Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: LOCATIETHEATER, OEROL

3 Juni 2007

Ku-Do, een zoektocht naar waarheid door the Lunatics & Momggol

Vlaggen van Angus Watt op Oerol
Door Mieke Kreunen met vervangend beeld (klik voor vergroting)

In de enorme Dockslandhal van de NDSM-werf in Amsterdam ging op 31 mei j.l. de voorstelling Ku-Do van The Lunatics uit Den Bosch en Corporal Theatre Momggol uit Zuid-Korea in première. Ku-Do betekent 'zoektocht naar waarheid' maar ook 'compositie van een schilderij' en van beide betekenissen vind ik wel wat terug in de voorstelling. Gedurende twee weken werkten vijf mensen van The Lunatics en vijf mensen van Momggol in Korea samen aan het ontwikkelen van de voorstelling om daarna de laatste maand in Nederland alles fijn te slijpen. Voor Momggol is de zoektocht naar gevoelens heel belangrijk en bij het theatraal vormgeven daarvan gebruiken de Koreanen vooral het lichaam en nauwelijks de expressie van het gezicht. Heel anders dus dan The Lunatics waarvan we vooral relativerende humoristische spektakelvoorstellingen gewend zijn. We laten ons verrassen door deze bijzondere combinatie. Als de voorstelling begint zien we allerlei houten vormen in een soort labyrinth met links daarvan een grote houten kubus. Net als in een constructiepuzzel kunnen daar delen uitgeschoven worden en er komen mensen tevoorschijn uit de kubus. Ze bewegen hun lichaam op een trage, vloeiende manier terwijl ze verschijnen en steeds meer blokken uit de kubus schuiven.

De twee vrouwen en vier mannen stapelen - naar Aziatisch gebruik - stenen op want gaan op reis, ze trekken jassen aan en bouwen van de blokken een weg die leidt naar het labyrinth. Eenmaal daar komen ze allerlei onbekende gevaren tegen en moeten er vechten tegen monsters, PacMan en elkaar en sommigen leggen zelfs het loodje. Maar gelukkig beschikken ze blijkbaar over meerdere levens en kunnen gewoon doorgaan in een volgend leven. Toch heeft hett ook een schaduwkant om vast te zitten in dit eindeloos spel van strijd en gevaar. Eén van de spelers weet gelukkig te ontsnappen en vindt de weg uit het doolhof. Het is een mooie voorstelling waarin op een bijna dansante manier wordt bewogen zoals in de beginscène en bij de slow motion vechtscènes. Veel spektakel is er ook natuurlijk zoals we van Lunatics gewend zijn met rook, water en lopende banden die zorgen voor schiiterende effecten in de bewegingen. Mooie beelden waarbij bovendien de schaduwen op de wand van de enorme hal nog een onverwacht extraatje opleveren. De samenwerking van regisseurs Koos Hogeweg en Jong-Yeoun Yoon heeft een beeldende voorstelling opgeleverd die absoluut de moeite waard is om gezien te worden. Onder de invloed van de Koreanen zijn de bewegingen van de acteurs gestilleerder dan we dat van The Lunatics gewend zijn en staan ze in een strakkere choreografie. Daarmee is de voorstelling wat serieuzer en minder met een knipoog maar tegelijkertijd theatraler geworden. De sobere industriële entourage van de Dockslandhal past uitstekend bij deze voorstelling met zijn sobere en ingenieuze decor waarin warm hout, koude brokken steen en de elementen lucht, water en vuur de hoofdbestanddelen vormen.

De voorstelling biedt een interessant spanningsveld tussen de Koreaanse subtiliteit van beweging en emoties en de Bossche extroverte spektakelelementen maar dat levert een voorstellling op die boeit van begin tot eind. "Er zal nog wel het één en ander veranderen in de voorstelling", zo werd ons van te voren verteld door iemand van The Lunatics. Wij zijn benieuwd en gaan proberen of we op Oerol, waar de voorstelling ook zal staan, nog een keertje kunnen gaan kijken omdat we ook wel benieuwd zijn hoe dit visuele stuk er buiten uit zal zien. The Lunatics - website Corporal Theatre Momggol - website




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.