Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: Weblog David Geysen, OEROL

23 Mei 2009

Puzzelen

Langzaam aan komt alles samen. Gisteren heb ik in Carl's studio alle muziek gehoord. En als hij dan vertelt welke beelden hierbij horen krijgt de voorstelling Blik vorm in mijn hoofd. Ik ben ook op het kostuumatelier geweest om wat aan te passen. Het kostuumatelier is een vrolijke vrouwenclub onder leiding van Annelies de Ridder. Onder behoorlijke stress moeten zij alle pakken voor de voorstelling klaarstomen. Ik pas een jas gemaakt uit rood-wit politielint. Ik kijk in de spiegel en zie een jaren tachtig rockstar.  Ook moet ik fuchsia slangenleder boots passen. Ik maak hierbij de opmerking tegen Annelies: "Het wordt hoog tijd dat ik stop met spelen". Waarop zij antwoordt: "Dan hoef je niet meer van die malle pakjes aan. Ja, precies!" Desalniettemin maakt Annelies wonderschone kostuums.

Kijkend naar de kostuums en maskers en pruiken en denkend aan het decorum en de vaak filmische (Cecil B Demill achtige) muziek plus de grote beelden van Aus.... komt in mijn hoofd Blik binnenwaaien!  Voor een acteur is een collagevoorstelling tot ver in de repetitieperiode vrij onoverzichtelijk. Ik merkte met mijn acteurs in Zuid-Afrika dat zelfs tijdens het doorlopen van de voorstelling voor hen dingen onduidelijk waren, linken die voor mij als toeschouwer en bedenker vrij logisch waren. Toen ik met hen ging zitten en omschreef wat ik zag gingen hun oogjes glinsteren en ontstond er een groter begrip bij hen. Voor mij was dat ook een leerschool, al ben ik zelf acteur.

Nu ik in Blik aan de andere kant sta voel ik dit zelfde ongrijpbare onvermogen. Maar uit mijn regie-ervaring weet ik dat de regisseur er naar kijkt en de dramaturgie van de voorstelling bewaart en dat ik daar als acteur op kan vertrouwen. Ik zie Aus puzzelen. Waar komt welke scene, een dans, een lied of een nummer? Waar maak je het beeld klein en waar pak je uit? Zelf ben je een stukje van de puzzel, dat voor je gevoel nog omgedraaid op tafel ligt. 

De repetitie komt traag op gang en alles voelt een beetje chaotisch in de Appelloods aan De Laan Van Poot. Het is Hemelvaart en mooi weer. Binnen lopen Guus van Geffen (decorontwerper) en Rachid Rekik (rekwisieten)  rond met allerlei zooi: tafeltjes, vouwstoeltjes, opblaaspalmen, een opblaaskrokodil, een trampoline... Acteurs zwerven rond, roken, oefenen op de trombone, doen danspasjes, drinken koffie en praten. Tussen de small talk door klinkt een jazzy drummetje en de klank van de trompet die prachtig door de loods zeurt.  Aus loopt door de loods en laat alles op zich inwerken.

Het is Hemelvaart en mooi weer.  Buiten worden containers en een oplegger geladen met vangrails, lantarenpalen en theaterspots. Alles komt langzaamaan samen maar het is een groots karwei!
Het is Hemelvaart en mooi weer en het hangt in de lucht: WIJ GAAN NAAR OEROL TOE! 

Na al het noodzakelijk gerommel gaan we aan de slag. Drie maal nemen we alle dansen door, we oefenen de fanfare en gaan repeteren.  Na het eerste blok in de voorstelling (waar zijn we en wat doen we hier) komen de mensen in de file tot de slotsom: "we kunnen niet verder, we kunnen ook niet keren. Dan blijven we hier!" Eerst komen er parasols te voorschijn onder de zoetgevooisde klanken van Judith Linssen (een Frans liedje geïnspireerd op de grootmeester van de hijgmuziek: Serge Gainsbourg). Dan komen er tafels, stoeltjes, palmbomen en een barbecue over de vangrail. De nog lege helft van de snelweg wordt letterlijk ingepalmd. Mensen gaan wonen op de snelweg. Er ontstaat een minimaatschappij.

Bob Schwartze die alles aanschouwt van op zijn truck komt met tekst: "Ik droomde dat ik in een file stond..." En hij beschrijft dat wat we al gezien hebben in de voorstelling of op dit moment zien. Het is zijn herinnering aan een droom. Maar op dat moment start er grote muziek en er verschijnen grote mythische figuren ten tonele. Hij klimt  van z'n truck en stopt deze monsters. Op dit moment grijpt hij in in z'n eigen droom/nachtmerrie: de droom is het heden geworden. Alles kan gebeuren! En hoe ontwikkelt zich onze minimaatschappij?  Wordt het een democratie of een dictatoriaal regime? Kunnen zij hun Utopia creeren of blijft dat een droom?

Vandaag is Het hemelvaart en mooi weer. Langzaam aan vallen puzzelstukjes op hun plaats en ontstaan er hallucinante continenten en oceanen. Waar ik voorlopig nog als ontdekker door heen reis. 

Vriendelijks

David

www.toneelgroepdeappel.nl




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.