Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OPERA EN OPERETTE

22 Juni 2008

Overweldigende Commedia verwart

Commedia Commedia Commedia
Door Annemiek Barnouw met foto's van Hans van den Bogaard

In het kader van het Holland Festival ging vorige week de nieuwe opera Louis Andriessen, Commedia, in Carré in première. Commedia is gebaseerd op teksten uit La Divina Commedia van Dante, de bijbel en teksten van Vondel en anderen. Deze teksten zijn het palet waarmee Andriessen een theaterervaring creëert. Naast een palet met teksten gebruikt hij ook een palet aan muziekstijlen en gebruikt regisseur en filmmaker Hal Hartley een palet aan media om de verschillende verhalen te vertellen. Het resultaat is een overweldigende ervaring waarbij je als publiek het gevoel hebt dat je de voorstelling minimaal nog drie keer moet zien, horen en voelen om alle lijnen samen te kunnen laten komen.

Voor de opera is Carré omgebouwd tot het Vagevuur dat in de visie van Hartley en Paul Clay (decorontwerp) een soort Pernis is, waar allemaal mensen en systemen bezig zijn van alles te verplaatsen. Het ziet er allemaal even belangrijk en onbegrijpelijk uit, er wordt hard gewerkt, maar de uitkomst is voor de leek onduidelijk. In dit Vagevuur zijn naast alle noeste werkers  Lucifer (Jeroen Willems), Dante (Christina Zavalloni) en Beatrice (Claron McFadden) de belangrijkste karakters.

Het is duidelijk dat Dante zich het meest thuis voelt in de ruimte tussen hemel en hel. Ze imponeert Lucifer, en Beatrice staat als een soort zwarte Madonna boven het gedoe en gehannes. Dante speelt met de ruimte, met de andere karakters en met het publiek, uiteindelijk lukt het haar verbinding te maken met de twee anderen. Elk van de rollen geeft ook qua stem een heel eigen invulling en kracht aan de opera. McFadden heeft een heerlijke lichte, open en hoge stem die mooi contrasteert met het bijna barse, brede geluid van Willems. Zavallani kan bijna elk geluid met haar stem maken dat ze wil, zowel qua klank als qua emotie, ze switcht schijnbaar moeiteloos van jazzy naar klassiek naar pop, en alles met expressie en overredingskracht.

CommediavCommedia Commedia

In het decor zijn drie filmschermen verwerkt waarop het verhaal van een orkest geprojecteerd wordt. Het filmverhaal gaat over de menselijke emotie: plezier, woede, agressie, liefde, wanhoop en angst. We zien ook de acteurs die op het podium staan terug in de film. Lucifer is een verzuurde zakenman, die beschouwt wat er gebeurt en overal het zijne van denkt. Dante is een Italiaanse journaliste die het bezoek van een belangrijke buitenlandse gast (Beatrice) verslaat. Ertussendoor loopt het orkest en de lijn van twee geliefden die elkaar dreigen kwijt te raken.

Ook muzikaal is Commedia een avontuur. Er wordt geciteerd, geschetterd, geswingd, gelfuisterd, gezongen, gehuild en gelachen in het orkest dat net als de noeste werkers gekleed is in grijze overalls. Het koor (Synergy Vocals) heeft theatraal geen rol, hoewel de teksten van het koor wel een rol hebben in het verhaal. Naast de teksten zijn ze vaak ook een klank in het orkest.
Onder leiding van Reinbert de Leeuw spelen het Asko Ensemble en het Schönberg Ensemble de sterren van de hemel, maar ook hier gebeurt zoveel dat je je aan het eind van de avond eigenlijk al niet meer weet wat er allemaal voorbij gekomen is.

Commedia Commedia Commedia

In de opzet van de voorstelling wordt optimaal gebruik gemaakt van de ruimte die Carré biedt. Het podium is omgebouwd tot een soort brug met hijskraan, waardoor daar in het verticale vlak gespeeld wordt. Het orkest en het koor zitten in een soort betonnen bak in de piste, waar de spelers omheen kunnen lopen, waardoor ook een groot horizontaal speelvlak ontstaat. Wil je alles kunnen zien vanaf het balkon en de galerij, dan moet je zo nu en dan onverschrokken over je voorburen buigen om in de diepte te kijken. Boven de piste hangen de videoschermen en boven het podium in de hoek de boventiteling. Als je al een poging wilt doen om alles te volgen, dan mis je zeker de helft. En als het kinderkoor je op het eind van de avond toezingt: “Zo zijn onze noten voor jou, en als je ze niet snapt, dan snap je het Laatste Oordeel niet, dan snap je het nooit.”, dan vraag je je af of je nu echt zo dom bent of dat je in het ootje genomen wordt. Een voorstelling om minimaal drie keer te bekijken, zodat je je aandacht elke keer op iets anders kan richten. En als je dan de vierde keer gaat, dan begrijp je het misschien.


Gebruikte Tags: , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.