Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

22 December 2006

Zalige vertolking Dickens’ A Christmas Carol door Ashley Ramsden

A Christmas Carol A Christmas Carol A Christmas Carol
Door Serge Julien met foto's van Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)

Bijna je hele leven in een bepaalde stad wonen wil nog lang niet zeggen dat je ook alle plekjes en geschiedenis van de desbetreffende plek kent. Zo is de al 30 jaar in Den Haag wonende ondergetekende aangenaam verrast als hij voor een uitvoering van Charles Dickens’A Christmas Carol zich moet begeven naar het Hofje van Wouw. Nog nooit eerder had ik over het bestaan hiervan gehoord maar na enig onderzoek leer ik dat dit in het Haagse centrum gelegen plekje tot een van de mooiste en meest authentieke hofjes gerekend mag worden. Het is gesticht in 1647 door Cornelia van Wouw met als doel de huisvesting van alleenstaande vrouwen. De huisjes worden nog steeds bewoond door deze groep vrouwen.

Bij de entree van het Hof branden fakkels die leiden naar de Tuin der Hesperiden waar het publiek wordt ontvangen in een omgeving van lieve 17e eeuwse poppenhuisjes die voorzien zijn van sierlijke kerstverlichting. Kerstliedjes zijn op de achtergrond te horen terwijl in een van de hoekjes door de bewoners zelfgemaakte gluhwijn, chocolademelk en diverse cakejes klaarstaan. In een ander hoekje worden allerlei zelfgemaakt kerstprulletjes verkocht. Een geweldig gevoel overmant me bij de sfeer die hier wordt opgeroepen want je kunt het bijna niet traditioneler krijgen dan dit. Om 20.15 wordt het publiek verzocht naar de Tuinkamer te gaan van het Hof van Wouw. Dit is een relatief nieuwe accommodatie in het hof die aandoet als een stijlvolle en knusse woonkamer en vooral wordt gebruikt voor diners. Vanavond wordt het voor het eerst gebruikt als kleinschalige theaterruimte. Stichting The English Theatre (STET) was op zoek naar een geschikte en unieke lokatie om Ashley Ramsden het beroemde kerstverhaal van Dickens op te laten voeren en kwam toen op een gegeven moment uit bij het prachtige hof dat bij vlagen de sfeer oproept van het 19e eeuwse Victoriaanse tijdperk waarin Dickens’ verhaal zich afspeelt.

A Christmas Carol A Christmas Carol A Christmas Carol

Ashley Ramsden is een sympathieke, vriendelijk ogende Brit die in Sussex een zogeheten “verhalen vertel school” (School Of Storytelling) heeft opgericht en daar tevens het directeurschap voert. Ramsdan vertelt: Verhalen zijn essentieel! Ieder individu is de held of heldin in zijn of haar levensverhaal: uitdagingen aangaan, verliefd worden, problemen overwinnen om uiteindelijk die verhalen te vertellen. Dickens’ A Christmas Carol is een verhaal dat hij al zo’n 20 jaar op verschillende plekken in de wereld opvoert. Speciaal is dat hij het verhaal in zijn eentje opvoert en daarmee zowel verteller is als wel in de huid kruipt van ieder karakter dat voorkomt in het verhaal.

Het klassieke verhaal van Dickens is een van de beroemdste kerstverhalen ooit. Het verhaal in een notendop: centraal staat de kille vrek Ebenezer Scrooge die het kerstfeest als totale nonsens ziet en meedogenloos tegenover zijn medemens is. Dan wordt hij verrast door de geesten Jacob en Robert Marley, zijn vroegere werkcompagnons, die hem waarschuwen waarmee hij bezig is en hem vertellen dat hij bezoek zal krijgen van drie spoken die hem zullen meevoeren naar het ontstaan en de gevolgen van zijn negatieve gedachtegoed. Na deze openbaring keert Scrooge tot inzicht en zo wordt hij vlak voor het kerstfeest een beter mens.

De enige attributen die Ramsden gebuikt zijn een oude stoel en een zacht oranje spotlight. De van nonchalant grijze haren voorziene Ramsden gaat gekleed in nette 19e eeuwse kleding waarvan hij snel een nette jas verruilt voor een kamerjas. Hij blijft ook dicht bij de originele tekst van het verhaal zoals de door Scrooge beroemd gemaakte kreet “humbug” verwijzend naar zijn gevoel voor kerstmis dat hij als nonsens beschouwt. Zijn passie en expressie in de inspirerende vertolkingen van de diverse karakters maken het zo aantrekkelijk om naar hem te luisteren en te kijken. Ramsden boeit van begin tot eind.

Als het kerstgevoel er nog niet was dan is daar met deze unieke en zalige vertolking van door Ashley Ramsdin zeker een positieve verandering in gekomen. Met dank aan om deze bijzondere verteller te presenteren aan het Nederlandse publiek.

