Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL, FESTIVAL, MUZIEK, MULTIMEDIA

10 Juni 2006

Hongaarse Don Quixote Mausoleum op Festival Nieuwe Grond

Door Mieke Kreunen

Door een smal met zwarte doeken bekleed gangetje schuifelt het publiek de theatertent binnen voor de voorstelling Don Quixote Mausoleum van Artus. Er zijn geen stoelen maar de bedoeling is - zo werd ons verteld - dat het publiek beweegt door de ruimte. In een soort etalages staan een aantal 'installaties' opgesteld. Er is een Prediker die (vermoedelijk in het Hongaars) met veel bezieling de toeschouwers toespreekt en een Fietsjongen die met een snel pak aan en degelijke helm op zijn hoofd door te trappen met zijn fiets een ouderwetse projector aandrijft waarop een oude film wordt vertoond. Ook is er een Astronaut die op magische wijze verbonden is aan verschillende voorwerpen: een schoen, een tennisracket, een boek en zich duidelijk gewichtsloos door de ruimte beweegt.

Direct naast de ingang bevindt zich het Grammofoonmeisje. Zij heeft de grammofoonhoorn aan haar mond en zodra er iemand uit het publiek de plaat laat draaien door aan de slinger te draaien, laat zij via de naald in haar hak haar stemgeluid horen. Ze zingt backing vocals voor de zanger die ons vanaf zijn plekje in de spotlights toezingt. Na het eerste nummer worden we welkom geheten en nog even gewezen op de bar waar we een drankje kunnen krijgen en we krijgen de instructie toch vooral in beweging te blijven en overal even te gaan kijken. Dat doen we dus. Op een gegeven moment gaat er, tussen de nummers door, een man op het podium in het midden een soort 'Martial Arts' dans doen met een stok. Of misschien is hij wel iets van zich af aan het slaan, zich aan het verdedigen of aan het vechten. Tegen windmolens misschien? Op de muur is een fake publiek geprojecteerd dat hem bewondert en voor hem applaudisseert.

Successievelijk komen de performers uit hun 'etalages', gaan de confrontatie aan met de anderen en uiteindelijk verzamelen zij zich alle vier op het roodkleurige podium in het midden. Een ingewikkelde dans begint tussen de vier, twee mannen en twee vrouwen. De man met de stok doet er ook aan mee maar hoort er niet echt bij. Ze vechen allerlei gevechten uit, met zichzelf met elkaar, met de andere sexe, met sexegenoten. Het gaat er heftig en hard aan toe en er wordt gestreden op het scherp van de snede, al gaan af en toe ook de zwaarden wel op een heel sexy manier in de schedes. De man met de stok krijgt geen vat op de anderen en gaat over tot hardere maatregelen om ze te verdelgen. Niet alleen lukt het hem om de vier mensen er onder te krijgen, ook hijzelf gaat er aan ten gronde. Bij zijn graf wordt hem respect betoond en wordt een krans gelegd door één van de helpers. Toespraken worden gehouden met wijze en onwijze woorden. Zin en onzin wisselen elkaar af en het is nauwelijks meer te volgen wat de zin is en wat de onzin. Maar wat doet het er nog toe. Hij is immers dood. Dat dwingt respect af. Er is een dode in de zaal! Het publiek - dat ondertussen her en der op de grond is gaan zitten - wordt opgeroepen te gaan staan om hun respect te tonen. En dan komt de man weer binnen. Niet met een stok dit keer maar als een enorme duikelaar die van links naar rechts alle kanten op gaat en steeds weer terugkeert op zijn uitgangspositie. Terwijl hij rondtolt van links naar rechts en van voor naar achter schudt hij de handen van het publiek, steeds verder reikend en strekkend. Hij bereikt iedereen...

Een wonderbaarlijke en wonderschone voorstelling met schitterende vondsten, prachtige dans, ingebouwd rockconcert, videoanimatie en zelfwerkzaamheid van het publiek bovendien. De verwondering heeft het overgenomen van de ratio en dat is precies waar het de mensen van Artus om te doen is. Een prachtige voorstelling die - zoals het programmaboekje ons voorspelde - een ode is aan gekte en verbeeldingskracht. Alleen moet je er wel bij zijn geweest om een beetje te kunnen begrijpen wat daar in het geval van Artus mee bedoeld wordt. Met beperkte middelen als tekst en beeld is dat wellicht onbegonnen werk. Daarom hebben we hier, hier en hier een paar korte (quicktime)filmpjes om je even te laten ruiken aan wat je gemist hebt. De mensen van Artus noemen zichzelf een 'artistic laboratory for comtemporary arts' en er zijn in het totaal 30 dansers, choreografen, acteurs, designers, componisten, schilders, architecten en beeldende kunstenaar die samenwerking in dit gezelschap. Oprichter G ¡bor Goda zegt over hun manier van werken: "Humans are judged not upon what they say but what they do. The abstraction of their deeds is dance itself. The essence of the dramaturgy of the Artus performances is rhythm, visuality, unexpected turns and contradictory deeds. The scenes are organized around a central idea and they become analogies to this main theme." Of deze bijzondere voorstelling nog te zien is in Nederland of omstreken heb ik niet kunnen achterhalen. Reden te meer om te zorgen dat je er volgend jaar bij bent op het Festival Nieuwe Grond om het zelf te beleven als er weer dit soort bijzondere voorstellingen zijn. Creator-performers Don Quixotes: Tam ¡s Bakó, József Csató, Kati Dombi, Zolt ¡n Grecsó en Péter Lipka Sancho Pansas: G ¡bor Kocsis en Istv ¡n Oldal Artus - website




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.