Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK

18 November 2012

Moeilijk kiezen op eerste dag Crossing Border

Paul Buchanan The Kyteman Orchestra Anne Soldaat
Tekst en beeld: Berbera van den Hoek

Vrijdag is alweer de twintigste editie van het Crossing Border Festival van start gegaan.  Op dit kleinschalige festival dat zich in en rond de Haagse Koninklijke Schouwburg plaatsvindt staan muziek, film en beeldende kunst centraal. Er gebeurt veel in de zalen van de Schouwburg, het Nationale Toneelgebouw en de Duitse kerk. Een luxeprobleem komt hier al snel om de hoek loeren. Kiezen; waar moet je als eerste heen en wat mag je niet missen.  

Na een rondje Duitse Kerk waar ik een pedalsteel solo meepak van het optreden van de Deense Maggie Björklund en Anne Soldaat in het Nationaal Toneel gebouw snel naar de kleine Paradise zaal.

Hier staan meestal veelbelovende acts geprogrammeerd die je het jaar daarop ineens op Lowlands of op andere grote festivals tegenkomt. De grote verassing deze avond was voor mij dit keer geen band maar Kira Wuck. Zij presenteert een aantal gedichten uit haar bundel  ‘Finse Meisjes’. Met haar verlegen ontwapenende presentatie en korte pakkende gedichten pakt ze de zaal in. De gedichten zijn kort, raak en met vlagen pijnlijk herkenbaar met een cynische ondertoon.  Met een vriendin een wegwerpbarbecue kopen levert de volgende waarneming op:  ‘Bij de Hema kan je je hele leven terecht. Van rompertjes tot doorlegzeil. ‘ en ‘Eenzaamheid ruikt naar kalfslever in een ovenschaal’.

Anne Bjorkland The Kyteman Orchestra Kira Wuck

Daarna is het op hetzelfde podium tijd voor de Nederlandse band ‘De Meisjes’. Zij bestaan uit heren maar zijn vanavond voor de gelegenheid aangevuld met een vrouwelijke bassiste. Zij staat echter zo verdekt opgesteld dat ik haar niet heb kunnen ontdekken. Nederlandstalige pop/reggae doet een beetje denken aan de nederpop uit de jaren 80 maar is het net niet. De teksten zitten goed in elkaar maar komen door de muziek niet tot hun recht.  Het lijkt wel of de heren moeite hebben een richting te kiezen en het kan daarom niet echt boeien. Een styliste zou bij deze band ook wonderen kunnen verrichten.

Paul Buchanan daarentegen heeft niet meer dan een microfoon en piano nodig om de grote volle Royal zaal stil te krijgen. Nu zal de naam van deze  charismatische Schotse zanger laat niet bij iedereen direct een bel laten rinkelen. De jaren tachtig-hit van Blue Nile ‘Tinseltown in the Rain’ daarentegen wel. Hij is zanger van Blue Nile maar nu is er van Buchanan dit jaar voor het eerst een solo album met ballads uitgekomen. Uiteraard brengt hij een aantal van de ballads van Mid Air ten gehore. Een van de juweeltjes van het album ‘Two children’  is er daar een van. Tussen de nummers praat en grapt hij met het publiek en hij houdt de aandacht van de zaal vast. Het is muisstil en het publiek hangt aan zijn lippen.  Hij speelt tegen het einde ook wat ouder werk van Blue Nile in dezelfde setting met piano. Na wat blijken van herkenning van het publiek bij ‘Walk on rooftops’ wordt het weer stil in de zaal. Hij sluit af met ‘White Christmas’ dat wonderbaarlijk goed in deze setting past.

Paul Buchanan The Kyteman Orchestra The rumour said fire

Weer terug naar Paradise voor een stukje ‘The Rumour set Fire’. Het is het laatste concert van een lange tour. De Deense heren tonen energiek en brengen mooie folkrock die, als je in hokjes gaat denken, in de hoek van Mumford and Sons en Fleet Foxes zou kunnen plaatsen.  

De laatste act in de grote Royal zaal is ‘The Kyteman Orchestra’. Het laatste project van Kyteman. Overweldigend, indrukwekkend, bombastisch, imponerend zijn zomaar wat superlatieven die betrekking hebben op deze show.  Dat is ook te verwachten met 18 muzikanten, operazangers,  rappers en een koor op het podium.  Kyteman brengt alle muziekstijlen samen in dit project van opera tot hiphop, van klassiek tot jazz en alles wat daar tussenzit. Zelf is hij een groot deel van de tijd dirigent maar op onverwachte momenten speelt hij zelf trompet of zit op de grond te kijken als toeschouwer naar het spektakel.

Een mooie grensoverschrijdende afsluiter van de eerste avond Crossing Border.


Gebruikte Tags: , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.