Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK, PODIUM FOTO, MUZIEK, ALGEMEEN

16 Augustus 2016

Middelheim 2016: de rijkdom van muzikaal minimalisme

  
Tekst: Jorien Heemskerk

Beeld: Ronald Rijntjes

Van 12 tot en met 15 augustus was Park Den Brandt in Antwerpen het decor voor de 35e editie van Jazz Middelheim. 21.000 muziek- en jazzliefhebbers wisten het festivalterrein te vinden, een recordaantal. Ook Cultuurpodiumonline.nl was van de partij om het vrijdagprogramma in beeld te brengen. Deze dag stond in het teken van de minimalistische muziek, met opvallend veel kleur en rijkdom om bij weg te dromen op een kleedje in het gras of in de tent.

Het festival wordt afgetrapt door de jonge Duitse vibrafonist Pascal Schumacher, die naast zijn kwartet een aantal muzikale vrienden heeft meegenomen. Samen brengen ze hun nieuwe album Left Tokyo Right ten gehore. De meest opvallende gast is fluitist en zanger Magic Malik. Hij tovert niet alleen prachtige tonen uit de dwarsfluit, maar gebruikt ook zijn stem als instrument – met tonen en melodieën die via de fluit extra versterkt worden. Dit levert interessante muziekstukken op waarin vibrafoon en stem harmonieus samenklinken.

  
Pianist en bandlid Franz von Chossy gooit ook hoge ogen met zijn compositie ‘Metamorphosis’. Goed doordachte akkoorden omlijsten de verschillende passages, die soms behoorlijk groovy zijn. Het is intelligente muziek die je aandacht trekt en niet snel loslaat. Net als de rest van dit openingsconcert: hoewel het stuk ‘Wabi-Sabi’ verwijst naar het vieren van imperfectie, klopt werkelijk alles! En dat terwijl de helft van de band pas zes minuten voor aanvang gearriveerd is vanuit Reykjavik.

  
Wegdroommuziek
Naarmate de middag vordert loopt het festivalterrein steeds voller, met uiteindelijk een uitverkocht huis. De Clubstage, waar elke dag één act centraal staat, start met de muzikale energie van Granvat. Die beginnen met een klein trio en eindigen de dag met een volledig orkest dat maar net op het podium past. Heerlijke wegdroommuziek, met als middendeel een vuurwerk van elektronisch muzikaal geweld.

  
Op het hoofdpodium vervolgt het trio van Marcin Wasilewski het programma. Ook deze Poolse pianist haalt het onderste uit de kan. Aardse pianoakkoorden en terugkerende thema’s dragen de gevarieerde melodielijnen. Wasilewski raakt de toetsen niet alleen zacht, maar vooral fel aan. Het resultaat is een sterk en dynamisch spel, dat goed wordt onderlegd door de drums en bas. Met snelle riffs en solo’s laat het drietal horen dat ook een kleine bezetting veel in zijn mars heeft. De mannen zijn onderling aan elkaar gewaagd en gaan helemaal op in hun werk.

  
Vrijheid en improvisatie
Als derde act is de ‘artist in residence’ aan de beurt. Dit jaar is de Israëlische trompettist Avishai Cohen op de eerste drie festivaldagen telkens in een andere bezetting te zien. Vandaag speelt hij met zijn eigen kwartet de suite Into the Silence. Vrijheid, improvisatie en expressionisme zijn kenmerkend voor deze heren. Mooie ballads worden afgewisseld met uptempo nummers die vurig over het podium klinken. Kon je je bij de voorgaande concerten nog met je ogen dicht laten meevoeren, nu is het opletten geblazen – steeds als je denkt te weten waar de muzikanten heengaan verandert er weer iets. Cohen heeft een eigen stijl en toch klinken er invloeden van Miles Davis en Wynton Marsalis.  

   
De avond wordt sprookjesachtig afgesloten door de Italiaanse componist en pianist Ludovico Einaudi, die onder andere de soundtrack maakte voor de film Intouchables. Zijn perfect uitgevoerde modern-klassieke composities zorgen voor een overvolle festivaltent én acute stilte in het donker wordende park, slechts af en toe onderbroken door een daverend applaus. Het felle en scherpe vioolgeluid, een zingende zaag, drama op de gitaar en volle piano-akkoorden: ze vertellen over mooie en minder mooie dingen en versmelten met de sterren en de afkoelende buitenlucht. Niet voor niets heet Einaudi’s nieuwste album Elements

  
Keuzemenu
Zo volgden nog drie festivaldagen, waarvan de zondag met alleen maar Belgische jazzartiesten het drukst werd bezocht. Ook ‘onze’ rapper Typhoon was hier van de partij, als duo met pianist Jef Neve. Voor het eerst betaalde het publiek dit jaar per dag een andere toegangsprijs. Jazz Middelheim had hierdoor zijn eigen keuzemenu, met iedere dag weer andere aparte smaken.

Genieten van fantastische muziek, met een glas in je hand in een groene omgeving, maakt dit festival een plek om steeds weer terug te komen. Dus tot volgend jaar!


Gebruikte Tags: , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.