Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK

12 Mei 2013

Origineel geluid uit de jaren tachtig klinkt op nieuwe album Dead Ends

Tekst: Ronald Rijntjes

De Deense indieband The Rumour Said Fire laat met hun tweede album Dead Ends horen dat zij op zoek zijn geweest naar een geheel eigen karakter en geluid. Dit resulteert in een album dat in lo-fi (Low fidelity) is opgenomen. Er klinken schelle geluiden die in deze tijd nog prima passen. De melodische klanken en teksten vertellen in een dromerige wereld een verhaal van leven en dood.

De band is in 2008 ontstaan en opgericht in Kopenhagen door zanger en songwriter Jesper Lidang. Hij had hier al muzikale vrienden en voegde hun toe aan de band. Drummer Christian Rindhorf, gitarist Søren Liholt en bassist Kasper Nissen. Ze maakte een vliegende start door de lancering van de EP ‘The Life And Death Of A Male Body’. Dit werd goed ontvangen, waarna het debuutalbum The Arrogant ontstond.

Lo-fi
Dead Ends is een album dat pure opnames bevat, want het is opgebouwd met het gebruik van demo’s die aangevuld zijn door geluiden en effecten. Op deze wijze klinkt het niet als demo-opnames, maar is het lo-fi geluid (een lagere geluidskwaliteit, dat vaak in de jaren tachtig werd toegepast) dat een rauw en puur randje aan de nummers geeft.

De nummers hebben invloeden van surrealistische schrijvers als Lautremont en Rimbaud. Zij zijn de inspiratie voor de teksten die Lidang schrijft. Door de toevoeging van lo-fi maakt de band een eigen geluid en laat de luisteraar in spanning op het wat komen gaat.

Variatie
Het album is gevarieerd door de afwisseling van uptempo- en rustige nummers. De muzikaliteit van de bandleden is duidelijk aanwezig. Het ene nummer is wat eenvoudiger en dan hoor je bij een volgend meer muzikale toevoegingen, als tweestemmigheid, fijn gitaarspel en stevige ritmes. Het openingsnummer ‘Destroyer’ heeft wat weg van The Cults klassieker ‘She Sells Sanctuary’. Het nummer ‘Voyager’ ligt lekker in het gehoor door de prettige synthesizergeluiden en de stem van Lidang. De bijna gesproken teksten sluiten mooi aan bij de muziek.

De valkuil van het album komt voort uit het feit dat de nummers niet in het hoofd blijven hangen en hierdoor snel vergeten zijn. Dit is jammer, want de kwaliteit heeft het wel. Bij de snellere nummers klinkt de band overtuigender dan bij de rustige nummers. Dit wil niet zeggen dat de rustige nummers slecht zijn, maar dat er een duidelijk verschil is wat de voorkeur heeft om gespeeld te worden. The Rumour Said Fire heeft met Dead Ends een origineel album gemaakt met een gewaagd geluid. Het neemt je mee naar een dromerige wereld die je als luisteraar met plezier zal opzetten.


Gebruikte Tags: , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.