Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL, FESTIVAL

12 Juni 2006

The last supper van Reckless Sleepers

Door Mieke Kreunen

Eén voor één worden de bezoekers binnengelaten in de theatertent. Binnen worden we opgewacht door een man met een champagnekoeler vol nummertjes. De bedoeling is een nummertje te trekken. Ik heb 122. Dat bepaalt mijn plaats aan de tafel of 'on the deathrow'? Er zijn 39 plaatsen aan de tafel die zich gaandeweg vult. Eenmaal gezeten worden we allervriendelijkst te woord gestaan door een 'ober' die ons komt vragen of we een glas wijn willen of misschien water. Op de achtergrond klinkt een relaxt lobby-muziekje. 'The last supper' gaat over doodgaan en laatste statements.

Doodgaan is een moment in een mensenleven. Soms is het memorabel omdat het met grandeur of gepast drama gedaan wordt en soms is het te banaal voor woorden en is het bijna genant om een zo gewichtig moment zo platvloers te laten passeren. Veel mensen weten niet wanneer ze zullen gaan maar de mensen 'on death row' weten wel. Dat is een twijfelachtig genoegen waarbij er eigenlijk maar één voordeel te bekennen valt: je mag kiezen wat je wilt eten, net als toen je als kind jarig was. Dat is de enige keus die je nog overblijft nadat je samenleving alle relevante keuzes al voor je gemaakt heeft en heeft besloten dat jij maar ten einde gebracht moet worden.

Als iedereen zijn/haar plek heeft ingenomen steken onze twee gastheren en gastvrouw van wal met een opsomming van laatste uitspraken van bekende mensen. De uitspraken zijn genoteerd op papiertjes en zodra een uitspraak is geciteerd wordt het door degene die het citeert opgegeten en verteerd. Verwerkt, letterlijk! Ik luister verwonderd naar de laatste woorden van de groten der aarde: Elvis, Einstein, Jeanne d'Arc, Jesus, Ludwig van Beethoven, Newton, Copernicus, Picasso, Dali, JFK, Timothy Leary, Rasputin, Marie Antoinette, Eva Braun, Nostradamus, Andy Warhol en nog veel meer mensen. Hoe groot sommigen ook waren. er zijn er bij die op onbeduidende wijze uit het leven stapten zonder 'famous last words' achter te laten. John Lennon bijvoorbeeld kon alleen maar roepen: "I'm shot, I'm shot". Marie Antoinette sprak onderweg naar de guillotine de legendarische woorden: "Let them eat cake!" Anderen voorzagen dat ze nog lang geciteerd zouden worden en maakten er iets heel prachtigs van. De stroom citaten van de beroemdheden wordt met enige regelmaat onderbroken door het afroepen van een naam op de death row. De naam krijgt een nummer en bij dat nummer hoor een mens die we allemaal kunnen zien omdat diegene bij ons aan tafel zit. Hij/zij krijgt de gewenste laatste maaltijd voorgeschoteld. Mmm creepy. Mijn nummer is de tweede die wordt afgeroepen voor een laatste maaltijd. Het is gebakken lever met ui, en zo te ruiken lekker warm. Yak, ik eet geen vlees, laat staan orgaanvlees en ook de geur ervan staat me tegen, zeker met die hitte. Ik ben even helemaal in beslag genomen door het idee dat ik het bord zo ver mogelijk bij me vandaan moet zien te krijgen. Ook anderen uit het publiek krijgen de maaltijden van 'hun keuze' variëren van zeer copieuze diners tot bordjes fruit of een taart met kaarsjes. Er zijn er ook laatste maaltijden met niks... Het was bizar. Meer een performance dan een voorstelling. Het was grappig om te zien wat mensen al dan niet deden met het eten dat ze voorgeschoteld kregen. Sommigen keken het nauwelijks aan, anderen (ik) schoven het van zich af en weer anderen begonnen zich heerlijk tegoed te doen. De vrouw die de taart kreeg blies de kaarsjes uit en begon toen lekker aan haar taart. Opmerkelijk was wel dat toen de performance over was iedereen begon te eten die dat voorheen niet deed. Wat ik ervan vond? Tja, dat is lastig. Ik vond het concept intrigerend en spannend. Mijn verwachtingen waren hooggespannen na het begin waarbij we allemaal als gelijken aan tafel zaten: publiek en performers. Misschien was het de hitte wel die er de oorzaak van was dat de performance toch vooral bij de performers bleef en er toch minder dan ik verwacht had contact was met het publiek. Of was het de weerzin voor de dood en wat ons daarbij allemaal te wachten staat die de weerstand veroorzaakte die ik voelde? Ik weet het niet. In ieder geval heb ik zelden zo'n merkwaardig diner meegemaakt als The last supper. Reckless Sleepers - website




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.