereiding van beide overleggen: schrijnend worden de contrasten in beeld gebracht.

Juliana komt over als een sterke vrouw. Ze kent Bernhard: zijn charmes, zijn kinderlijke drang om zijn zin te krijgen. Zijn betrokkenheid op financiële zaken en militaire aangelegenheden. Ze weet van zijn buitenechtelijke escapades, maar als hij zich niet wil inzetten hun leven op het paleis dragelijker te maken “ ze leven in gescheiden vleugels “ heeft ze er genoeg van. Nog eenmaal doet ze een poging hun relatie leven in te blazen, een leefbare vorm te vinden. Hier staat een vrouw, vechtend voor haar relatie. Als ze geen contact krijgt besluit ze dat hier de grens ligt: ze wil een scheiding. Dit levert een precaire situatie op, die haar in gesprek met Drees brengt. Zo’n keuze heeft gevolgen voor het land.

Bernhard lucht zijn hart bij een oude vriend, iemand van de pers. Daar ontstaat de gedachte haar en haar vriendinnen te ridiculiseren. Op deze manier kan ze ontoerekeningsvatbaar worden verklaard en krijgt Bernhard het voor het zeggen.
In een laatste poging de zaak te redden, worden de verschillen tussen Juliana en Bernhard onderstreept. ‘Er is altijd strijd, je moet voorbereid zijn en je wapens kiezen’, aldus Bernhard. Haar opvattingen wuift hij weg. Als er zaken in de pers komen, onderkent Juliana dat er sprake is van strijd. Zij neemt de les van Bernhard ter harte, is voorbereid en kiest haar wapens. Zij herkent de strategie van Bernhard, maar zet keihard in in een onderhandeling met Drees. ‘Naar de buitenwereld wil ik mijn rol spelen, maar achter de schermen eis ik de invloed die ik nu heb. Telefonisch contact waar ik persoonlijk niet aanwezig mag zijn, in spraak in de teksten van mijn toespraken. Daarbij: dit gesprek heeft nooit plaatsgevonden’.
Drees gaat akkoord. Het alternatief is een scheiding, met alle gevolgen van dien. Naar buiten toe is zij ‘mammie’ die wat in de war is. Achter de schermen blijft zij stevig in het zadel.

Juliana en Bernhard zijn in dit stuk uitstekend neergezet. Wie heeft ze niet nog sterk op het netvlies? De spelers weten hen treffend neer te zetten, waardoor deze interpretatie een hoog realiteitsgehalte krijgt. De overige rollen dragen versterken dit. Het zou zomaar eens kunnen, dat dit de waarheid is.
Al met al een mooi koningsdrama, dat doet uitkijken naar de komende voorstelling van De Kern; Anna Karenina, dat in december in première gaat.

Theatergroep De Kern - website


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.