Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: JAZZ, FESTIVAL

3 Oktober 2007

25 jarig Paradox blikt terug en kijkt vooruit

Bert Palincks Niko Langenhuijzen Jacq Palincks
Tekst en beeld van Louis Obbens
Paradox Tilburg - 15 en 16 september 2007

Begin jaren ’80, nog in de ban van de fusion van Weather Report en ‘We want Miles’ waande ik mij, totaal onder de indruk van Miles ‘Kind of Blue’, eens in een serieuze jazzclub, het Tilburgse Paradox. Overrompeld door de complexiteit van de muziek en de arrogantie en zelfingenomenheid van muzikanten en publiek voelde ik mij buitengesloten.

Retrospectief
Buiten wat goed bedoelde pogingen begon de daadwerkelijke start van het huidige Paradox in 1985. De toenmalige bestuursvoorzitter van de Stichting Bevordering Muziekimprovisatie, Niko Langenhuijzen (bassist van de jaren ’70 formatie Ohm en leider van het orkest Vaalbleek) vond uiteindelijk het zo broodnodige financiële ei van Columbus. De ideële Triodosbank was bereid op voorwaarde van een borg een hypotheek op een door Langenhuijzen voorziend pand te geven. Het verkrijgen van een borg was een harde dobber omdat de Stichting zelf geen kapitaal bezat. Een idee van Langenhuijzen zorgde uiteindelijk voor een collectief geïmproviseerde oplossing. Hij wist bij benadering 150 muzikanten en sympathisanten te vinden die garant stonden voor de zo noodzakelijke borg. Aanvankelijk ongesubsidieerd ging Paradox hernieuwd en ambitieus, maar niet direct succesvol, van start. Het is uiteindelijk te danken aan de synergie tussen het podium Paradox en de aanwezigheid van unieke getalenteerde muzikanten dat Paradox is uitgegroeid tot een podium van niveau. Het spontaan ontstane leer- en ontwikkelingsklimaat voor muzikanten, waarin mentoren en leerlingen via diverse vormen van musiceren elkaar naar grotere improvisatiehoogten brachten en daarbij een eigen stijl ontwikkelden, is mede bepalend geweest voor de totstandkoming van de zogeheten Tilburge School. Wat begonnen is met bassist/ pianist Niko Langenhuijzen en pianist Willem K ¼hne is vervolgd door innovators als Bert Palinckx (contrabas), Jacq Palinckx (gitaar) en saxofonist Paul van Kemenade. Daarna hebben talenten als Eric van de Westen (contrabas/ basgitaar), Eric Vloeimans (trompet) en Jeroen van Vliet (piano, keyboard) zich naar het internationale podium gewerkt. Inmiddels zijn Harmen Fraanje (piano) en Mete Erker (saxofoon) voorbeelden van de laatste generatie van de Tilburgse School.

Het was dan ook niet meer dan logisch dat de programmeurs van het 25 jarig jubileum gekozen hebben om deze generaties unieke muzikanten in de etalage te zetten.

Jubileumverslag 15 september 2007
Op zaterdagavond begon onder leiding van Jan Wirken (drums), het Werkentrio, na 20 jaar, aan een aarzelend optreden. Het Trio werd overeind gehouden door bassist Bert Palinckx, die al even spannende als gevarieerde structuren aanbracht. De bijdragen van zowel de leider als saxofonist Sjoerd Rolsma bleven aan de veilige, voorzichtige kant. Er werd vooral geput uit het verleden en het optreden was mede gezien de beperkte voorbereidingstijd van deze muziekanten vooral van nostalgische waarde.

Guido Nijs Jan Kuiper Paul van Kemenade

Als opmaat voor Palinckx Extended speelde Bert Palinckx (de centrale muzikant van deze avond) in een ondersteunende rol, vier composities met zangeres MaryLou. Het ‘indiase’ karakter van de stukken kwam via elektronische tamboura en tabla. De sfeer was bij vlagen onheilspellend mooi, hoopgevend, bevrijdend dan wel overweldigend uitdagend van karakter.

Voor het derde deel van de avond waren mijn verwachtingen hooggespannen. Een goed ingespeelde formatie Palinckx Extended, die al dan niet in inmiddels ontbonden status, een mix van impro-rock, psychedelica, funk & soul aan de dag legden. Kern van het optreden werd gevormd door een tweetal composities van het recentelijk overleden Pink Floyd genie Syd Barrett. De virtuoze overgangen, de vervormende effecten bij de speelse interactie en de orgastische bijdrage van MaryLou waren adembenemend. Dat de groep ook melodieus en relaxt uit de voeten kon komen bleek uit de in vele jaren opgebouwde compositie waarin Hans Sparla een wonderschoon geïnspireerd trombonesolo ten gehore bracht. Ook het humoristische Don’t be late en een compositie van Marvin Gay als apotheose, maakte mijn verwachtingen meer dan waar.

Voor de formatie van Eric van de Westen was de ondankbare taak weggelegd om af te sluiten. Hoewel het concert van Palinkx Extend niet overtroffen werd (waarom eigenlijk ook?), was het optreden meer dan verdienstelijk, compositorisch sterk en ook in de historie geplaatst. Met name het paradoxale ‘ode aan de eenzaamheid’ een langzame ballad met een zichzelf repeterend thema, bleef boeien omdat het dreigend aan intensiteit won, uiteindelijk uitmondend in het &hellip.. niets.

