Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, JAZZ

12 December 2006

Carte Blanche Jeroen van Vliet, vrije improvisatie en melancholieke lyriek

Jeroen van Vliet Alan 'Gunga' Purves Michael Moore
Recensie, interview en foto's van Hans Frederiks (klik voor vergroting)
Gezien in het Bimhuis op 7 december 2006


Drummer Alan Purves begint een van zijn trommels te roeren. Daarna vallen Oene van Geel, Michael Moore en Jeroen van Vliet een voor een in. De Carte Blanche van Jeroen van Vliet in het is begonnen. Pianist van Vliet kreeg Carte Blanche in het Bimhuis en besloot voor twee heel verschillende muzikale sets: Een set pure improvisatie met musici waarmee hij graag dat experiment wilde aangaan en een tweede set waarin hij met zijn trio samen met Michael Moore en ZAPP! Strijkkkwartet zijn eigen composities kon spelen. In een van de interviews voorafgaand aan het concert zei Jeroen van Vliet over improvisatie - de eerste set van het concert - dat improvisatie ‘link is en vreselijk kan misgaan’. Misschien was het link, maar misgegaan is het helemaal niet in het Bimhuis. Het publiek, waaronder ook veel musici, zoals Misha Mengelberg, pianist en dirigent Ed Spanjaard en gitarist Jesse van Ruller was erg enthousiast. Oene van Geel Jeroen van Vliet Frans van der Hoeven

Jeroen is zelf ook tevreden met het resultaat van die avond: ‘Het is zeker niet misgegaan, ik vond het zelfs erg avontuurlijk. Volgens mij lag het er heel erg dik bovenop dat het klopte - wat je er verder ook van vindt - in het algemeen vond men wel dat deze combinatie klopte. Wat ik er leuk aan vond, was dat we van te voren absoluut geen idee hadden hoe het zou gaan klinken. Er was helemaal niets afgesproken, we hadden alleen de noodzakelijke soundcheck gedaan. Eenmaal op het podium wachtten we af wie er zou beginnen. Ik sprak Ed Spanjaard die avond na afloop en die zei dat het zo leuk was dat ‘je het pad niet kent’ als je begint en dat is uiteindelijk de essentie van die manier van werken. Er was geen benul van kader of referentie. Het enige wat vaststond was dat het drie kwartier moest duren. Vandaar de klok die ik had mee genomen naar het podium. Michael Moore had helemaal geen zin om een klok voor zijn neus te hebben, maar Alan vond het een grappig ding en die heeft hem uiteindelijk ook omgehangen. We waren wel enthousiast over wat er uiteindelijk uitkwam, omdat er een aantal onderdelen mooi op zijn plaats vielen. Ideeën die bij elkaar kwamen en die een mooie klank of energie opleverden. Vooral het laatste deel, dat werd een mooi harmonisch ding wat ineens ging draaien.’

Hoe zoiets dan ontstaat gaat volgens Jeroen van Vliet als volgt: ‘Iemand begint met een idee en dan luisteren de anderen of ze er iets aan toe kunnen voegen of dat idee kunnen meenemen in een eigen verhaal, wat weer kan worden opgepikt door iemand anders. Ieder instrument heeft dan ook nog zijn eigen rol, de piano doet iets anders dan de klarinet. En je luistert dus voortdurend hoe het geheel op dat moment klinkt.

Michael Moore en Oene van Geel Emile Visser Friedmar Hitzer

Je luistert naar de groep in zijn totaliteit, steeds met een open vizier of je een idee kunt toevoegen, of je even moet wegblijven, of dat je moet doorgaan met het idee waar je op dat moment mee bezig bent. Het is een dynamisch proces: het golft op en neer, van de momenten dat je heel ‘together’ bent, tot de momenten waarop je heel ver uit elkaar ligt en er even pas op de plaats gemaakt moet worden. Het is ook eigenlijk gewoon een muzikale conversatie.’

Het was overigens niet zo dat hij regelmatig met de andere musici had gespeeld. Alleen met Oene van Geel was dat het afgelopen anderhalf jaar wel het geval, maar met Alan Purves tien jaar geleden een half concert en met Michael Moore had hij ooit een keer iets opgenomen. Jeroen van Vliet: ‘Ik kende ze natuurlijk wel van hun spel, van het luisteren naar ze, en mijn inschatting zowel qua instrumentatie als persoonlijkheid, was dat dit voor hen een uitgelezen gelegenheid zou zijn.’ En dat was het. Met de bezetting van na de pauze wilde Jeroen van Vliet ook al lang een keer spelen: zijn eigen trio aangevuld met Michael Moore en het ZAPP Stringquartet. Hij schreef er afgelopen maanden het repertoire voor variërend van klassieke getinte stukken, wat abstractere werk tot een Turkse ‘ding’ zoals hij het zelf noemt. Ook deze set was fascinerend mooi, met prachtige combinaties van het pianospel van van Vliet en de violen van ZAPP! En Michael Moore natuurlijk op klarinet en sax. Ook hier was Jeroen niet ontevreden over. ‘We hadden de week ervoor twee keer geoefend - dat had van mij best wat meer gemogen, maar zo gaat het nu eenmaal. Ik vind het erg lekker om met strijkers te werken en het was al erg lang mijn wens om iets met strijkers te doen.

Jeroen van Vliet Michael Moore Alan 'Gunga' Purves

Strijkers zijn zo veelzijdig in wat ze kunnen, ze brengen een specifieke kleur. Ik heb hier misschien slechts een deel van hun kleurenpalet gebruikt - dat strijkkwartet is een kleurenfabriek die bijna oneindig is - het is heel dankbaar om daar voor te schrijven. Volgens mij valt er met deze combinatie nog veel meer te doen, als de twee groepen - het trio en ZAPP! - verschillende rollen krijgen. Op sommige plekken hebben we dat nu al wel kunnen doen, waarbij Zapp een eigen tijdslijn ingestuurd werd, en dat het trio of ik alleen met de piano daar onderdoor speelden.’ De combinatie van ZAPP!, Moore en van Vliet werkte als een speer, waarbij het samenspel van de altviool en bijvoorbeeld de cello en de piano wonderschone combinaties opleverden. Lyrisch, klassiek, melancholiek, maar ook opzwepend als Jeroen van Vliet helemaal losging op de piano.

Het concert is te horen op 16 december op zaterdagavond@vpro vanaf 21:00 uur: Oene van Geel, Michael Moore, Jeroen van Vliet & Alan Purves

Jeroen van Vliet website

Bezetting Carte Blanche:
Oene van Geel - (alt)viool
Michael Moore - altsax, klarinet
Jeroen van Vliet - piano, Wurlitzer
Alan Purves - drums.

Bezetting Jeroen van Vliet Trio & Zapp! & Michael Moore:
Jeroen van Vliet - piano
Frans van der Hoeven - bas
Dré Pallemaerts - drums
Vera van der Bie - viool
Friedmar Hitzer - viool
Oene van Geel - altviool
Emile Visser - cello
Michael Moore - altsax, klarinet
Gebruikte Tags:

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.