Informatie
Van Stichting The English Theatre zal vermoedelijk in januari de officiële website in de lucht gaan maar hier vind je de site van Hof van Wouw.


GLORIOUS INTERPRETATION OF DICKENS’ A CHRISTMAS CAROL BY ASHLEY RAMSDEN


By Serge Julien with pictures by Berbera van den Hoek (click for enlargement)
Translated by Marene van Holk


Living in a city for the most part of your life does not necessarily mean you know all its places, stories and hidden histories. Thus the undersigned thirty year old citizen of The Hague was pleasantly surprised when he found himself in the Hofje van Wouw for a performance of Dickens’ A Christmas Carol. Never before had I heard of the existence of this place but some research taught me that the centrally located place is one of the most beautiful and authentic almshouses of The Hague. Built in 1647 by Cornelia van Wouw, its purpose became to house single women. The houses are still in use by this group of women.

Burning torches light up the entrance and lead to the Garden of ‘Hesperiden’ where the audience is received and surrounded by charming 17th Century doll’s houses atmospherically decorated by Christmas lighting. Christmas carols can be heard in the background, while in one of the corners the inhabitants offer homemade mulled wine, hot cocoa and a variety of cakes. In another corner all sorts of Christmassy decorations are being sold. A terrific feeling overwhelms me at this atmosphere; one can hardly imagine anything more traditional.

At 20.15 the audience is asked to enter the Gardenroom of the Hof van Wouw. This is a relatively new accommodation of the court that serves as a stylish and cosy living room mainly used for diners. For the first time tonight it is used as a small-scale theatre space. Stichting The English Theatre (STET) was searching for a suitable and unique location for Ashley Ramsden to perform Dickens’ famous Christmas story when she stumbled across the magnificent court that by and large calls up the ambiance of the 19th century Victorian period wherein Dickens’ story unfolds.

Ashley Ramsden is a sympathetic, friendly looking Brit who has founded and is currently the director of the School of Storytelling in Sussex. Ramsden explains: “Stories are essential! Each of us is the hero or heroine in the story of our life; facing challenges, falling in love, overcoming obstacles and living to tell the tale.” He has been performing Dickens’ A Christmas Carol for over 20 years all over the world. What makes his show so special is that he performs the story on his own, therefore narrating as well as stepping inside the shoes of every character that takes part in the story.

Dickens’ classic tale is one of the most famous of Christmas stories. The tale in a nutshell: the old miser Ebenezer Scrooge is completely ruthless towards his fellow-man and sees Christmas as absolute nonsense. Before Christmas he is visited by the ghosts of his old work colleagues Jacob and Robert Marley who warn him that if he continues his way of living he will be visited by three ghosts that shall show him the causes and results of his ruthlessness. Of course ignoring the warnings, he is indeed visited by the ghosts. Having been awakened to the revelation of his unnecessary cold-bloodedness he awakens from his sleep just before Christmas as a better person.

Ramsden’s use of props is limited to an old chair and a soft orange spotlight. Ramsden’s playful grey hair compliments his smart 19th century attire of which he quickly swaps the smart jacket for a morning coat. He stays close to the original text using of course “Humbug” made famous by Scrooge as his dismissal of Christmas as nonsense. His passion and expression in the inspiring interpretation of the different characters make him so enjoyable to watch and listen to. Ramsden engages us from start to finish.

If the Christmas-feeling was yet to arrive, this unique and glorious interpretation of A Christmas Carol by Ashley Ramsden has most certainly released that. With thanks to Stichting The English Theatre to present this special storyteller to the Dutch public.
Gebruikte Tags: ,

=================

gravatar for piet mulder

Geweldig!! Wat een prachtige en goede promotie dankzij onze geliefde Elske.

groetjes
piet en joke

piet mulder (E-mail ) - 22-12-’06 14:54

gravatar for Jeanne Kamerlingh Onnes

Beste Serge en Berbera,
Wat een geweldig stuk hebben jullie geplaatst over het optreden van Ashley Ramsden in de Hof Van Wouw. Ook de foto’s zijn schitterend. Wij zijn als Hofteam zeer ingenomen met jullie verhaal. Wij genoten erg van deze dagen en van de samenwerking met Elske van Holk van STET (the English Theartre). Zeer veel dank voor deze mooie promotie van beiden. Jeanne Kamerlingh Onnes, regentes van de Hof Van Wouw.
Ps: zouden wij wellicht van jullie een paar van de foto’s mogen hebben van de Hof met deze mooie kerstversiering? Ik hoor het graag.

Jeanne Kamerlingh Onnes (E-mail ) - 22-12-’06 23:04


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.