Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK, JAZZ

17 Juli 2011

Absoluut tangofeest met Carel Kraayenhof in Concertgebouw

Absolute Tango Absolute Tango Absolute Tango
Door Jorien Heemskerk, foto's Ronald Rijntjes (klik voor vergroting)

Het Concertgebouw in Amsterdam staat in de maanden juli en augustus weer in het teken van de Robeco Zomerconcerten, een serie hoogtepunten op het gebied van klassiek, jazz, pop en wereldmuziek. Donderdag 14 juli was het de beurt aan de Nederlandse tangovirtuoos Carel Kraayenhof. In een unieke samenwerking met twee internationale muziekgezelschappen verzorgde hij een bijzonder concert dat uitliep op een waar tangofeest.

Carel Kraayenhof is als bandoneonspeler in Nederland vooral bekend van zijn ontroerende optreden tijdens het huwelijk van prins Willem-Alexander en prinses Máxima. Hij is echter ook componist en arrangeur. Bovendien werkte hij samen met tangogrootheid en –vernieuwer Astor Piazzolla en had hij een persoonlijke band met de meer traditionele Osvaldo Pugliese. Dankzij deze grote bekendheid met de Argentijnse tango treedt Kraayenhof op met talloze internationale artiesten en orkesten.

Klassiek en modern

Voor deze avond zocht Kraayenhofs Sexteto Canyengue de samenwerking met dirigent Kristjan Järvi (oorspronkelijk uit Estland) en zijn Absolute Ensemble. Deze ‘electro-acoustic classical band’ combineert klassieke muziek op een originele manier met verschillende moderne stijlen. Onder de naam ‘Absolute Tango’ komt de expertise van beide gezelschappen op een mooie en sterke manier bij elkaar in een veelzijdig programma van zowel traditionele als zeer vernieuwende tangonummers.

Absolute Tango Absolute Tango Absolute Tango

Krachtige opening

Na een groot applaus al bij opkomst van de artiesten, opent het concert met The Chase, een kort maar krachtig nummer van Kraayenhof zelf dat met zijn vloeiende strijkers enigszins aan filmmuziek doet denken. Daarna volgt een meer ritmisch stuk van gitarist Gene Pritsker, waarin ook veel ruimte is voor piano en blazers. Bij Todo Buenos Aires van Piazzolla maken vooral de violisten weer veel indruk, maar nu met hun strakke pizzicatospel.

Hiernaast komen verschillende andere componisten aan bod, waarvan de meeste ook spelen in één van de twee gezelschappen. Allemaal creëren zij net weer een andere stijl van tango, door deze bijvoorbeeld te combineren met elementen van jazz en pop.

Spanning

Bij het nummer No One Band van cellist Mike Block kondigt de swingende dirigent Järvi Carel Kraayenhof aan met de woorden “you’ll hear him do something really weird now”. Dat blijkt echter best mee te vallen: na een opening waarbij de bandoneon een soort in- en uitademend ritme laat horen volgt gevoelige en krachtige muziek.

En dat is ook de rode draad door alles heen op deze avond - de combinatie van felle en lieflijke klanken, die zo typerend is voor de Argentijnse tango. Zelfs in één instrument kunnen die worden afgewisseld, of dat nou een bandoneon is, een viool of een contrabas. Samen zorgen ze voor een muziek die is geladen met emotionele spanning.

Absolute Tango Absolute Tango Absolute Tango

Vernieuwend

Dit komt duidelijk naar voren in het langste, meest vernieuwende en ook meest indrukwekkende nummer in het programma: Tom Trapps Brown and Nocturne. Het stuk, dat begint met een solo op contrabas, zit vol met dissonanten, ritmische wendingen en bijzondere contrasten. In dit heftige geheel zorgt een mooie solo van Kraayenhof voor kippenvel. Het tweede deel is totaal anders en juist op een rustige manier betoverend.

Uiteindelijk blijkt het volledige programma niet alleen bij ondergetekende maar ook bij het overige publiek in de smaak te vallen. Na het slotnummer Vayamos al diablo van Piazzolla, dat droevig en klassiek begint maar toch weer wild en pittig eindigt, blijven de toehoorders vragen om meer. Dat leidt tot een groot aantal toegiften voor een swingend en steeds enthousiaster klappend publiek. De toekomst van de ‘absolute tango’ ziet er na dit feestje rooskleurig uit.


Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.