Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUSICAL

16 September 2009

Premiere Mamma Mia on tour: plateauzolen en glimmende lycrapakjes

Mamma Mia de Musical Mamma Mia de Musical Mamma Mia de Musical
Tekst en beeld Sabine Sabelis

Maandagavond ging Mamma Mia de Musical opnieuw in première. Dit maal de tourvariant. Waar de musical in 2003 als standplaats Utrecht had met Simone Kleinsma in de hoofdrol, gaat de musical in 2009 langs alle theaters in het land met Lone van Roosedaal als leading lady. Nederland trapt met succes de tourvariant van de musical af.

De rode loper voor Carre had een lange wachtrij, zoveel bekende Nederlanders maakten hun opwachting bij de Carré, allemaal met hun eigen herinnering aan de ABBA-liedjes maar ook bijna allemaal de vorige musical gezien.

Ondanks dat laatste was het een komen en gaan van bijna alle bekende Nederlanders die ons land rijk is (de overige waren waren waarschijnlijk bij de presentatie van de nieuwe collectie van Frans Molenaar even verderop in het Amstel Hotel).

Het verhaal gaat over Donna (Lone van Roosendaal) en haar 3 vakantieliefdes, waarbij 1 de vader blijkt de zijn van haar dochter (Elise Berends) die gaat trouwen. Jarenlang heeft Donna gezocht naar de ware liefde en heeft haar dochter zich afgevraagd wie haar vader is. In het dagboek van haar moeder komt Sophie achter de namen van haar mogelijke vaders en ze nodigt ze uit voor de bruiloft. Donna heeft haar hartsvriendinnen Roos (Mylene d’Anjou) en Tanja (Anouk van Nes) uitgenodigd voor de bruiloft. Samen doorstaan zij Donna’s zoektocht naar de ware liefde en Sophie’s zoektocht naar haar vader. Dit wordt ondersteund met 22 (al dan niet vertaalde)  tophits van ABBA.

Mamma Mia de musical Mamma Mia de musical Mamma Mia de musical

Wat brengt Mamma Mia voor de tweede keer? Ondanks dat bijna iedereen de musical al gezien heeft zijn er toch in de voorverkoop al 65.000 kaartjes verkocht. Blijkbaar is iedereen nieuwsgierig naar wat deze Mamma Mia gaat brengen. Wat is er veranderd in de voorstelling, is er iets veranderd? Kan Lone van Roosendaal tippen aan Simone Kleinsma die 3 jaar lang Donna vorm gegeven heeft? Hoe zal het musicaldebuut van Bas Westerweel zijn? Op alle vragen komt al snel na aanvang een antwoord. De voorstelling is niet veranderd, op wat subtiele details na, maar dat doet niet af aan de sfeer van de musical, eentje waarbij je gedurende de hele voorstelling moeite hebt om op je stoel te blijven zitten. Je wilt meezingen omdat je de muziek kent en de tekst is nog wat onwennig, maar de makkelijke vertaling en herhaling zorgt dat je bij couplet 2 al het idee hebt dat je het liedje kent.

Het mooie van deze versie van de musical is dat het iets dichterbij het publiek komt. Dat is letterlijk het geval doordat het in kleinere zalen zal gaan spelen dan het Beatrix theater in Utrecht. Doordat alles iets kleiner opgesteld is moet er bijna vanzelfsprekend intiemer gespeeld worden. Met als gevolg dat je nog meer meegenomen wordt in de voorstelling.

Al met al allemaal toppers op het toneel. Een totaal vernieuwde en jonge cast zet een ijzersterke avond neer. Lone van Roosendaal zingt haar longen uit haar lijf en zet de muziek vreselijk krachtig neer, want daar is toch een beetje waar de musical omdraait. Ze is geen nieuwe Simone Kleinsma, ze is Donna, op haar eigen sterke manier. Simone Kleinsma zullen we nooit vergeten, maar Lone van Roosendaal zet net zo goed een Donna neer die we niet snel zullen vergeten. Ondersteund door een formidabel spelende Mylene d’Anjou en Anouk van Nes staan er vrouwen van (figuurlijk) formaat op het podium. Daarmee zou de voorstelling op zich al gevuld kunnen worden. Het oogt niet als geacteerde vriendschap, maar 3 vrouwen die elkaar door en door kennen en echt dikke vriendinnen zijn. Zoveel emotie en plezier spat er van het toneel af als zij er staan.

Mamma Mia de musical Mamma Mia de musical Mamma Mia de musical

Elise Berends zet de dochter Sophie bijna soepeler neer dan de vorige versie van de musical. De ontspannenheid in het bewegen, zingen en contact met medespelers maakt het een verademing om te zien. Met deze rol laat ze zien dat ze een grote rol perfect aan kan, na diverse understudies in andere musicals. Zo overtreft haar aanstaande man Sky (John Vooijs) regelmatig op het toneel qua stemgeluid en beweging. Maar het blijft een mooie combinatie van de ingetogen Sky en enthousiaste Sophie.

Waar iedereen natuurlijk nieuwsgierig naar is is hoe publiekstrekker Bas Westerweel het voor het eerst in het theater gaat doen. Het was duidelijk dat er sprake was van een behoorlijke dosis (gezonde) nervositeit. Bas zet op zich een hele goede vader neer, maar valt toch nog wat weg tegen Ad Knipsels en Rutger le Poole als de andere vaders. Qua beweging in de dansmoves was het bij lange na nog niet vanzelfsprekend voor Bas Westerweel, qua zang leek het ook wat stroef te gaan in het begin, maar na de eerste grote solo “Zo ben ik, zo ben jij” kwam er (bijna onverwacht) een sterke stem naar boven die de potentie heeft om alleen nog maar krachtiger te worden.

Publiek heeft moeite met stilzitten. Het enthousiasme spat van het podium af, in eerste instantie wat onwennig, premièrezenuwen zo blijkt achteraf. Want naarmate de avond vordert wordt iedereen steeds krachtiger in de rol en wordt de zang ook steeds sterker en rustiger. Het enige dat niet rustiger word is het publiek in de zaal. Steeds vaker volgt er applaus tussendoor en hoor je steeds meer mensen (zachtjes) meezingen. Het publiek kan bijna niet wachten tot het slotapplaus om te gaan staan en hardop mee te zingen. Gelukkig is ook dat niet veranderd in de tweede keer Mamma Mia, na het slotapplaus mag iedereen hardop meezingen met de laatste drie ‘extra’ nummers. Want dat is echt wel nodig na een avond met moeite stilzitten.

Bij de aankondiging van de musical rees de vraag of het wel verstandig zou zijn om zo snel al opnieuw de musical op de planken te brengen. Op die vraag kan alleen maar volmondig Ja gezegd worden. Musical (en Abba) minnend Nederland krijgt geen genoeg van Mamma Mia. Qua verhaal, liedjes en decor is het bijna een kopie van de vorige variant, maar het is zeker een musical om op nieuw te gaan zien. Want het heeft zijn eigen kracht en subtiele veranderingen met een sterke cast die het zeker waard maakt om Mamma Mia voor de tweede keer te gaan zien. Met als extraatje dat je nu niet naar Utrecht moet, maar de voorstelling kunt zien in een theater in de buurt.

Mamma Mia de Musical


Gebruikte Tags: , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.