Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK

3 Augustus 2011

AfroCubism: bijzondere samenwerking van topartiesten uit Mali en Cuba

Afrocubism Afrocubism Afrocubism
Door Jorien Heemskerk, foto's Ronald Rijntjes

In de reeks zomerconcerten van Robeco was het afgelopen zaterdag tijd voor een uniek muzikaal samenwerkingsproject: AfroCubism. Topartiesten uit Cuba en Mali laten hierin hun moderne en traditionele stijlen samensmelten tot een swingend geheel. En dat alles onder leiding van zanger en gitarist Eliades Ochoa, het jongste lid van de beroemde Buena Vista Social Club. Op 30 juli zorgde de groep in het Amsterdamse Concertgebouw voor een op meerdere gebieden verrassend programma.

Cuba en Mali, Mali en Cuba
Een muzikale verbinding tussen Cuba en Mali is niet zo onverwacht als je op het eerste gezicht misschien zou denken. De beide landen hebben namelijk een aantal belangrijke dingen gemeen. Allereerst, zeggen de muzikanten zelf, behoren ze allebei tot de armste landen van de wereld. Maar tegelijkertijd behoren ze op cultureel gebied tot de rijkste. Daarnaast is er de geschiedenis: West-Afrikaanse slaven zouden hun muziek al hebben meegenomen naar het nieuwe continent Amerika en dus ook naar Cuba.

Deze muzikale uitwisseling werd nog eens versterkt door de politieke situatie in de jaren zestig. Na de onafhankelijkheid van Mali werd daar het één-partij-socialisme geïntroduceerd, waardoor een goede verhouding met de Cubaanse leider Fidel Castro ontstond. Malinese muzikanten, waaronder zanger Kasse Mady Diabaté van AfroCubism, werden zelfs op kosten van de regering naar het eiland gestuurd om de muziek daar te leren kennen. Zo kreeg de Cubaanse muziek grote bekendheid in het Afrikaanse land.

Project AfroCubism
De ontstaansgeschiedenis van het project zelf heeft een interessante verbinding met de Buena Vista Social Club. Die kwam namelijk tot stand doordat bij een geplande samenwerking (in 1996!) tussen Cubaanse en Malinese muzikanten de Afrikanen wegens visumproblemen nooit aankwamen. In 2010 is het Nick Gold (van platenlabel World Circuit) eindelijk gelukt topartiesten uit beide landen bij elkaar te brengen voor het opnemen van een bijzondere cd. Het resultaat van deze muzikale interactie was nu dus live te horen in het Concertgebouw.

Al vanaf het begin is het een verrassende avond: vanwege ‘technische problemen aan een van de instrumenten’ start het programma later dan gepland. Dat zijn we niet gewend in het stipte Concertgebouw! Vervolgens houden de mannen het spannend door niet allemaal tegelijk op te komen, maar de podiumbezetting uit te breiden in de loop van een aantal nummers. De laatste die - drie kwartier en al zes nummers later - opkomt, is koraspeler Toumani Diabaté.

Pech-hulp
En wat blijkt? Twee instrumenten, waaronder zijn kora (een 21-snarige harpluit), zijn blijven steken op het vliegveld van hun vorige tourlocatie. Gelukkig is de Afrikaanse gemeenschap in Nederland te hulp geschoten, waardoor nog net op tijd vervangende instrumenten geregeld konden worden. Met de opkomst van Diabaté is de groep eindelijk compleet en kunnen we de rest van de avond genieten van het volledige Afro-Cubaanse geluid.

Het resultaat van deze internationale samenwerking mag er zijn. De muzikale tradities van Cuba en Mali blijken elkaar echt goed aan te vullen, op een manier die moeilijk met woorden te beschrijven is. Er zijn de percussieritmes van beide landen; de tropisch klinkende balafon (een soort marimba) en traditionele zangerige snaarinstrumenten uit Mali; het pittige gitaar- en trompetspel uit Cuba; de doorleefde en passievolle zang van Eliades Ochoa en de juist gevoelige en melancholische stem van Kasse Mady Diabaté. De nummers die hij zingt zorgen voor een brok in je keel.

Rijkdom
Tel daarbij op een elektrische gitaar, Afrikaanse gewaden en Cubaanse strakke pakken, plus dertien vrolijk swingende mannen, en je hebt een beetje een beeld van iets wat je eigenlijk gewoon moet meemaken. Sommige nummers klinken meer Cubaans, andere juist meer Malinees, maar allemaal hebben ze dezelfde kwaliteit en warme sfeer. Het is een avond vol muzikale rijkdom en het levende bewijs van waarom op cultuur niet bezuinigd moet worden.

Het enige jammere is dat het publiek vrij stil blijft zitten en niet lekker meeswingt. Daarnaast ontbreekt een echte climax: na een lang uitgerekt nummer met applausrondes voor alle artiesten is het programma nogal abrupt afgelopen. Ochoa rent bijna het podium af een liedje extra zit er niet in. Dat stelt wel een beetje teleur, ook al zijn sommige muzikanten een dagje ouder en schijnen ze moe te zijn. Maar… gelukkig hebben we cd nog, waar het allemaal mee begon. En daarmee zijn de goede herinneringen van deze avond elke keer weer op te roepen.


Gebruikte Tags: , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.