Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OPERA EN OPERETTE

2 Juni 2009

Madama Butterfly, door Stanislavsky Opera Company uit Moskou

 Madame Butterfly Madame Butterfly Madame Butterfly
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Stanislavski Opera Company

Het doek gaat open. Een kind komt op met een lampion, en nog een, nog een ... nee wacht even, zijn het wel kinderen? Of zijn het volwassenen, maar lijken ze gewoon klein? Volgende scène: twee mannen. Opvallend verschil in lengte. Maar is de een nu zo klein of de ander zo lang?

Er gebeurt hier iets bijzonders met verhoudingen. Door de meer dan 10 meter hoge egaal witte doeken waarmee het speelvlak is omkaderd en de ongebruikelijk hoge lijst heb je als kijker geen idee wat je als referentie kunt gebruiken voor groot en klein. Een 'ijsberg', een bootje en een verzameling stenen helpen ook niet echt mee: het ene object is groter dan de werkelijkheid, het andere weer kleiner. Het witte licht, in de eerste scènes in ruime hoeveelheid aanwezig, versterkt de vervreemding.

Tegen de tijd dat alle acteurs voorbijgetrokken zijn, weet je weer waar je aan toe bent wat verhouding betreft en kun je je concentreren op het verhaal. Pinkerton, een Amerikaanse militair, ligt met zijn schip bij Nagasaki en amuseert zich met een geisha. Hij noemt haar Butterfly en vraagt haar ten huwelijk. Hij bedoelt het niet zo serieus, maar zij verlaat voor hem haar familie en voelt zich een Amerikaanse mevrouw, ook als hij allang weer weg is, drie jaar niets van zich laat horen en niet eens weet dat hij in Japan een zoon heeft. Hij schrijft haar dat hij met een Amerikaanse is getrouwd en van Butterfly gescheiden, maar Butterfly hoort het niet eens. Als hij op bezoek komt met zijn vrouw, en zijn zoon wil meenemen, pleegt Butterfly zelfmoord.

Voilà, het verhaal is in vijf zinnen verteld. Maar de opera duurt dik 2,5 uur, met één pauze. Het decor is mooi, fris en modern, maar op den duur wel wat statisch. De muziek is prachtig en de zang fenomenaal, maar het verhaal wordt wel erg uitgesponnen. De dubbele boventiteling is overigens een mooie vondst: in plaats van één lichtkrant midden boven de lijst waardoor de voorste rijen nekpijn krijgen en de rijen onder het balkon de tekst niet kunnen lezen, hangt hier aan weerszijden van de lijst een kleiner exemplaar. De titels zelf lopen hier en daar achter, wat te meer opvalt daar de voorstelling verder zo perfect loopt. En de zangers bewegen soms wel erg houterig: één van de zangers lijkt alleen maar te kunnen zingen als hij stokstijf staat.

Eerlijk gezegd vond ik de eerste acte fantastisch: de ruimte, de zang, het verhaal, de kostuums, het licht - het sleepte me helemaal mee. Maar een theaterdirecteur die ik in de pauze sprak, zei: "Tja, de Reisopera maakt dit ook. Moet je hiervoor nou zo'n groep uit Rusland laten komen?" Helemaal ben ik dat niet met hem eens, maar een beetje gelijk heeft hij wel.

Operadagen Rotterdam




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.