Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

18 September 2010

William Wilson

William Wilson
Door Ad Aerts met foto van Paul Lansen

Edgar Allen Poe publiceerde William Wilson in 1839.  Het is een beklemmend kort verhaal over een man die gedurende zijn hele leven voortdurend zijn dubbelganger tegenkomt. Een dubbelganger die nota bene op de zelfde dag is geboren (19 januari, ook de geboortedag van Poe zelf).  William Wilson wordt aangetrokken door het kwaad. Hij lijkt ertoe voorbestemd om slecht te worden. De omgeving waarin hij opgroeit, met een tirannieke kostschooldirecteur en martelende klasgenoten, maakt het afglijden alleen maar makkelijker.

Zijn dubbelganger die als een schaduw voortdurend achter hem aan lijkt te lopen, wil hem beschermen. Maar William wil niet beschermd worden en doet alles wat hij kan om van zijn schaduw af te komen.  Als je als theatermaker zo'n verhaal op het toneel wilt brengen, loop je tegen een aantal problemen aan. Je wilt een zichtbare vorm vinden die aansluit bij  de beklemmende sfeer van de tekst van Poe, maar je wilt ook een vorm vinden de ontmoetingen van de hoofdpersoon met zijn eigen dubbelganger.  Herman Egbers, die de voorstelling bedacht, schreef en ook speelt, is daar heel goed in geslaagd.

Egbers maakt voor zijn voorstelling intensief gebruik van video-projectie. Dat is op zich niet bijzonder meer. Wel bijzonder is dat de projectie niet alleen achtergrond laat zien, maar vooral dat deze daadwerkelijk deel uit maakt van het verhaal. Nu lijkt projectie een wel heel makkelijke manier om een dubbelganger in beeld te brengen, maar dat is het zeker niet.  Het kost erg veel moeite om dialogen werkend te krijgen. In deze voorstelling is de 'echte' William zowel voor, op als achter het scherm te zien. De schaarse tegenspelers worden altijd geprojecteerd, maar de dialogen tussen William en zijn virtuele tegenspelers lopen altijd soepel en natuurlijk.

Om de sfeer van Poe te ondersteunen wordt gebruik gemaakt van foto's en filmopnames van oude en vervallen gebouwen.  Een deel van de foto's is afkomstig van Sven Fennema die veel van dit soort gebouwen heeft vastgelegd voor zijn fotoboek Anderswelten.  Maar het zijn vooral Maarten van Rossem (niet de historicus) en Michael Helmerhorst die de videoprojectie tot een actieve medespeler in de voorstelling hebben gemaakt. Helmerhorst was eerder dit jaar ook op de parade te zien met zijn videoproject Rear Window. Hoewel de voorstelling volgens de gangbare regels maar één sprekende rol heeft, benadrukte Egbers na de voorstelling dat dit een teamproject is, waarbij ook regisseur Gerardjan Rijnders een belangrijke rol speelt.

William Wilson is een bijzondere theaterproductie geworden, waarbij moderne technieken zijn zorgvuldig en effectief zijn ingezet, maar die nog steeds draait om het spel van een acteur. Naast mooi theater levert deze voorstelling ook een bijdrage aan de ontwikkeling van een nieuwe beeldtaal voor theater.

Gezien op 10 september 2010 in Haarlem (Toneelschuur, Premiere)


Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.