Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: KLASSIEKE MUZIEK

9 Oktober 2006

Nederlandse Vergezichten, Ton de Leeuw weekend

Door Petra van Zijtveld

Het Radio Filharmonisch orkest onder leiding van Micha Hamel speelde deze avond in het Utrechtse Vredenburg zelden uitgevoerde werken van Nederlandse componisten in het kader van De Vrijdag van Vredenburg. Het concert opende met Kier van Martijn Padding, in 2005 geschreven voor en uitgevoerd door het JeugdOrkest Nederland, onder de directie van Jurjen Hempel. Padding kreeg destijds de opdracht een opening voor het concert te schrijven, en kwam letterlijk met een kier in de muziek, verbeeld door windmachines aan begin en einde van het stuk. Het stuk was een echte ouverture: hard openend, flitsend en goed in het gehoor liggend. In de pauze vertelde Padding aan ons dat hij zeer tevreden was met het resultaat dat het orkest in maar twee repetities bereikt had.

Het tweede werk, van Willem Jeths, Ombre Cinesi, wordt de slotscène van de opera Hotel de Pékin die eerst in Nederland en daarna rond 2008-2009 in China in de première zal gaan. Het werk verbeeldt de bejaarde Keizerin die haar ondergang in een voortrazende trein tegemoet rijdt. Het wordt mooi vertolkt door dan weer woeste klanken, ondersteund door een enorme slagwerkgroep met gongs, bellen en het doormidden scheuren van stof, dan weer de ingetogen klank van de erhu (Chinese knieviool). Het was een prachtig stuk en we willen zeker de hele opera zien over twee jaar.

Het laatste stuk voor de pauze was het stuk Soirée musicale voor vrouwenkoor, basklarinet en orkest van Enrique Raxach. Het stuk heeft ons verrast: de zeven delen waren zeer verschillend van aard. Na de Prelude bouwde het tweede deel in een golf van emotie op naar het eerste Madrigaal, prachtig gezongen door het nationaal jeugdkoor. De Interlude bouwde op naar het tweede Madrigaal met daarna La Muse inquiete voor slagwerk en basklarinet, om in de Postlude te eindigen met een kakofonie van geluid. Na de pauze ging het orkest verder met Haiku II van Ton de Leeuw. Dit werd uitgevoerd in het kader van het Ton de Leeuw weekend. Een weekend vol concerten dat in Utrecht gehouden wordt om te herdenken dat de componist Ton de Leeuw tien jaar geleden gestorven is. De opstelling van het orkest is bij dit werk anders dan gebruikelijk, de blazers zitten in twee groepen voor de strijkers en de solisten zitten aan weerskanten van het podium (fluit en trompet) en tussen het publiek (oboe d’amore en es-klarinet) De zangeres Monique Kr ¼s die meerdere werken van Hollandse componisten heeft gezongen, liep rond langs de verschillende solisten. Haar tekst bestond uit vijf verschillende Haiku’s. De compositie en de opstelling dwongen de dirigent, die tot dan toe vloeiend dirigeerde, tot het maken van vierkante bewegingen. Na dit deel was er een lang changement naar de gewone orkestopstelling en in die tijd hield Henk Haffermans van radio 4 een interview met Harry Sparnaay (basklarinettist) en Peter-Jan Wagemans (componist)

Peter-Jan Wagemans vertelde over het stuk “De stad en de engel” dat de avond afsloot. Het stuk is gebaseerd op het schilderij “De intocht van Christus in Brussel”van James Ensor. In het stuk komt duidelijk de menselijke tweestrijd naar voren tussen het idee dat sereen zijn gelukkig maakt aan de ene kant en anderzijds de, zoals Wagemans het omschreef “patat met pornocultuur” van plezier. Losse melodieën verspreid over het orkest lichten elke keer een ander tafereel van het schilderij uit, waarbij de tweestrijd altijd weer duidelijk in de dissonanten aanwezig is. Het was een bijzondere avond met bijzondere werken waarbij vier van de componisten zelf mee hebben gewerkt aan het tot stand komen van deze uitvoering. De Vrijdag van Vredenburg - website Het Radio Philharmonisch Orkest - website Nationaal Jeugdkoor - website




=================

gravatar for dicky

Leuk om je zo te zien. Mooi stuk geschreven.

dicky (E-mail ) - 11-10-’06 21:14


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.