Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: DANS

26 Februari 2007

Falling Angels - Nederlands Dans Theater I

Falling Angels Falling Angels Falling Angels
Door Rina Sanders met foto's van Joris-Jan Bos (klik foto's voor vergroting)
Gezien in de Rotterdamse Schouwburg op 22 februari 2007.


In het programma ‘Falling Angels’ gaan drie choreografen op zoek naar de onbegrensde mogelijkheden van het lichaam. ‘Falling Angels’ wordt gedanst door het Nederlands Danstheater I, een groep van 30 dansers in de leeftijd variërend van 23 tot 42 jaar. Stuk voor stuk blinken ze uit in hun solistische kwaliteiten.

Falling Angels: ‘Unieke en energieke ervaring’
Acht vrouwen zijn gerangschikt op het podium in korte donkere en strakke pakjes. Ze bewegen in een georganiseerde setting. Je ziet ze recht van voren of van opzij. Met sluipende en vloeiende bewegingen komen ze naar het publiek toe. Dan beginnen de slagwerkers te spelen, ritmische trommels met een minimale westerse beat. Tempo, ritme en spanning nemen toe. De veerkracht en energie spat van het podium. Alles lijkt grafisch, recht en minimalistisch. De belichting neemt een belangrijke plaats in. Verschillende gradaties van licht worden afgewisseld, grote lichtbundels maken plaats voor strakke lijnen langs de acht danseressen. Door de knappe, precies gelijke bewegingen heen is er meer te zien. Expressieve gezichten, het uit elkaar rekken van de pakken, individuele bewegingen los van de groep. Het lijken wel grapjes doordat ze zo’n tegenstelling vormen met alle georganiseerde elementen.
Strak is netjes en mooi, maar kan zo saai worden. ‘Falling Angels’ heeft de juiste mix en is een genot om naar te kijken. De subtiele afzonderlijke details laten de gevoelige, expressieve en unieke menselijke kant zien van een stuk dat in de basis zeer strak is neergezet. ‘Falling Angels’ is een dansstuk van huischoreograaf Jir ­ Kyli ¡n.

The second person The second person The second person

‘Wervelende dynamiek in een drukkende atmosfeer’
Donkere wolken en grijze kostuums. Een pop op het podium spreekt het publiek toe. Een tweede pop beweegt eigenzinnig over het podium. Alle afzonderlijke lichaamselementen van deze pop worden aangestuurd door verschillende dansers. De grote groep deelt zich op in kleinere groepen die bewegen op ritmische mechanische geluiden.
De bewegingen van de dansers zijn waanzinnig. Ze wervelen in verschillende groepjes over het podium. Indrukwekkend zijn de bewegingen waarbij ze lijken te roteren om hun eigen as, als een radarblad. De vraag ‘zijn dit nog mensen?’ rijst.

‘The Second Person’ is vrij somber van karakter. Dit komt door de donkere wolken in het decor, de wind die voor belemmeringen zorgt in de dans. Maar ook door de grote groepen mensen die zich in zakelijke grijzen pakken over het podium bewegen, het zijn geen individuen. Ze lijken te worden beheerst door iets of iemand. Het einde is eensgezind en hoopvol als de pop en mensen dicht bij elkaar dezelfde bewegingen aannemen.
‘The Second Person’ is het tweede stuk van de Canadeese Crystal Pite voor het Nederlands Dans Theater. Zij is geïnteresseerd in timing en dynamiek, zowel van het individu als dansers onderling.

Quintett Quintett Quintett

Uitbundige klassieke hoogstandjes in ‘Quintett’
Zoals de titel al suggereert spelen vijf personen de hoofdrol in dit stuk. Twee vrouwen en drie mannen gaan al onderzoekend wisselende duetten aan. De andere dansers verdwijnen van het podium of kijken toe. Soms observeren ze elkaar in de dierlijke houding van een aap. De bewegingen van de aap nemen ook in het begin een grote plaats in. Het kijken, aftasten en met elkaar ‘spelen’ komt voortdurend terug in de dans. De bewegingen zijn groot en veelal gestrekt. Uitbundige klassieke houdingen wisselen moderne bewegingen af. Het lijkt wel of ze aan elkaar willen laten zien wat ze kunnen. Voor het publiek is dat geen blamage, de combinatie van de verschillende stijlen en het extreme van de bewegingen daarbinnen is schitterend.

In zijn totaliteit is ‘Quintett’ een vrolijk en speels stuk. Het wordt gedanst op de continue herhaling van de door een zwerver gezongen tekst ‘Jesus blood never failed me yet’. Door de afwisselende dansbewegingen en de wisselingen van de dansers onderling verdwijnt het monotone gezang op de achtergrond, het gaat werken als een mantra.
Choreograaf William Forsythe wordt algemeen beschouwd als een de meest toonaangevende choreografen ter wereld, met een internationale carrière die inmiddels drie decennia omspant. Hij heeft de praktijk van het ballet losgekoppeld van het klassieke repertoire en er een dynamische kunstvorm voor de eenentwintigste eeuw van gemaakt.

Nederlands Dans Theater - website
Gebruikte Tags: , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.