Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

4 September 2006

TF1: Welcome in my backyard “ Wunderbaum

Welcome in my backyard Welcome in my backyard Welcome in my backyard
Door Marieke van Soest van foto's van Anjo Kan (klik voor vergroting)
Gezien in De Brakke Grond op 2 september 2006


Wie de tuinzaal van De Brakke Grond binnenkomt, neemt plaats in een Nederlandse woonkamer. De soep staat te pruttelen, een jonge vrouw maakt deeg aan de keukentafel. Twee mannen zitten in de woonkamer op de bank. Achter een ouderwets vliegengordijn de deur naar de tuin.
‘Daar komen ze’. Een tweede jonge vrouw loopt de tuin in, met een grote groep asielzoekers achter zich aan. Ze nemen plaats op de tuinstoelen en staren naar binnen, elk op hun eigen eilandje. Een stel uit Oost-Europa, een moeder met kind uit Angola, drie Iraniërs en twee jongens uit Soedan. De jonge vrouw, Maartje, stapt de kamer binnen en trekt de tuindeur achter zich dicht. ‘Zo, ze zijn er’. Ja, ze zijn er. Wat ongemakkelijk kijken ze naar de mensen in de tuin. ‘Leuk he?’, zegt Marleen. Dan neemt Matijs initiatief. Hij is de prater, de hulpverlener. Hij spreekt de mensen toe en legt uit hoe het hier in zijn werk gaat. Pijnlijk herkenbaar: goede bedoelingen, maar alles volgens ²nze regels. En zó ontoereikend. ‘We gaan jullie helpen, maar het kan even duren. Wacht tot die tijd maar in de tuin’. Maartje komt ook in actie: ze verzamelt kleding, handdoeken. ‘ ?k ken mensen die dit harder nodig hebben dan wij!’ Weg is ze weer. Een aantal maal komt ze terug met nog een nieuwe gast.
Marleen doet de deur open, nodigt het meisje uit om koekjes te bakken. Opnieuw pijnlijke herkenning: heel lief bedoeld, maar tegelijkertijd zó neerbuigend. Walter is de criticus: heeft het zin wat we nu doen? Helpen we deze mensen nu echt, of is het om onszelf een goed gevoel te geven? Het levert hem stormen van protest van de andere Nederlanders op.

Welcome in my backyard Welcome in my backyard Welcome in my backyard

De interacties tussen de vier Nederlanders staan centraal. De verschillen in de wijze waarop zij met de situatie omgaan, leiden tot toenemende spanning en confrontaties. De asielzoekers kijken het gebeuren aan, kiezen hun eigen weg. De een zakt weg in depressie, een ander in agressie. Anderen richten zich op praktische zaken. Er komt een schotelantenne, die met behulp van Matijs wordt opgehangen. Er wordt gekookt, het meisje tekent. De Oost-Europeaan speelt accordeon en probeert hiermee en passant nog wat geld los te krijgen van het publiek.
Marleen vindt alles leuk, koketteert met de mannen. Walter levert kritiek, maar zij gaat helemaal op in alles wat er gebeurt. Ze danst op muziek van de accordeon en verleidt de speler. Zijn echtgenote ziet lijdzaam toe, maar de Afrikaanse vrouw treedt op. In niet mis te verstane bewoordingen “ zelfs al gebeurt dit volledig in haar eigen taal “ maken duidelijk dat dit gedrag niet wordt geaccepteerd.
De Iraniërs gebruiken de ruimte voor politieke acties om de situatie in hun thuisland aan te kaarten. Een kritische opmerking van Walter ontaardt in een rel. ‘Censuur! En weet je wel dat in Iran&hellip En jullie regering&hellip!’ Het vergt heel wat overredingskracht om hen duidelijk te maken dat sprake is van een misverstand.
Walter wordt het mikpunt van onderhuidse pesterijen. Het feit dat deze door de anderen niet herkend, zelfs ontkend worden, maakt de situatie alleen maar pijnlijker. Van de ruimte die hierdoor ontstaat wordt dankbaar gebruik gemaakt.

Welcome in my backyard Welcome in my backyard Welcom in my backyard

De situatie in huis lijkt een metafoor voor de Nederlandse samenleving, alle protoypen zijn aanwezig. Een gevoel van beklemming ontstaat. Komt er geen verandering? Een uitbarsting van Maartje, over de feitelijke situatie in Nederland en België vergroot deze beklemming. Moet je dan maar accepteren, dat mensen en kinderen gehandboeid van hot naar her worden vervoerd? Dat kan toch ook niet. Tegelijkertijd wordt de onmacht voelbaar: al geef je je broek van je gat, het zet geen zoden aan de dijk. Is er dan echt geen weg om er met elkaar uit te komen?

Ook Walter bereikt het toppunt van onmacht. Met zijn hoofd druipend van de chocoladevla, roept hij: ’ Moet ik dan uit Afrika komen voor er naar me geluisterd wordt? Misschien ben ik kritisch, maar alles wordt weggegeven. Ons huis, ons bed. Maar je mag jezelf niet weggeven. Mijn definitie van mens is: iemand die zichzelf niet weggeeft! Daar ligt een grens’.
Ook deze uitbarsting gaat voorbij. Iedereen gaat door met ademhalen, eten, datgene waarmee hij bezig is. Het is het einde van de voorstelling, maar vreemd genoeg misschien wel het eerste moment dat er openheid is, dat mensen rondkijken naar wie er is en wat er gebeurt.

Het applaus houdt aan. Tot driemaal toe komt de spelersgroep terug om het applaus in ontvangst te nemen. De vier spelers van Wunderbaum en de amateurspelers die de asielzoekers spelen vormen een prachtige groep mensen. Op boeiende en confronterende wijze hebben zij de patstelling in onze samenleving neergezet.
In de nabespreking die volgt, blijkt dat binnen deze samenwerking mooie contacten zijn gegroeid. Het neemt iets van de beklemming weg: het kan dus wel.

Wunderbaum
Spel - Walter Bart, Matijs Jansen, Maartje Remmers en Marleen Scholten in samenwerking met_amateurspelers
Accordeon - Oleg Fateev
Vormgeving - Maarten van Otterdijk

Wunderbaum - website
TF1 - website


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.