Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

7 April 2007

Wees ons genadig “ De Mexicaanse Hond

De Mexicaanse Hond (thumbnail) De Mexicaanse Hond
Door Aukje met foto's van Ben van Duin (klik voor vergroting)
Gezien op 1 april Stadsschouwburg Amsterdam


Aan het begin van het theaterseizoen is weinig bekend over het stuk dat Alex van Warmerdam gaat schrijven, of aan het schrijven is. Er is titel noch inhoud. Wel is bekend wie de hoofdrollen zullen vertolken. Kenners hebben ook geen verdere informatie nodig. Een stuk geschreven door Alex van Warmerdam met in de hoofdrollen o.a. Pierre Bokma en Ariane Schluter staan garant voor succes.

Alex van Warmerdam verwierf in Nederland bekendheid met films als ‘De Noorderlingen’, ‘De Jurk’ en ‘Kleine Teun’. Maar ook in het theater heeft Van Warmerdam jaren geleden zijn visitekaartje afgegeven, met prachtige stukken als ‘Adel Blank’ en ‘De Verschrikkelijke Moeder’. De bezoeker weet daarom wat hij kan verwachten: absurdistische, soms surrealistische stukken waarin het draait om onderlinge relaties, in gezins- en/of vriendschappelijke vorm. In ‘Wees Ons Genadig’ gaat het om drie mannen en één vrouw. Katherina (Ariane Schluter) is al tien jaar getrouwd met Julius (Pierre Bokma), een schilder. Ze houdt van Julius, zegt ze, maar verlaat hem omdat ze vindt dat hij niet kan schilderen. Altijd gevonden ook, maar nooit eerder gezegd. Julius is geschokt en probeert haar van zijn schilderskunsten te overtuigen. Terwijl hij dat doet, sluit hij een eenzijdige weddenschap af met Simon (Aat Ceelen). Overtuigt hij Katherina niet, dan moet hij voor onbepaalde tijd Simon dienen als knecht. Overtuigt hij haar wel, dan heeft hij én zijn vrouw teruggewonnen én zijn vrijheid behouden. Julius laat Katherina zijn mooiste schilderij zien. Katherina zucht diep, schudt teleurgesteld en vol mededogen haar hoofd en vertrekt.

Dan komt ze Simon tegen. Ze is verrukt als hij hoort dat hij een dichter is. Ze valt als een blok voor mannen die de schone kunsten bedrijven. Samen lopen ze weg, op de voet gevolgd door de tot knecht veroordeelde Julius. Met pijn in zijn hart ziet hij hun liefde opbloeien. Tot Katherina van Simon een gedicht eist. Een gedicht dat haar omver zal blazen, zo goed. Zal Simon’s dichtkunsten haar verlangen naar kwaliteit kunnen stillen?

De Mexicaanse Hond De Mexicaanse Hond De Mexicaanse Hond

De derde man in het verhaal, Jack, die ook een relatie aangaat met Katherina, wordt gespeeld door de Belg Stefaan Degand. In tegenstelling tot de anderen heeft hij maar een kort verleden met Van Warmerdam, hij speelde alleen in de film ‘Ober’. Aat Ceelen speelt al sinds de jaren ’80 bij De Mexicaanse Hond, Ariane Schluter in enkele van zijn films en Pierre Bokma in zijn laatste toneelstukken.

Het decor is vernuftig. Aan de achterzijde van het toneel hangen vier doeken met geschilderde donkere mannen. Ze tonen het publiek hun achterkant, daarna worden ze gedraaid zodat we hun zijkant zien, en als laatste hun voorkant. De spelers staan op een schuin omhoog lopend stuk hout, met een klein huisje of een waslijn als props, die even snel verdwijnen als ze waren verschenen.

‘Wees Ons Genadig’ lijkt op het Gebroeders Grimm-sprookje ‘Van de visser en zijn vrouw’ over Piggelmee de Visser en zijn vrouw Tureluur. Als Piggelmee een goudvis vangt, vraagt de vis hem vrij te laten in ruil voor een wens. Piggelmee heeft geen wensen, zijn vrouw daarentegen wel. Ze wenst een groter huis, daarna geld, wil daarna koningin worden en daarna de macht van God bezitten. De laatste wens is de druppel en de goudvis maakt alle wensen ongedaan. De visser en zijn vrouw zijn weer net zo arm als voorheen. De moraal van het verhaal: hoogmoed komt voor de val. Dat lijkt ook de boodschap te zijn van ‘Wees Ons Genadig’. Nooit tevreden kunnen zijn, buitenproportionele eisen stellen.

In de anderhalf uur durende voorstelling komen de kwaliteiten van de acteurs goed naar voren. Allen komen op een gelijkwaardige manier als hoofdrol- en bijspeler aan bod, behalve Ariane Schluter, die de rode draad in het verhaal heeft en daardoor altijd een hoofdrol speelt. Dat doet ze op verbluffende wijze, in haar roze truitje en groene rok. Alle drie de mannen hunkeren op hun eigen manier naar haar liefde, en Van Warmerdam heeft dat op een prachtige en heldere manier weergegeven. En hoewel het eind geheel onverwacht wordt aangekondigd, is het verhaal duidelijk gestructureerd. ‘Wees Ons Genadig’ is geen meesterwerk, maar het lijkt me ook schier onmogelijk om elk geschreven stuk te laten tippen aan ‘Adel Blank’ en ‘De Verschrikkelijke Moeder’. Maar vermakelijk zijn zijn stukken altijd. Zoals ‘Wees Ons Genadig’ dat ook absoluut is. Kijk hier voor de trailer. Luister hier naar het interview met Pierre Bokman in onze podcast.

Wees Ons Genadig - website

Regie -
Spel: , , ,
Gebruikte Tags: , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.