Erwin Vann Pascal Vermeer Hans Sparla

Jubileumverslag 16 september 2007
Het hart van het middagoptreden in Paradox was terecht neergelegd bij de altist en leermeester Paul van Kemenade. Van Kemenade had vooraf gekozen om in twee duo-bezettingen zijn bijdrage te leveren. In zijn eerste sessie, met Podium Trio gitarist Jan Kuiper, werd een complex virtuoze Bardo ten gehore gebracht. Dan weer snijdend/ niets ontziend, gebruikmakend van alle registers, afgewisseld met sobere sensitieve momenten, werd de luisteraar terecht op de proef gesteld. Van Kemenades affiniteit met en beïnvloeding door Afrikaanse muziek kwam speels tot uiting door een lieflijk kinderliedje dat sterk contrasteerde met Bardo. De Afrikaanse ritmes en percussies werden hierin smaakvol door Kuiper aangebracht. In de tweede sessie vormde de pianist Stevko Busch een duo met van Kemenade. In een drietal afwisselende relatief korte stukken werd zowel het melancholieke, cerebrale als via Afrique de geest van Afrika opnieuw kleurrijk en verhalend neergezet.

Voor en na het optreden van Van Kemenade speelde twee kwartetten met Pascal Vermeer op slagwerk. Het eerste stond onder leiding van de relatieve nieuwkomer Mete Erker. Het optreden bestond uit historische composities met een onderling sterk uiteenlopend karakter. Zo kwamen ondermeer composities langs van Coltrane, Monk en Scofield. Het plezier was nadrukkelijk aanwezig, de muzikanten boden een positieve blik op de toekomst van de Tilburge Jazz.

Bij de waardige afsluiting van het Festival 25 jaar Paradox stond de nestor van de Tilburgse Jazz, Niko Langenhuijzen, net als vrijdagavond met het orkest Vaalbleek, weer achter de contrabas. In het eerste nummer werd na een gepast contrabas “ drum intro, door het kwartet de ‘koe bij de horens’ gevat. In up-tempo werd door Eric Vloeimans explosief en zeer expressief gesoleerd. Het hoge niveau bleef gedurende een vol uur als een huis overeind. Tussen de weergaloze muziek van de Boschenaar en oud-lid van het Van Kemenade leerorkest door, lukte het Vloeimans het publiek op anekdotische wijze toe te spreken over de start van zijn carrière in de ‘Kruikenstad’.

Tijdens deze dagen in een toegankelijk Paradox, vol hoogwaardige improvisatie van de overwegend gearriveerde Tilburgse Jazzscène, heb ik mij afgevraagd of dat het buitengesloten gevoel van weleer niet meer aan mijzelf lag dan aan de sfeer en muziek van Paradox destijds.

Jeroen van Vliet Mete Erker Eric Vloeimans

Prospectief
Dat Tilburg een culturele ‘boost’ in het toch al niet geringe aanbod (de Pont, 013, Paradox, Mundial, Scription, Stranger than Paranoia) kan krijgen is lovenswaardig. Er zijn plannen voor een verhuizing van Paradox. Het nieuw te bouwen complex binnen het Veemarktkwartier (013- Tivoli) moet volgens het management van Paradox ruimte blijven bieden (middels een relatief kleine zaal) als repetitie en concertruimte voor een select publiek. Daarnaast zal een tweede grotere concertzaal (in samenwerking met de UvT, Scription en Mundial) onderkomen bieden aan ambitieuzere projecten. Het streven moet erop gericht zijn het unieke ‘levende’ karakter van de Tilburgse Muziek overeind te houden, zodat jong talent zich blijvend kan ontwikkelen. Daarnaast is het voor elke liefhebber een genot om in toenemende mate (zoals twee jaar geleden al is ingezet) ook internationale muzikanten naar Midden Brabant te halen. Jazz en de daarbij horende randvoorwaarden zijn gebaat bij verandering en ontwikkeling&hellip

Bezettingen
  • Het Werken Trio: Sjoerd Rolsma, saxofoons/ Bert Palinckx, contrabas/ Jan Wirken, drums
  • Duo Bert Palinckx/ MaryLou: Bert Palinckx, contrabas/ MaryLou Weijmans, zang
  • Palinckx Extended: Hans Sparla, trombone/ Guido Nijs, altsax, sopraansax/ MaryLou Weijmans, zang/ Jeroen van Vliet, keyboard/ Bert Palinckx, bas/ Jacq Palinckx, gitaar/ Pascal Vermeer, drums
  • Eric van der Westen’s Quadrant: Mete Erker, Erwin Vann, Guido Nijs, rieten / Hans Sparla, trombone / Jeroen van Vliet, piano/ Thorsten Grau, drums/ Eric van der Westen, contrabas
  • Duo V. Kemenade/ Kuiper: Paul van Kemenade, alt/ Jan Kuiper, gitaar
  • Duo V. Kemenade/ Busch: Paul van Kemenade, alt/ Stevko Busch, piano
  • Kwartet Erker/ Krijger/ Otay/ Vermeer: Mete Erker, saxen/ Arno Krijger, Hammond/ Ferhan Otay, gitaar/ Pascal Vermeer, drums
  • Kwartet Vloeimans/ Fraanje/ Langenhuijzen/ Vermeer: Eric Vloeimans, trompet/ Harmen Fraanje, piano/ Niko Langenhuijzen, contrabas/ Pascal Vermeer, slagwerk

Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.