Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, FESTIVAL, TONEEL

22 Mei 2014

Een spervuur van liefde en wanhoop

  
Tekst: Youetta Visser Foto's: Roel van Berckelaer en Bart Koetsier (foto1) 

Veeartsenijterrein
Op de plaats waar vroeger paarden op de snijtafel lagen, wordt nu de liefde ontleed. Vier mensen, twee mannen en twee vrouwen, schreeuwen het uit, tergen en paaien elkaar en proberen wanhopig contact te maken. Hun woorden buitelen over elkaar in een onontwarbare kluwen van gevoelens. 'Crave' van toneelschrijfster Sarah Kane wordt op machtige wijze neergezet door De Utrechtse Spelen, die speciaal voor SPRING2014 samenwerkt met het Rosa Ensemble.

Middelpunt van de aarde
Zo kan theater ook zijn. Een simpele enscenering: op het balkon vier musici van het Rosa Ensemble die minimalistische klanken uitstrooien op het slagveld van de liefde beneden. Beneden een kale ruimte. Daarin vier spelers, een bed, een bank, een stoel, een bal en een fiets. Hier en daar drupt water op de vloer. Al vanaf de eerste zin is het raak: "Voor mij ben je dood." Het vormt de opmaat voor  een voorstelling vol oerzinnen en oerbeelden over de liefde, emotionele kwetsuren van vroeger en zelfs van vorige generaties. Een vrouw vertelt dat ze haar opa en oma verrast tijdens het vrijen. Maar haar moeder eist deze ervaring op: opa was immers al dood vlak na haar geboorte? Een jonge man zegt monotoon dat hij uit zijn baan schiet, nu het middelpunt van de aarde is verschoven. Zijn geliefde heeft hem verlaten. Op een minutenlange temende liefdeslitanie van een oudere man volgt de zin van een vrouw: "Ik voel niets."

Regisseur Thibaud Delpeut drijft de vier spelers tot grote hoogte. Zij lijken moeiteloos mee te drijven op de golven van grote gevoelens, houden hun emotie lang op de voorgrond vast en spugen de woorden de zaal in. Het is soms zwaar om naar hun kwetsbaarheid te kijken. Doordat zij regelmatig wisselen van plek en soms wel en soms niet op elkaar lijken te reageren, blijft de spanning en het contact met het publiek behouden in deze tekstuele voorstelling. Af en toe flitst een enkel uitgelicht stilstaand beeld langs dat iedereen de adem beneemt. Boem. En dan verder.

  

Een voorstelling als een spervuur van onmacht. Zoals geoefende voetballers elkaar blindelings de bal kunnen toespelen, zo volgen de zinnen van de spelers elkaar in rad tempo op. Het publiek heeft geen verweer. In het begin probeert het nog uit elkaar te houden wie wat zegt en wie met wie een relatie heeft. Of wie welke trauma's heeft opgelopen. Later doet het er niet meer toe. Wat blijft is het beeld van een man en een vrouw, hun hoofden leunend op een kussen tegen de muur, een jas over hun schouders. Het voldoet om een bedscène van samenslapen en het eenzame opstaan uit een omhelzing neer te zetten. Het publiek wil wel, maar kan uiteindelijk niet tot een staande ovatie komen; zij moeten even bijkomen op hun stoel.


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.