Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

22 September 2007

3 Zusters genieten warme belangstelling van vak- en leeftijdsgenoten

3 Zusters (foto Deen van Meer) 3 Zusters (foto Deen van Meer) 3 Zusters (foto Deen van Meer)
Door Mieke Kreunen met foto's van Deen van Meer en Mieke Kreunen (klik voor vergroting)

Als het publiek de prachtige Amsterdamse stadsschouwburg betreedt is het doek open en is het verschil van inzicht tussen regisseur Hans Croiset en co-regisseur Karina Kroft over doek open of dicht kennelijk op bevredigende wijze opgelost: het doek is open. De schouwburg is vol en meteen valt op dat er veel jonge mensen zijn (waaronder ongetwijfeld familie, vrienden en studiegenoten van de acteurs), veel gerenommeerde acteurs en actrices en zelfs koninklijk bezoek in de persoon van Prins Constantijn.

Er heerst een sfeer van welwillende verwachting en warme belangstelling voor wat er in de komende uren zal worden voorgeschoteld in het kader van de nieuwe theaterafdeling van Joop van den Ende Theaterproducties: ToneelMeesters. De eersteling van de klassieke stukken die in het kader van ToneelMeesters zullen worden opgevoerd is bovendien een Cum Laude voorstelling, dat wil zeggen wordt gespeeld door het beste toneeltalent onder de recent afgestudeerden van de drie grote toneelscholen. Hans Croiset, artistiek leider en regisseur van ToneelMeesters, koos 3 Zusters van Tsjechov als eerste productie, een stuk dat gaat over leeftijdsgenoten van de acteurs die het nu spelen. Een goede keus! De drie zussen Olga, Masja en Irina wonen met hun broer Andrej in een slaapverwekkend saai provinciestadje op het platteland van Rusland. De zussen verlangen hartstochtelijk terug naar Moskou waar ze vroeger woonden. Olga, de oudste van de drie, leidt een meisjesschool en verlangt naar een man die haar wil trouwen. Masja is jong getrouwd met een domme kortzichtige leraar en verlangt naar de liefde van een echte vent. De jongste zus, Irina, wil onderwijzeres worden maar komt niet verder dan een suf baantje op het plaatselijke postkantoor. Andrej, van wie de zusters hoge verwachtingen hadden als vioolspeler of professor, trouwt een plattelandsmeisje en schopt het niet verder dan tot secretaris van de districtsraad. Kortom alle dromen en verlangens lopen op een teleurstelling uit. Het enige dat nog een beetje hoop en vertier biedt is het regiment soldaten dat vlakbij gelegerd is.

3 Zusters (foto Deen van Meer) 3 Zusters (foto Deen van Meer) 3 Zusters

De tekst van het stuk in de vertaling van Judith Hertzberg is helemaal intact gebleven en lijkt de acteurs goed te passen. Daar is met regisseurs en dramaturge ook hard aan gewerkt tijdens de repetities, zo kunnen we lezen op de weblogs van Hans Croiset en van de cast. De teksten zijn zorgvuldig bestudeerd, doorgrond, doorleefd en eigen gemaakt en dat is te merken. Het spel dat de acteurs laten zien is naturel en blijft dichtbij henzelf. Dit meer dan een eeuw oude stuk krijgt daarmee de toegankelijkheid voor een groot publiek die door de bedenkers van het ToneelMeesters-concept werd beoogd. Doordat fris, vlot en soepel overkomt heeft het stuk niet die bedompte zompigheid die andere uitvoeringen soms kenmerkt terwijl deze jonge acteurs toch kans zien ook de tragiek en de uitzichtloosheid van hun personages voelbaar te maken. Dat is knap en laat maar weer eens zien wat een talent er op het toneel staat. Maar gelachen kan er gelukkig ook en door sommige personages hier en daar als verteller laten functioneren ontstaat bovendien de sfeer van een onderonsje.

Complimenten voor het prachtige decor van Nele Ceulemans dat - hoewel eenvoudig van opzet - toch enorm veel ruimte en mogelijkheden biedt met name door de panelenwand met daarop een verbrokkeld silhouet van een landschap is afgebeeld. Verder worden voornamelijk houten stoelen gebruikt op het podium die soms achteloos neergezet en dan weer in een strakke choreografie gebracht de sfeer van het verhaal mee bepalen. De fraaie kostuums van Hanne Loosen verdienen eveneens aparte vermelding. Niet alleen verwijzen ze naar de maatschappelijke functies van sommige personages (zoals de laarzen en broeken van de militairen en de strenge jurk van Olga) maar ook veranderen ze mee met de ontwikkeling van de personages zoals bijvoorbeeld bij Natasja wiens aanwezigheid steeds promimenter wordt en Andrej die steeds dikker wordt gaandeweg het stuk.

3 Zusters 3 Zusters 3 Zusters (foto Deen van Meer)

Tot slot chapeau voor regisseurs Hans Croiset en Karina Kroft die kans hebben gezien om van dit klassieke stuk een prachtige hedendaagse voorstelling te maken waarin levensvragen aan de orde komen die vele jongen mensen anno 2007 ook bezig houden: wat wil ik, wat moet ik kiezen, wat moet ik doen, wat is geluk en hoe haal ik alles uit het leven wat er in zit. En net als de personages van Tsjechov verzuchten ook al die jonge mensen van tijd tot tijd: Wist ik het maar!

Ongetwijfeld zal het feit dat Joop van den Ende Theaterproducties dit stuk produceert bijdragen aan het succes ervan. Bij het grote publiek werkt die naam als een kwaliteitsgarantie en wordt daardoor vanzelf publiek naar de voorstelling getrokken. Geweldig dat dit bedrijf zijn nek uitsteekt voor het theater met een grote T en dit aanstormend talent. Extra leuk ook dat er bij het programma de integrale tekst van het stuk is gevoegd. In mijn fantasie zie ik over een aantal jaren al een heel rijtje van die boekjes in mijn boekenkast staan met allemaal klassieke theaterstukken. Ik verheug me er nu al op.

Wie meer wil weten kan terecht op de website en voor achtergronden en sfeertekeningen beveel ik de weblogs van Hans Croiset en de acteurs (bereikbaar via links op de pagina van '3 Zusters) van harte in de belangstelling aan.

Drie Zusters - website

Cast
, , , , , , , , , , , , ,

Regie - &
Vertaling -
Decorontwerp -
Kostuumontwerp -
Lichtontwerp -
Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.