Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, JAZZ

13 Oktober 2006

Toon Tellegen en het wisselend Toonkwintet

Door Marieke van Soest
Gezien op donderdag 5 oktober in het Bimhuis

Een bomvol Bimhuis wacht tot de voorstelling van start kan gaan. De VPRO maakt opnames, mogelijk leidt dit tot wat vertraging. Met een daverend applaus worden de schrijver en het kwintet op het toneel verwelkomd. Kennelijk hebben eerdere voorstellingen met schrijvers al een enthousiast publiek opgeleverd. Voor mij is deze combinatie van verhalen met muziek nieuw, ik ben wel een liefhebber van de verhalen van Toon Tellegen. Hij neemt plaats op het toneel en gaat van start met een verhaal over de mier en de eekhoorn. ‘Je hoort heel veel geluiden. Toch zijn er nog veel meer geluiden, maar die hoor je niet’. Mier en eekhoorn ontwerpen een oor, waarmee je alle geluiden die er zijn kunt horen. Dan hoor je als publiek ineens ook allemaal geluiden. Elk van de instrumenten maakt af en toe een geluid, het worden er steeds meer. Je beleeft de ervaring van eekhoorn en mier: door de geluiden hoor je het geluid niet meer. Heel beeldend. Het zou niets voor mij zijn, zo’n oor.

In het volgende verhaal heeft de muziek een heel stuwende werking, de verteller wordt meegenomen door de muziek, wat de dynamiek van het verhaal versterkt. Zo rijgen de verhalen zich aaneen. Van de mier en de eekhoorn, de sprinkhaan en de boktor, de olifant in tweestrijd. Soms start het verhaal en volgt de muziek. Soms is er muziek en wordt het verhaal hierin verweven. De verhalen staan op zich, maar vloeien toch samen tot een geheel. Door de muziek, de verhaalkeuze? De verschillen tussen mier en eekhoorn komen sterk naar voren in het verhaal over een bezoek aan het eind van de wereld. Op de terugweg naar het bos, ziet eekhoorn ‘alles’. Mier ziet nog steeds ‘niets’. Ook dit beeld werkt door in de verdere verhalen.

Na de pauze vertelt Corrie van Binsbergen over het stand komen van zo’n voorstelling. Zij is de componist van het totaalplaatje. Ze kiest de verhalen en de meeste schrijvers zijn direct akkoord met haar keuze. Bij de verhalen komen ideeën voor muziek. Zij ordent de onderdelen op een groot magneetbord: "Ik blijf net zo lang met de stukken schuiven tot het een geheel wordt, een nieuwe compositie". Door de vorm blijft het ook een stuk improvisatie: "We lezen mee met de tekst. Soms zijn bepaalde klanken gekoppeld aan een woord, op andere stukken herhalen we een aantal maten. Dat verandert bij een volgend stuk tekst". Dit verklaart de enorm brede lappen papier die de muzikanten voor zich hebben. "Met de muziek is gerepeteerd, de schrijver komt er gewoon bij. Hij krijgt alleen een paar aanwijzingen. ‘Beginnen zonder muziek’of ‘Kies zelf maar het moment dat je met het verhaal wilt starten’. Zo ontstaat een spannende wisselwerking". Ook dit is te zien, je ziet de beleving van de muzikanten als iets lukt, als het goed uitpakt. Na de pauze eerst een aantal gedichten, daarna verder met de dierverhalen. Ik bemerk bij mezelf verschil met voor de pauze. Voor de pauze was ik sterk bezig deze voor mij nieuwe vorm van ‘muziekbeleving’ een plek te geven. In het tweede gedeelte kan ik sneller, gemakkelijker meegaan in het geheel. Er is ook meer ruimte gekomen voor het beeld, dat de schrijver en de muzikanten met elkaar vormen. De verschillende instrumenten, de wijze van bespelen, het onderlinge contact. Met name de percussionist is een schouwspel op zich. Ook dit wordt ingeweven. In een verhaal waarin de wilg van zijn plek loopt en voorbij gaat (‘ik verbaas me niet meer’), loopt ook de percussionist de zaal door. Hij weet zelfs muziek te halen uit de traptreden!

Een aanhoudend applaus na het tweede deel van de voorstelling, haalt de artiesten terug op het podium. Ik neem het risico de laatste bus te missen, om de twee volgende verhalen niet te hoeven missen. Daarna toch maar een sprintje getrokken en op het nippertje de bus gehaald. Of er nog meer toegiften waren kunt u zelf beluisteren. De gemaakte opnames van de VPRO worden uitgezonden op zaterdag 14 oktober 2006, van 21.00 tot 24.00 op de Concertzender Nieuwe Stijl. Informatie over deze uitzending vindt u hier. Het Wisselend Toonkwintet is nog op allerlei plaatsen te beluisteren. Kijk op de site van Corrie van Binsbergen (afdeling 'bands') voor de speellijst. Corrie van Binsbergen - website Bezetting Corrie van Binsbergen - gitaar Joost Buis - trombone, lapsteel Albert van Veenendaal - piano Hein Offemans - bas, tuba Alan ‘Gunga’ Purves - percussie Toon Tellegen - verteller




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.