Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL, MUZIEK, CABARET

19 Februari 2007

Het Verschil - theatrale en muzikale collage met fantastische cast

Het Verschil Het Verschil Het Verschil
Door Mieke Kreunen met foto's van Deen van Meer (tenzij anders vermeld).
Klik foto's voor vergroting.


Ruut Weissman maakte ruim 10 jaar geleden Tip Top, een muziektheaterproductie over het vooroorlogs Joods culturele aanbod in Amsterdam en wat daar na WO II van over bleef. Dierbare herinneringen vermengd met pijnlijke ervaringen en de realisatie dat zoveel bijzonders en dierbaars voor altijd is verdwenen. In Het Verschil komen de thema verlies en behoud opnieuw terug maar nu vanuit een andere invalshoek namelijk die van het anders zijn.

In de voorstelling worden muziek, cabaret, toneel en stand-up comedy op een verrassende manier door elkaar gemixt. Er lopen een paar verhaallijnen door elkaar heen. Het eerste verhaal wordt vertolkt door Wende Snijders als de jonge Nederlandse vrouw die tot zichzelf willen komen in Andalusië omdat de zin uit haar leven verdwenen was en nieuwe impulsen ontbraken. Het huis dat ze heeft gehuurd is een huis met geesten of zijn het alleen maar mensen uit een andere tijd en uit een andere dimensie? De vrouw kan ze af en toe zien maar praten met ze kan ze niet. Die twee mensen zijn broer en zus Bruno en Iris (gespeeld door Ali ‡ifteci en Manoushka Zeegelaar Breeveld) die verstoten zijn uit de wereld die ze als kind kenden, niet wetende waarom of wat ze verkeerd deden. Ze weten alleen dat ze verkeerd zijn, vervolgd en geïsoleerd worden. Ondanks de diepe ellende waarmee ze geconfronteerd worden, hun gevangenschap en de onzekerheid van wat er met hen zal gebeuren blijft hun wil om te leven bestaan. Ze trekken zich steeds meer in zichzelf terug zo vertellen ze: "Zachtjes noem ik af en toe m'n eigen naam, omdat ik die anders nooit meer hoor." Tot het moment dat ze bevrijd worden en terug mogen keren naar het huis van hun jeugd. "We moeten het niet uitleggen wat er gebeurd is, het m g geen zin krijgen!"

In het vlechtwerk gevormd door die twee verhalen worden accenten gelegd, stukjes ingekleurd of opgelicht door Jenny Arean als wijze vrouw, die vanaf de zijlijn reflecteert op het verhaal vooral met prachtig gezongen liederen en aangrijpende anekdotes. Prachtig was het verhaal van de boerin die niks had gedaan ("ze hadden het gewoon moeten vragen") voor de vluchtelingen die onderdak zochten. Aangrijpend de vraag die overlevers zich altijd stellen: "waarom zij wel en ik niet?" en de willekeur van de onderdrukker. De naam waarbij iets geschreven werd in het boek omdat er iets aan die mens was dat de bewaker raakte terwijl anderen gezichtsloos en onmenselijk werden afgeslacht.

Het Verschil Het Verschil Het Verschil, de cast (foto Bob Bronshof)

De andere 'sidekick' is Raoul Heertje (in de tour afwisselend met Jan Jaap van der Wal) die met enige regelmaat inbreekt in de verhalen met een geestige actuele anekdote, een wonderlijk nieuwsfeit, een vraag of een ontnuchterende terzijde bij de gebeurtenis die zich op dat moment afspeelt op het podium. Zo mijmert hij wat over wat nou een echte oorlog is en wat niet en dat je als publiek van deze voorstelling later tegen je nageslacht kunt vertellen dat je in het verzet zat tijdens de ijsdansoorlog. Hij relativeert en compenseert de soms toch wel zware delen die in het stuk zitten en zorgt daarmee voor een goed evenwicht. Hoewel tamelijk associatief, is er een rode draad in Het Verschil en komt er na de pauze wat meer lucht in het verhaal met als verlossende constatering aan het eind dat het feest er aan komt en de lange tafels klaar staan om de gasten te ontvangen, dat er liefde zal zijn en een lach en een lied.

De gesproken tekst van toneelschrijver Rob de Graaf zijn prachtig en schept juist door hun wat minder allerdaagse toon de afstand tussen de dimensie van broer en zus en het hier en nu van de Nederlandse vrouw. De liedteksten van Jurrian van Dongen, George Groot en Ivo de Wijs zijn ijzersterk en stuk voor stuk juweeltjes, niet in de laatste plaats door de muziek die Rutger Laan er bij maakte. De twee zangeressen excelleren in deze voorstelling: Jenny Arean met haar prachtige volle alttimbre en Wende Snijders met haar krachtige heldere geluid. Deze vrouwen delen een bijzonder expressief vermogen om hun liederen doorleefd en theatraal te zingen. Prachtig is het lied over 'Rampen voor de poort' dat ze samen zingen en hoe goed de stemmen van deze twee zangeressen bij elkaar passen blijkt in het tweestemmig gezongen duet aan het eind.

Het decor is prachtig en ademt de sfeer van het huis met de geesten: met obscuur licht, gedempte diep warme en koele tinten, ornamenten die de geur van eeuwen ademen en een wonderbaarlijk veranderlijk schilderij. De twee deuren die een blikje geven op stukje buitenwereld geven de diverse verhalen en sidekicks de gelegenheid om naturel te komen en gaan.

Ik vond het een prachtige voorstelling - een theatrale collage - waarvan ik van begin tot eind genoten heb. Merkte bij mezelf de behoefte om de teksten nog eens na te lezen omdat er van die prachtige stukken in voorkwamen of de liedjes nog eens opnieuw te beluisteren. Het is te hopen dat er een CD komt waarop al dit moois wordt vastgelegd. Wie de voorstelling nog wil zien (en dat raad ik aan) kan de speellijst bekijken op de website van .

Brigitte van Gool - website

Cast en creatives
en - cabaretières
en de acteurs
(afgewisseld met Jan Jaap van der Wal) -stand-up comedian
, en - liedteksten
- toneeltekst
- decor
- licht
- regie

Band
- piano
- vibrafoon
- gitaar
Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.