Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK, MUZIEK

18 December 2012

Arifa raakt ook live met intellectuele wereldmuziek

 
Tekst: Jorien Heemskerk en Ronald Rijntjes
Beeld: Ronald Rijntjes

Na een muzikale trip naar Cuba is Arifa terug in Nederland. Hun Anatolian Alchemy-tour staat in het teken van het gelijknamige tweede album, waarop wereldmuziek en westerse jazzinvloeden elkaar op een geniale manier ontmoeten. Muziek in zijn puurste vorm, die live extra wordt uitgewerkt.

Meditatief
Arifa streek op zaterdag 15 december neer in het Utrechtse wereldmuziekpodium RASA. De opkomst was niet hoog, slechts een vijftigtal mensen werd getrakteerd op een intiem en bijna ‘privé’ optreden. De muzikanten lieten zich daar niet door tegenhouden en gingen er vol in.

Pianist Franz von Chossy opent het stuk ‘Maktub’ met een meditatief intro, gevolgd door subtiel spel van zijn collega´s op de bekkens, de dertiensnarige ud en de klarinet. Halverwege het nummer speelt een jonge trompettist mee: de zoon van percussionist Sjahin During. Hij is hoorbaar gespannen, maar brengt het er gezien de complexiteit van de muziek niet slecht vanaf.

  
Ontlading
Wat direct opvalt in vergelijking met het album is dat de nummers en solo’s langer duren. Daardoor kunnen de mannen nog meer persoonlijke creativiteit en emotie in hun muziek leggen. Ze nemen echt de tijd om hun verhaal te vertellen, zowel samen als alleen. Je leest van hun gezichten de concentratie af, maar ook dat ze ervan genieten. Hier wordt muziek gemaakt in zijn puurste vorm.  

Over de opbouw van de avond is eveneens goed nagedacht. De eerste set bevat meer rustige en ingewikkelde stukken, waarbij het viertal geconcentreerd en in zichzelf gekeerd is. Doordat de nummers allemaal aan elkaar worden geweven is het applaus voor de pauze een ware ontlading. ‘I heard the Dutch like it long and serious’, grapt de Roemeense klarinettist en saxofonist Alex Simu.

Ingewikkeld
Die onverwacht vrolijke toon overheerst in de tweede set. Iedereen is wat losser geworden en er staat een glimlach op hun gezichten. De composities zijn nog steeds complex, maar het voelt alsof de muzikanten zich meer laten gaan. Bij de slotnummers halen ze alles uit de kast: heftige percussie, snelle vleugelloopjes, ingewikkelde klarinetmelodieën en udspel met een flamencorandje.

  
Zo laat Simu, van wie de meeste nummers op Anatolian Alchemy zijn, zien waar een klassiek geschoolde muzikant allemaal toe in staat is. ‘We maken het graag ingewikkeld voor onszelf’, vertelt hij na afloop van het concert. Door die drive heeft Arifa een unieke stijl weten te ontwikkelen, ergens in het midden tussen jazz, folk, balkan en oosterse muziek.

Het maakt alweer nieuwsgierig naar hun volgende album. Daarvan is tijdens deze tour alvast één voorproefje te horen: een mooie, droevige compositie van udspeler Mehmet Polat, waarbij Von Chossy als in trance soleert. Dat belooft wat!

Het eerstvolgende Anatolian Alchemy-concert is op 20 december in het Bimhuis in Amsterdam. Voor meer tourdata, zie de website van Arifa.


Gebruikte Tags: , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.