Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

13 Oktober 2014

De Utrechtse Spelen groots in drama

  
Tekst Youetta Visser Beeld Roel van Berckelaer

In Utrecht opende het schouwburgseizoen op 10 oktober in stijl, met een Griekse tragedie van formaat. Regisseur Thibaud Delpeut bracht met De Utrechtse Spelen 'Phaedra' in première, in een bewerking van Hugo Claus. Geen sinecure; het verhaal is weliswaar meeslepend, maar veel wordt overgelaten aan de luim van de Goden. Zo is Phaedra verliefd op haar stiefzoon, omdat Venus haar hart op hol brengt. Die beperkte zeggenschap ligt veraf van de huidige tijd, waarin we denken veel invloed te hebben op ons leven en worstelen met de weerbarstige praktijk. Toch krijgen de acteurs de toeschouwers - gezeten op oude stoelen met dramatisch weinig beenruimte - muisstil.

De Utrechtse Spelen verwierf onder Delpeut een goede naam waar het psychologische tragedies betreft. De acteurs deinzen voor weinig terug, zijn goed op elkaar ingespeeld en kunnen zware rollen aan. De vraag was echter of zij een drama ook over kunnen brengen in een grote zaal. Dat blijkt geen probleem. Mede dankzij een uitgekiend decor, waarin een glazen uitklapwand het toneel opdeelt in steeds wisselende kleinere speelvlakken, wordt voorkomen dat de spelers verloren op het podium staan.

  

Aan het begin van de voorstelling vormt de wand een kleine kamer, waarin de ongeremde verliefdheid van Phaedra tegen de muren opvliegt. Een actueel thema: wie herkent niet dat liefde de overhand neemt over het verstand? Als zij hem niet kan krijgen wil ze liever dood. Op de achtergrond speelt zachtjes 'I put a spell on you.' Aan het eind beklemtoont de kleine ruimte de eenzaamheid van haar man Theseus, die zijn geliefde en zijn zoon heeft verloren. Op hetzelfde podium is ruimte voor de afgelegen berghut van de geadoreerde (stief) zoon Hyppolytus, in deze versie een kunstschilder, en zijn rappende jachtvrienden. Ook daar muziek: ritmische jazz. Hij wijst de avances van zijn stiefmoeder af, met enige moeite, maar toch. Zij is voorbij de schaamte. Hij rouwt om zijn moeder en is woedend op vrouwen die mannen afleiden. Mooi om te zien hoe precies acteurs Wendell Jaspers en Jan-Paul Buijs deze verleidingsscène vorm geven. Het maakt de aantrekkingskracht voorstelbaar.

Dramatisch
Om haar hachje te redden verzint Phaedra met haar vertrouwelinge Oenone (een mooi klein gespeelde rol van Marlies Heuer) een list. Zij vertelt haar man Theseus bij zijn terugkomst dat Hippolytus haar heeft aangerand. Waar de voorstelling tot dan toe goed was, stijgt DUS in deze scene boven zichzelf uit. Met enkel zijlicht buitelen korte flitsen over elkaar heen van de vrolijke viering van de thuiskomst en de wanhoop van Theseus (een krachtige rol van Hein van der Heijden) die wordt afgewezen door Phaedra en niet snapt waarom. Het samenspel van de acteurs bij het afwisselen van blijdschap en wanhoop is fenomenaal, totdat het zijn dramatische ontlading vindt: Phaedra beschuldigt haar stiefzoon. Een tweede hoogtepunt in de voorstelling vormt de sterfscène van Hyppolytus, nadat zijn vader hem heeft vervloekt. De jonge acteur vertelt ons het verhaal van zijn eigen sterven. Een meesterzet van de regisseur; Buijs treft precies een ongedurige, licht cynische toon waardoor het lijkt alsof hij met enige tegenzin ter plekke groteske details aan zijn sterven toevoegt. Daarmee wordt zelfs het oprijzen van een monster uit zee geloofwaardig en stemt het gevolg verdrietig. Uiteindelijk zit hij naakt en gekwetst achter Phaedra, gescheiden door de doorzichtige wand. Later beneemt zij zich ook het leven.

Geen happy end
Zoals vaker bij een klassieke mythe is er geen happy end; chaos en tragedie overheersen. In een laatste overdenking van Oenone snakt zij naar een wereld zonder mensen en zonder schande; een lege wereld met alleen goden. Na afloop heerst ongeloof onder een groepje jonge kijkers: "Ja, maar waarom dóet ze dan zoiets?!" Misschien is het voor jongeren even wennen, een drama waarin zo weinig lijkt af te hangen van de eigen keuzes van de personages. Het lot heeft het voor het zeggen. Maar ook zij zijn onder de indruk. Er volgt een verhitte discussie.

DUS maakt met Phaedra een gewaagde keuze, die zeer de moeite waard blijkt. Ze overbruggen eeuwen met deze bewerking en gooien de tragedie vol overtuiging de zaal in. Daarmee zetten ze een standaard waaraan niet veel toneelgezelschappen kunnen tippen.


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.