Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUSICAL

8 November 2006

Ik Jane, jij Tarzan?

Door Mieke Kreunen

Over wie van de vijf overgebleven Tarzankandidaten zou hoofdrolspeelster Chantal Janzen, die de rol van Jane gaat vertolken, dat gevoel hebben? Of we daar ooit achter zullen komen is maar de vraag maar zeker is wel dat de chemie tussen Jane en de Tarzans een aspect is waarop de definitieve keuze van de mannelijke hoofdrol gebaseerd zal zijn. De casting voor de hoofdrol in de nieuwe musical van Van den Ende Theaterproducties, die op 15 april volgend jaar in première zal gaan, was een intensief proces. Van de grofweg 850 kandidaten was de selectie teruggebracht tot 6 kandidaten waaruit op 9 oktober een definitieve keus moest worden gemaakt. Tussen die laatste zes was het moeilijk kiezen voor het castingpanel. Dat had ondermeer te maken met het feit dat voor de rol van Tarzan gezocht werd naar een jonge man in het begin van zijn volwassenheid met de ongereptheid en ontvankelijkheid die bij die levensfase hoort. Die uitstraling maakt dramaturgisch het verhaal van Tarzan die de op avontuur gaat en ontdekt dat hij een mens is, des te geloofwaardiger.

De zes 'jongelingen' die er voor het castingpanel verschenen hadden allen al wat ervaring maar geen van allen was nog een 'volgroeid' hoofdrolspeler. Van alle zes kandidaten zag men in de loop van het auditieproces een grote groeipotentie op korte termijn. Het is daarom dat besloten werd wat langer in deze jonge mensen te investeren en ze te trainen, coachen en ondersteunen op de punten waarop verbetering binnen bereik lag, om dan na deze trainingsperiode een definitieve keus te maken. Zo kwam het dat deze Tarzans in spe ondermeer acrobatieklessen kregen van de befaamde luchtacrobaten van De La Guarda, acteerlessen op Broadway, zanglessen van Esther Hart en een masterclass bijwoonden in New York van Phil Collins (die de musical schreef).

Op 24 november a.s. zal in een avondvullende live TV-show bij SBS 6 het castingproces voltooid worden en aan het eind de enige echte Nederlandse Tarzan bekend gemaakt worden. In deze show zullen Ron Link, John Vooijs, Mark van Beelen, Wouter Braaf en Dennis ten Vergert (de zesde kandidaat Jamai trok zich inmiddels terug) diverse optredens verzorgen waarna er eerst twee kandidaten met de minste stemmen zullen afvallen. De overgebleven drie Tarzans zullen in een nieuw duet met Chantal Janzen moeten laten zien dat ze met haar een goede match vormen. Afgelopen maandag was er een persconferentie waarop deze gang van zaken uit de doeken werd gedaan door Erwin van Lambaart van Van den Ende Theaterproducties en Tina Nijkamp van SBS 6. Ook was er gelegenheid om Ron, John, Mark, Wouter en Dennis een aantal vragen te stellen. De vraag die ons op de lippen brandde was of de Tarzans het een voor- of een nadeel vonden om op deze manier het castingproces af te sluiten. Het antwoord daarop was eigenlijk anoniem dat ze het alle vijf een voordeel vonden. Ze gaven stuk voor stuk aan dat ze de extra lessen en begeleiding buitengewoon waardevol vonden voor zichzelf, al zou dat voor vier van deze vijf niet voor de rol van Tarzan zijn maar voor hun professionele ontwikkeling in het algemeen. Ook werd opgemerkt dat het leuk was om het publiek eens een kijkje in de keuken te laten nemen van het auditietraject en te laten zien hoe keihard er gewerkt moet worden door de kandidaten om de felbegeerde rol te krijgen. Natuurlijk werd er ook nog even verder gepraat over het feit dat bij deze auditie niet alleen de winnaar bekend zou zijn bij het grote publiek maar ook de vier verliezers met naam en toenaam in de krant zouden staan. Daarom werd de Tarzans de vraag gesteld of ze niet bang waren dat de verliezers het stempel 'loser' zouden krijgen. Daar leek echter geen spoor van vrees voor aanwezig want zoals Ron opmerkte: "ik ben geen loser als ik bij de laatste vijf zit van 850 kandidaten". Ook vonden allen dat het geen schande zou zijn om van één van de vier concullega's te verliezen. De inschatting is bovendien dat de landelijke bekendheid die de jongens verwerven door deze auditieshow een springplank vormt voor de rest van hun carrière.

Een ander veelbesproken issue is de stem die het publiek krijgt in de uiteindelijke beslissing. In dit specifieke geval zijn er - in tegenstelling tot de BBC-show 'How do you solve a problem like Maria', waar het publiek de keuze volledig bepaalde - twee stemmen die door het publiek kunnen worden uitgebracht. De Telegraaflezers kunnen één stem uitbrengen en de kijkers naar de live-uitzending krijgen met zijn allen ook één stem. De vakmensen zijn bij de uiteindelijke keuze echter in de meerderheid. Dit professionele panel kijkt naar hoe de kandidaten presteren in de rol waarvoor ze auditeren en hoe ze overkomen als theaterpersoonlijkheid. Er wordt veel gewicht toegekend aan de uiteindelijke keuze van Phil Collins, die zijn stem 'blind' zal uitbrengen dus alleen op wat hem aan zang wordt gepresenteerd zonder dat hij weet welke kandidaat hij op dat moment hoort. Het castingpanel bestaat uit regisseur Jeff Lew, castingdirector Carline Brouwer, vocalcoach Esther Hart en Van Lambaart zelf. Verder zullen Joop van den Ende en Disney's Thomas Schumacher beschikbaar zijn als adviseur. Tooske Ragas zal het liveprogramma presenteren. Zij weet natuurlijk uit eigen ervaring wat musical is en hoe een auditieproces verloopt. Ik denk dat Van den Ende Theaterproducties met deze werkwijze ook een hele goede marketingstrategie heeft gevonden om het grote publiek al in een vroegtijdige stadium een voorproefje te laten krijgen van wat ze straks in het theater allemaal te wachten staat en dat is ongetwijfeld goed voor de kaartverkoop. De live uitzending is op vrijdag 24 november van 20.30 tot 22.30 uur bij SBS 6. Tarzan - website




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.