Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: JAZZ

3 September 2011

Veelzijdige Vloeimans brengt het beste van twee werelden

Eric Vloeimans Eric Vloeimans Eric Vloeimans
Door Jorien Heemskerk, foto's Ronald Rijntjes (klik voor vergroting)

In de reeks Robeco Zomerconcerten die in juli en augustus in het Amsterdamse Concertgebouw werden gehouden, mocht trompettist Eric Vloeimans maar liefst drie keer een avond vullen. Na zijn optredens met het Metropole Orkest en de Marinierskapel, was het op zondag 28 augustus tijd voor een spetterende afsluiting. Onder de titel ‘Eric Vloeimans flies to Heaven’ haalde hij samen met componist Martin Fondse, The Paradiso Orchestra en een aantal topsolisten nog één keer het beste in zichzelf naar boven.

De titel van het concert ‘Eric Vloeimans flies to Heaven’ doet twee dingen vermoeden: het draait deze avond voornamelijk om Vloeimans én hij brengt muziek die op de een of andere manier hemels is, wat algauw de associatie ‘zweverig’ met zich meebrengt. Beide blijken gelukkig niet helemaal waar.

Hoewel Vloeimans zichtbaar en hoorbaar het uiterste uit zichzelf en zijn instrument haalt, zijn de andere musici op het podium minstens net zo belangrijk. Dat blijkt al bij de eerste twee nummers, waarin hij zelf niet meespeelt. De opening is een sprookjesachtig en mysterieus samenspel tussen orgel en drie trombones. Daarna volgt een prachtig stuk van het orkest, dat een beetje de sfeer heeft van de Droomvlucht in de Efteling.

Hiermee lijkt de toon gezet voor een zeer dromerige avond, maar ook dat is toch niet het geval. Al bij het eerste nummer waarin Vloeimans meespeelt komt er meer dynamiek en swing in de muziek. En in de loop van het programma wordt dat alleen maar sterker, om te eindigen in een feestelijke climax waarbij het hele publiek uit zijn stoel wordt gehaald.

Eric Vloeimans Eric Vloeimans Eric Vloeimans

Kwaliteit
Maar of de nummers nou rustig zijn of swingend, stuk voor stuk zijn ze bijzonder krachtig gecomponeerd en neergezet. Voor een groot deel is dit te danken aan Martin Fondse, die naast het merendeel van de composities ook de muzikale leiding op zijn naam heeft staan én meespeelt als toetsenist. Daarbij komt het enthousiasme en de kwaliteit van het Paradiso Orchestra, een leuke en jonge groep musici uit verschillende Nederlandse toporkesten.

En dan zijn er nog de solisten. Jörgen van Rijen, solotrombonist bij het Koninklijk Concertgebouworkest, speelt onder meer het mooie en enigszins dromerige Oblivion van tangocomponist Piazzolla, met Martin Fondse op de vibrandoneon. Ook is hij te horen in een klassiek aandoend stuk van Fondse met toetsen, cello en zangeres Tania Kross.

Deze uit Curaçao afkomstige mezzosopraan heeft een zeer indrukwekkende stem, die deze avond in meerdere nummers te horen is. Het bijzonderste daarvan is Fondses compositie over een brug op Curaçao, waarin Vloeimans de tweede zangstem overneemt. Met veel dynamiek en ritmische wendingen klinkt het als een combinatie van jazz en opera. Die werkt uitstekend, net als het samenspel tussen zang en trompet.

Eric Vloeimans Eric Vloeimans Eric Vloeimans

Auschwitz
Vloeimans zelf speelt tegen het einde van het programma nog het ontroerende duet Lex met Martin Fondse op vleugel. Dit nummer schreven zij samen voor de korte animatiefilm Auditie, die te zien is tijdens het Nederlands Film Festival in september. De film is geïnspireerd door Lex van Weren, een trompettist die Auschwitz overleefde doordat hij trompet bleef spelen.

Zo zouden we nog wel even door kunnen gaan met het omschrijven van alle bijzondere nummers die te horen waren tijdens het waarschijnlijk meest gevarieerde Robeco Zomerconcert van dit jaar. Maar de conclusie moge duidelijk zijn: op verschillende gebieden combineerde Vloeimans het beste van twee werelden. Solo en orkest, dromerig en swingend, klassiek en modern… En dat met een verzameling topmusici die stuk voor stuk de moeite waard zijn om in de gaten te houden.


Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.