Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

24 Oktober 2007

Wuivend Graan | Wat doen wij er toe?

Wuivend Graan Wuivend Graan Wuivend Graan
Door Barbara Klomp met foto's van Ben van Duin (klik voor vergroting)
Gezien: 17 oktober De Kom, Nieuwegein


Op het podium staat een katheder. Een man loopt zenuwachtig heen en weer. Hij kijkt op zijn horloge. Stapt van het toneel, loopt door het gangpad naar de deuren en weer terug. Het publiek loopt de zaal in, zoekt hun plek. De zaal stroomt vol en de man loopt meer heen en weer. Zenuwachtiger.
Op een scherm lezen wij de eerste dia van een presentatie “Wat doen wij er toe? Ethiek in het licht der evolutie”

We zijn bij een lezing en wij, het publiek, spelen het publiek.
Wanneer het voltallig publiek binnen is, neemt de man, Drs. Joh. De Bruyn, voorzitter van de NSKAGW, plaats achter de katheder. Het is de laatste in de lezingenreeks en de inleider heeft het aflaten weten. Hij is niet bereikbaar en niet komen opdagen. En dus neemt de voorzitter zijn functie maar over. Er volgt een warrig verhaal, waarin de lezer, een Maarten van Rossum-achtige populistische deskundige, wordt aangekondigd. Dr. Henrik G. van Woerdekom, gast in menig praatprogramma en schrijver van boeken als ‘Help, de zin en onzin van de hulpverlening’, zijn kinderboek ‘Saskiaatjes Schat Zoektocht’ en zijn meest recente boek ‘Wegen naar respect’. Wim T. Schippers weet met Wuivend graan de grenzen van de theaterwetten totaal te negeren. Het absurdisme van Schippers zit niet zo zeer in de onderwerpen, die bij deze voorstelling variëren van wetenschappelijke referaten tot soapachtige familieproblemen. Het absurdisme van Schippers zit in de rolverdeling, die geen rolverdeling is. Het publiek is geen publiek, of wel, maar spelen dat. De voorstelling is geen toneelstuk, maar een lezing, of lijkt dat.
Waar je bij een tv-programma van Schippers nog kan zappen, of even koffie kan gaan zetten, in het theater ontkom je niet aan zijn werkelijkheid. Je zit er midden in. Je bent een net zo essentieel onderdeel als het decor (de theaterzaal) het licht (zaallicht) en de acteurs. De acteurs, die zo blijkt, ook je buurman kunnen zijn of de kuchende vrouw een paar rijen voor je.

Wuivend Graan

Titus Muizelaar is meer dan geloofwaardig als populistische wetenschapper, maar vooral Kees Hulst zet een formidabele regelneef en voorzitter van de NSKAGW neer, die steeds inbreekt in de lezing, omdat hij het allemaal te graag wil regelen. Er valt niet veel te regelen. Het script is immers geschreven door Wim T. Schippers en die zal het zijn personages niet zo makkelijk maken.
Niet alleen is de inleider niet komen opdagen, ook de moeder van Dr van Woerdekom (gespeeld door Nelly Frijda) komt ongevraagd het toneel op om zich met de lezing te bemoeien.
Voorin de zaal zit de nieuwe vriendin van van Woerdekom (Raymonde de Kuyper), in het midden van de rij voor ons, blijkt zijn ex-vrouw te zitten. En later stormt ook nog zijn dochter de zaal binnen.

Tussen alle onderbrekingen door krijgen we ook nog daadwerkelijk een lezing over de ethiek, van Galileo Galileï, via Priestley’s Flogiston-theorie (hé, waar kennen we die naam ook weer van), naar de huidige natuurwetenschappers als Frans de Waal. Steeds als je net helemaal meegenomen wordt in een prachtig wetenschappelijke verhandeling, rukt Schippers je weer weg en grijpt een familielid, dan wel een andere aanwezige in en zijn we deelgenoot van een ordinaire familieruzie.
Op het moment dat het onderwerp “Vrije wil” besproken wordt en op de beamer prijkt, zien we hoe de ex-vrouw en de nieuwe vriendin van de professor op slapstick-achtige wijze met elkaar op de vuist gaan.

Ondertussen hebben de dochter en de voorzitter van de NSKAGW elkaar gevonden in de muziek. Zij zingt summertime, terwijl hij een piano uit te coulissen sleept en haar hierop gaat begeleiden.

Wuivend Graan

De moeder heeft de microfoon bemachtigd en zegt een versje op, “Wij komen overal vandaan, het is een komen en gaan (&hellip) Ach, wij zijn als wuivend graan (&hellip)”.
Op de beamer staat de tekst “Ethics dilemma grid”. Een grid dat niet ijzersterk blijkt. Samen met de familiebanden, de goede bedoelingen en de inzet van de voorzitter van de NSKAGW (waarvan wij ook aan het einde van de voorstelling niet weten waar dit voor staat), valt het decor inclusief het Ethics dillema grid in een.

Wuivend graan blijft echter overeind. Als een huis. Want wat een leuke voorstelling!
Voor zover je van een voorstelling kan spreken, wat een interessante lezing!
Alles klopt. De tekst van Wim T. Schippers, deze acteurs, regisseur (Titus Tiel Groenestege) en ‘last but not least’ wijzelf in de rol van publiek versterken elkaar meer dan je kan verwachten.

Wuivend Graan - speellijst

Spel
Nelly Frijda, Anke van 't Hof, Kees Hulst, Raymonde de Kuyper, Titus Muizelaar, Olga Zuiderhoek en Randy Fokke
Gebruikte Tags: , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.