Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

20 Februari 2007

Het begin van het einde van het begin

Het begin van het einde van het begin Het begin van het einde van het begin Het begin van het einde van het begin
Door Claudia Gielen met foto's van Hajo Piebenga (klik voor groter)

Tegen een achtergrond van witte kledingstukken staat een oude man op het podium. Vanachter een katheder richt hij zich tot het publiek. U bent als een kikker in de put, maar waar ik ben is het fantastisch. Van hieruit heb je een breed perspectief en zie je alles. De rode telefoon gaat. Hij neemt op. Aan de andere kant van de lijn een vrouw die hulp zoekt om “eruit” te komen. De man probeert haar gerust te stellen.

Het plaatje wordt duidelijk. De man bevindt zich op een plek na de dood. De jonge vrouw van het telefoongesprek arriveert. Ze is verward en op zoek naar de uitgang. Flarden van haar gedachten worden op de achtergrond geprojecteerd. Heb ik het koffiezetapparaat wel uitgezet? Haar dood was kennelijk abrupt en onverwacht. Met verwoede pogingen probeert ze aan de dood te ontsnappen. Tevergeefs. Keer op keer valt ze als een marionet op de grond. Een onzichtbare kracht houdt haar tegen. De man en vrouw zitten in hetzelfde schuitje. Hij probeert haar herinneringen te ontlokken door over zijn eigen leven te vertellen. Over zijn bizarre fietstocht over de Chinese muur en de laatste keer dat hij iets heel geks gedaan heeft. Absurde, unieke verhalen.
Zij gaat niet in op zijn vragen over de laatste keer seks en vreemdgaan. Ze is recalcitrant. Mag ik water, ik heb dorst. Kan dat, dorst hebben? Ze is toch dood? Er is hier geen water, antwoordt de man. Maar wel een boot en vogels in de lucht. Of is het een illusie?

Dan accepteert de vrouw haar dood en neemt afscheid van haar leven. Het publiek leest haar gedachten. Wat gebeurt er met mijn spullen? Over een jaar loopt er een kind in Afrika rond in mijn pyjama. Ze moet het loslaten. De inhoud van haar tas inclusief haar herinneringen. Ze verdwijnen in een hoge hoed. Daarna het ritueel van afleggen. Mond dicht, glimlach op het gezicht, kleur op de wangen, ogen dicht, wassen, handen vouwen, netjes aankleden. Als teken van acceptatie trekt ze haar doodskleed aan. Witte kleding en blote voeten met getekende naden en stiksels.

Het begin van het einde van het begin Het begin van het einde van het begin Het begin van het einde van het begin

Vervolgens vertelt ze zonder emotie, in sneltreinvaart, luid en duidelijk door de microfoon over haar einde. Het ongeluk met de fiets. Over de harde wind en het telefoongesprek met haar mobieltje in haar hand. De oude man blijft alleen achter en de vrouw danst verder. Het wordt donker op het toneel.

“Het begin van het einde van het begin” is een filosofisch theaterstuk over de doodservaring en het leven na de dood. Met thema’s als acceptatie, afscheid nemen en loslaten. De voorstelling werpt vragen op over de grenzen tussen lichaam en geest, tussen herinnering en werkelijkheid. Wat voel je en denk je als je dood bent? Heb je dorst? Kun je nog genieten van een kopje warme chocolademelk? Is er nog leven na de dood of is alles nostalgie? In de korte voorstelling worden verschillende bewegingsvormen gebruikt. Dat maakt het stuk boeiend en afwisselend maar vraagt om scherpte van het publiek. De kleinschalige productie past perfect bij de intieme sfeer van Theater Lantaren-venster. Het café waar DJ’s lekkere muziek draaien, is een gezellige plek om na de voorstelling te blijven hangen en na te praten.

Het begin van het einde van het begin is een Lantaren/Vensterproductie. Kijk hier voor een voorbeschouwing van de voorstelling op video. De voorstellling is nog tot 23 februari a.s. te zien bij Lantaren/Venster te Rotterdam.

- website

Spel:


Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.