Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

19 Januari 2007

Dogville “ RO theater

Dogville Dogville Dogville
Door Aukje met foto's van Sjouke Dijkstra (klik voor vergroting)
Stadsschouwburg Amsterdam “ 16 januari 2007

Dogville is het meesterwerk van filmmaker Lars von Trier uit 2003. Regisseur Pieter Kramer van het RO theater ging de uitdaging aan om deze film op de planken te brengen. Een uitdaging die op het eerste oog makkelijk lijkt, want de film speelt zich immers af op een toneelvloer. Er wordt minimaal gebruik gemaakt van decorstukken. De huizen met hun ramen en deuren zijn aangegeven met krijtlijnen en de bewoners openen de deuren als echte mimespelers. Toch geeft Pieter Kramer aan dat juist die setting de toneelbewerking bemoeilijkte. Want Dogville mag dan een klein stadje zijn, in de film worden veel verschillende locaties getoond: de boomgaard van Chuck, de parochiekerk waar Martha met de scepter zwaait, de kruisbessenstruiken van Mrs. Ginger en de verschillende huizen van de bewoners. Hoe breng je al die verschillende locaties op één toneelpodium bij elkaar zonder dat ze elkaar in de weg staan?

Pieter Kramer heeft er een vernuftige oplossing voor gevonden. Hij maakt gebruik van realistische, verrijdbare decorsetjes en werkt met soundscapes. Door de verrijdbare decorsetjes doet het podium soms ietwat chaotisch aan, maar toch staan de verschillende locaties elkaar niet in de weg. Dit is mede te danken aan het gebruik van licht: de locatie van de scène wordt uitgelicht zodat een ander decorsetje in het donker weggereden kan worden. De acteurs verrijden zelf de decorsetjes, zodat ze hun eigen helpende hand zijn. En hulp, daarover gaat het in het slaperige kleine stadje Dogville. Grace (Jacqueline Blom) is op de vlucht geslagen. Waarvoor weten we niet, maar Tom Edison (Frank Lammers), de dorpsfilosoof, heeft schoten gehoord. Als er dan ook nog maffia en later politie op de stoep staat, weten we genoeg. Op aandringen van Tom besluiten de bewoners van het stadje, ondanks het gevaar, om Grace een schuilplaats aan te bieden. Daar moet wel iets tegenover staan, vinden ze. Daarom verricht Grace hand- en spandiensten en ontdooit met haar warmte en spontaniteit langzaam de harten van de bewoners.

Dogville Dogville Dogville

Maar het besef van de bewoners dat ze gevaar lopen met het verbergen van Grace wordt versterkt als de politie nogmaals langskomt en een beloning uitlooft voor het aangeven van Grace. Hun verhoogde risico moet gecompenseerd worden met meer werkuren. Grace ondergaat het allemaal gewillig, ze wil tenslotte graag iets terugdoen voor hun gastvrijheid. Maar al gauw maken de bewoners misbruik van haar diensten, en kiezen uiteindelijk voor zichzelf.

Regisseur heeft de verhaallijn van strak aangehouden. Er is een lichte verandering in de karakters aangebracht. Maar het echte verschil zit in de manier waarop het verhaal wordt gebracht. De zaal gniffelt regelmatig door de absurdheid van de scènes en de karakters. Een goed voorbeeld hiervan is Martha, gespeeld door een man () en daardoor de lachers op haar (zijn) hand heeft. De film zelf is wat dat betreft serieuzer.
Ook heeft Kramer vastgehouden aan de negen hoofdstukken waarin het verhaal is ingedeeld. De ironische verteller () leidt de hoofdstukken in, of licht een scène toe.

Het is riskant om een recente én goed ontvangen film op de planken te brengen. Op alle manieren wordt een vergelijking getrokken met de film. Het brengt het er echter goed vanaf. Er wordt professioneel gebruik gemaakt van het decor, de decorsetjes, geluiden en licht. Acteur is een waardevolle publiekstrekker door zijn rol in de film ‘Nachtrit’ en is een overtuigend aardige en mysterieuze Grace.
Hoewel in het tweede deel de spanning wordt opgevoerd, ontbreekt door de absurdheid van de karakters de onderhuise spanning die in de film in alle hevigheid wordt gevoeld. Het gniffelende publiek bewijst dat. Maar hierdoor is het toneelstuk, méér dan de film, toegankelijk. Liefhebbers van de film kunnen bij deze theaterbewerking echter zeker hun hart ophalen. Maar ook de minder filmgeïnteresseerden krijgen gewoon een goed stuk voorgeschoteld.

- website
Gebruikte Tags: , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.