Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

4 April 2009

Antigone – Kreon – Oidipous: de Grieken waren hun tijd ver vooruit

Antigone – Kreon – Oidipous Antigone – Kreon – Oidipous (foto Jan Versweyveld) Antigone – Kreon – Oidipous
Door Sabine Sabelis met foto's van Sanne Peper en Jan Versweyveld (klik voor vergroting)


Thibauld Delpeut houdt, met behulp van de Griekse tragedies Antigone – Kreon – Oidipous, ieder familielid een spiegel voor. Regisseur Thibauld Delpeut wil met zijn bewerking van Sofokles’ Thebaanse tragedies - ‘Antigone’, ‘Oidipous Tyrannos’ en ‘Oidipous in Kolonos’ – voor Toneelgroep Amsterdam 2, laten zien hoe daden doorwerken in verschillende generaties. Maar ook hoe liefde en haat (ook nu nog) niet zonder elkaar kunnen.

Vooraf aan de voorstelling was de gelegenheid tot een inleiding op de voorstelling. Hierin wordt door de dramaturg en twee van de acteurs iets dieper ingekeken op de drie verhalen en laten ze je duidelijk zien waar de verbintenis zit in de drie verhalen, en hoe de rollen door het spel heen lopen.

De uitleg over het inhoudelijke verloop van de voorstelling kan goed helpen het verhaal nog beter/sneller te begrijpen. Het geeft ook meer inzicht in de tragedies die de Grieken vroeger schreven en hoe dit ook nu nog actuele vraagstukken zijn. Maar zonder de inleiding is de voorstelling extra spannend door de onverwachte (voor niet Sofokles-kenners) wendingen in het verhaal. Voor beide ‘varianten’ van bijwonen van de voorstelling is iets te zeggen.

Gedurende de voorstelling ga je je als publiek zijnde geleidelijk aan een Thebetaan voelen, door de rechtstreekse toespraken van Antigone, Kreon en Oidipous via de podiumbrede projectie. Je voelt je genoodzaakt Oidipous te beschermen tegen de waarheid die hem om de oren zal slaan. Kreon wil je ook in bescherming nemen, maar dan tegen zijn eigen ondergang en Antigone verdient bescherming tegen al het leed dat haar wordt aangedaan door haar eigen familie.

Het gaat twee uur lang hard tegen hard. Gevoelens worden niet gespaard, pure lust vliegt over het toneel en er worden letterlijk rake klappen uitgedeeld. Het stuk bestaat drie verschillende tragedies met verschillende rollen die aan elkaar gekoppeld zijn door familiebanden. Die buitelen door en over elkaar heen en lopen letterlijk en figuurlijk door elkaar. Desondanks is het een mooi vloeiend stuk waarin je wordt meegenomen van de ene onthulling naar de ander. Alle acht acteurs (ongeacht de grootte van hun rol) zetten hun stuk van het verhaal zo sterk neer dat je om geen enkele acteur heen kunt. Ondersteund door de muziek en geprojecteerde beelden wordt alles meer naar het hier en nu getrokken.

Antigone – Kreon – Oidipous Antigone – Kreon – Oidipous Antigone – Kreon – Oidipous

Als je dit stuk hebt gezien dan wordt je duidelijk dat de Grieken hun tijd ver vooruit waren met hun tragedies. Het laat zien hoe de Griekse oudheid destijds al bezig wat met dezelfde (familie)dilemma’s als waar wij momenteel mee worstelen. Alleen lijken deze in die tijd vergroot door de extremiteiten die getoond worden. Een regisseur als Delpeut weet de zware Griekse kost hun oorspronkelijke jas te laten behouden maar samen met alle acteurs weet hij het publiek van jong tot oud te boeien. Het spel is verstoken gebleven van lange monologen en uitgebreide dialogen tussen de (hoofdrol)spelers. Deze zijn kort en heel krachtig en dekken volledig de lading die je, zonder de randverschijnselen, toch alle details laat weten. Spannend is hoe veel openbaringen niet letterlijk gezegd worden maar het de optelsom vormen die de kijker/belever het verhaal volledig laten snappen.

In het publiek zaten veel jongeren van het Stedelijk Gymnasium, na afloop hoorde je ze vol lof spreken over de personages en acteurs. Een jong publiek weten te boeien met Griekse tragedies in toneelvorm lijkt d.m.v. een goede regisseur en acteurs een zeer haalbare taak. Antigone – Kreon – Oidipous haalt het stigma dat Griekse tragedies zware, ingewikkelde kost zijn op een mooie manier weg.

Spel: Barry Atsma, Jacob Derwig, Fred Goessens, Janni Goslinga, Hadewych Minis, Celia Nufaar, Alwin Pulinckx, Elise Schaap regie & muziek: Thibaud Delpeut van: Sofokles vertaling: Janine Brogt bewerking: Janine Brogt, Thibaud Delpeut

Antigone – Kreon – Oidipous speelt nog tot en met 10 april in de Toneelschuur in Haarlem.

Links:
www.toneelgroepamsterdam.nl
www.toneelschuur.nl


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.