Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

19 November 2009

De pijnlijke stiltes van de lieve vrede | 'Geen Familie' door Cowboy bij nacht

Geen familie Geen familie Geen familie
Door Barbara Klomp met foto's van Cowboy bij nacht
Gezien op 12 november 2009 Huis aan de Werf te Utrecht

Op het toneel staat het skelet van een huis. Vier mensen lopen rond, kijken. Ze zijn onwennig. Zijn het de acteurs die zich nog geen goede houding weten te geven? Of toch al hun personages? Die iets zoeken waarvan noch zij, noch wij weten wat. Dan stapt een meisje vastberaden het toneel op. “O” schrikt ze, 'ze zijn eral...' Dan begint het toneelstukje.

“Hoe was het op je werk?” “Druk zeker?” Als we niet beter zouden weten, zouden we er zo intrappen.  Het meisje is jarig en haar familie zit braaf in een rondje en stelt de net niet gevaarlijke vragen. De koffie wordt ingeschonken de cake uitgedeeld.

Toch is alles schijn, want de ouders, het zusje, het vriendje, ze zijn door het meisje ingehuurd om op haar verjaardag haar familie te spelen.

Wat eerst een leuk, gezellig, ietwat oppervlakkig samenkomen lijkt, wordt steeds meer een zwarte poel van verwijten, onverwerkt verdriet en het niet willen toegeven aan de rouw.

Geen Familie is de nieuwste productie van het jonge Utrechtse theatergezelschap Cowboy bij nacht. Het is een vermakelijke voorstelling die bij vlagen pijnlijk verwarrend en oprecht aangrijpend is.

Hoewel de acteurs jong en onervaren zijn, en qua leeftijd bij lange na niet de rol benaderen die zij spelen, weten ze gaandeweg de avond steeds meer te boeien. Vooral 'de moeder' zet een sterk spel neer,  wanneer zij opkomt zien we een meisje, dat in alles verandert in de moeder die koste wat kost de lieve vrede wil bewaren, want ja, dat doen moeders nu eenmaal.

Indrukwekkend is vooral de tekst van schrijver Robert van Dijk. Hij vertaalde de discutabele psychotherapie 'familieopstelling' (van de duitse therapeut Bert Hellinger) naar het theater. En dat werkt! Zijn dialogen beginnen droog en oppervlakkig, maar worden steeds grimmiger en onontkoombaarder. Zover dat zelfs de gespeelde visite, zich niet meer kan losmaken van hun aangenomen rollen. Van Dijk schept een sfeer die doet denken aan de Scandinaviërs Henrik Ibsen en Thomas Vinterberg (Festen).

Deze associatie ligt natuurlijk ook in het onderwerp, maar overstijgt ook de thematiek van een feestje waar zo veel onder de oppervlakte wroet. Het is het zoeken naar de veilige knusheid, met de wetenschap van het grote verdriet. En dat doet pijn.

In Geen Familie gaat het meisje de gesprekken aan met de familie die zij niet meer heeft, maar inhuurde. En dat toneelstukje in het toneelstuk wordt steeds geloofwaardiger, zover, dat het meisje het misschien niet meer gelooft, maar het publiek er nog wel even in door wil gaan....

Cowboy bij nacht


Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.