Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK, PODIUM FOTO, MUZIEK, ALGEMEEN

1 Juli 2017

Joshua Redman ontvangt oeuvreprijs Edison Jazz/World 2017


Tekst en beeld: Ronald Rijntjes

Op vrijdag 30 juni was het weer zover. De jaarlijkse Edisons in de categorie Jazz en World werden uitgereikt in het Nieuwe Luxor te Rotterdam. Zowel nationale als internationale artiesten vielen in de prijzen. De Amerikaanse saxofonist Joshua Redman reisde naar Rotterdam af om de oeuvreprijs in ontvangst te nemen. Daarnaast kreeg het publiek nog een aantal nummers van hem ten gehore. Hij voerde deze uit met begeleiding van het New Rotterdam Jazz Orchestra, onder leiding van contrabassist Johan Plomp, dat overigens alle optredende artiesten van een strakke begeleiding voorzag.

De zaal was redelijk gevuld en dat bracht een gezellige en ontspannen sfeer met zich mee. De avond werd aan elkaar gepraat door Wilfried de Jong, die tevens de prijzen mocht uitreiken aan de winnaars. Het orkest heeft voor deze avond een speciaal thema ingestudeerd dat deze avond kenmerkt. Fris en nieuw. Want vele winnaars maken vernieuwende jazz, ofwel modern-creative genoemd.

   
NRJO
Deze muzikale avond werd feestelijk geopend door het New Rotterdam Jazz Ochestra (NRJO), met het nummer ‘Oso’. Een fris en strak nummer dat je meteen in de juiste jazz- en zomerstemming brengt. Met een sterke solo van de altsaxofonist. Daarna kreeg publieksprijsgenomineerde altsaxofonist Bart Wirtz als eerste de beurt om samen te spelen met het NRJO, waarvan hij zelf ook bandlid is. Hij speelt zijn eigen stuk ‘Cassier le dos’, van zijn laatst verschenen album Beneath the Surface. Hierin speelt Wirtz een sterk thema en solo die bekrachtigd worden door het orkest. Een unieke saxofonist in de Nederlandse jazz scène.

Dan vindt de eerste uitreiking plaats in de categorie Jazz/World Vocaal, hierin zijn drie genomineerden. De Belgische zanger David Linx gaat er met de Edison vandoor. Dit voor zijn album waarin hij samen met het Brussels Jazz Orchestra nummers van Brel zingt. Ook nu doet hij dat. En dan hoor en zie je waarom Linx deze prijs heeft gewonnen. Zijn zuivere stem en klank sluit goed aan op die van Brel. Daarnaast laat hij tijdens het optreden een enorme energie loskomen, die hij met zichtbaar plezier uit in een dynamisch geluid en expressieve lichaamsbewegingen. 

  

Tovenaar
Nu is het de beurt aan de prijs voor Jazz/World Nationaal, ook hier wederom drie genomineerden. Gitarist Reinier Baas gaat er vandoor met de prijs voor zijn album Reinier Baas vs Princess Discombolutrix. Althans dat was de bedoeling, maar een vreemde tovenaar komt het podium op en neemt de prijs mee. Wilfried vindt deze zaak maar vreemd, maar Reinier Baas was helaas verhinderd, dus dan zal het vast wel goedkomen met de Edison. Het orkest speelt een tweetal stukken van Baas die beide behoorlijk vrij zijn, maar wel een thema laten doorschemeren tussen de ingewikkelde akkoordenschema’s en solo’s door.

Na deze orkestrale hoogstandjes kwam even iets heel anders het podium op. Publieksprijsgenomineerde Barrelhouse, een bluesband die al veertig jaar actief is was hier om het publiek te trakteren op hun nummer ‘Born to Die’. Een lekker in het gehoor liggende blues met ruimte voor gitaarsolo’s. Alleen is het wel even een genre dat buiten de Jazz en World valt. Maar goed, het publiek had gestemd en daardoor ontving deze band na hun optreden de Edison in de categorie Publieksprijs.

  
Vervolgens komt eindelijk Joshua Redman het podium op om zich van zijn beste kant te laten horen voordat hij de Edison in ontvangst mag nemen. En hij neemt het er zeker van. Zijn tenorsax-spel is wel even een tandje hoger dan de gemiddelde saxofonist. Hij laat niet alleen mooie en soms ingewikkelde melodieën horen, maar vooral ook een enorme dynamiek - van zacht naar hard en weer terug. Hij gebruikt zelfs boventonen en de lucht die hij blaast door de sax als onderdeel van de compositie. De stukken zitten goed in elkaar en klinken fris en van deze tijd. Heerlijk om te horen en van te genieten. Dat merk je ook in de zaal, het publiek reageerde erg positief op zijn spel met luid applaus.

Aboutaleb
Als laatste werd de Edison Oeuvreprijs Nationaal uitgereikt. Dit jaar ging deze prijs naar niemand minder dan Lee Towers, die alweer de 70-jaar gepasseerd is geëerd werd voor zijn lange muziekcarrière. Burgemeester Ahmed Aboutaleb mocht de Edison aan Towers overhandigen. Dit deed hij met veel plezier en Towers bedankte de jury en het publiek dat hij deze bijzondere prijs in ontvangst mocht nemen. Daarna zong de Rotterdammer nog een aantal bekende nummers uit zijn repertoire en ‘You Never Walk Alone’ mocht daarin niet ontbreken. Speciaal voor vanavond had de trombonist van het NRJO een nieuw arrangement gemaakt en dat werd met een groot applaus ontvangen. Een mooi einde van een zeer diverse en geslaagde avond.

  


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.