Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: DANS, VERWACHT, TONEEL, MUZIEK

19 Februari 2008

Ik zit als een kip naar het onweer te kijken...

Nadruk op de dans bij Dirty Dancing Maarten Wansink Cast en creative van Dirty Dancing
Tekst en beeld van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)

Aan het woord is Maarten Wansink op de eerste repetitiedag voor de nieuwe voorstelling die in het Utrechtse Beatrixtheater gaat spelen: Dirty Dancing. De uitspraak in de titel is zijn antwoord op mijn vraag hoe zijn ervaringen tot nu toe zijn op deze persdag. Wansink is een 'klassieke toneelspeler' die nooit eerder betrokken was bij een dergelijke grootschalige productie al stond hij wel eens eerder in een musical.
Maar hij heeft er zin in!

Wat zijn Wansinks indrukken tot nu toe?

"Het spannendst wordt het om met de andere spelers te proberen het verhaal op poten te krijgen want veel aandacht gaat natuurlijk naar de dans en de muziek maar het verhaal van Dirty Dancing gaat over de vrijheidsstrijd van een puber die zich tegen haar ouders afzet." In Hamelen, de musical waarin hij eerder speelde ging er zo veel aandacht naar de mise en scene, de dans en zang dus de vorm van de voorstelling dat Wansink zich op een bepaald moment afvroeg wanneer het eens zou gaan over WAT er gespeeld moest gaan worden in plaats van HOE. Maar dat is natuurlijk ook de werkwijze van de klassieke acteurs die een hele andere invalshoek (en over het algemeen ook andere omstandigheden) hebben dan musicalacteurs.

Ook de mentaliteit in het musicalvak is anders en dat spreekt Wansink erg aan. "In dit vak is men blij dat men een klus heeft en wordt er keihard gewerkt. Toneelspelers daarentegen hebben heel vaak wat te klagen omdat ze vaak iets anders willen dan dat wat ze kregen. Hier is men blij dat men werk heeft terwijl toneelspelers altijd iets anders willen dan ze hebben en in een enorme klaagcultuur leven. Wellicht is dat een rudiment van de grote gezelschappen. Als er bij een gezelschap 25 acteurs werken dan zijn er daarvan maar enkelen die krijgen wat ze willen en de rest moet zich maar voegen. En dat is voor een kunstenaar niet simpel om iets te moeten creëren maar geen invloed te hebben op het wat en hoe".

Hoe kwam Dirty Dancing dan op het pad van deze klassieke acteur?
"De allereerste aanleiding was dat we allemaal tegenwoordig enorm moeten auditeren. Daar wilde ik wat ervaring in opdoen dus ben ik begonnen met een auditie voor de rol van Doolittle in My Fair Lady. Daar heb ik kennis gemaakt met Carline Brouwer en Mariannne van Wijnkoop en op een gegeven moment vroegen ze me hiervoor. Toen heb ik al die rondes doorlopen en ben mijn mijn dochters die film gaan kijken. Zo ben ik me er steeds verder in gaan verdiepen en uiteindelijk zitten we nu hier. Ik vind het heel spannend om voor het eerst in mijn leven een hele lange productie te gaan doen en dan op een vaste lokatie in het Beatrix Theater.

Er komen steeds meer toneelacteurs die in gaan musicals spelen. Wat vind je daarvan?
"Dat is een goede onwikkeling want het acteren in musicals is lange tijd een beetje een ondergeschoven kindje geweest. Het is goed dat daar de laatste tijd meer aandacht voor is gekomen. Bovendien is het voor acteurs leerzaam om in andere settings te werken dan het klassieke toneel naast het feit dat de arbeidsmarkt in het vak zo vergroot wordt."

En nu voel je je als een kip die naar het onweer zit te kijken?
"Zo'n perscircus van deze omvang is voor mij ook de eerste keer maar ik vind het wel erg leuk om mee te maken. Het fenomeen van die massale aandacht in de media loopt een beetje hand in hand met de aantallen bezoekers die verwacht worden. Veel media weten natuurlijk al dat er een massa toeschouwers naar zo'n enorme productie getrokken wordt dus publiceert men er graag over. En dit bedrijf (Van den Ende Theaterproducties) kent niet alleen haar klantenkring goed maar weet ook heel goed hoe samen te werken met de media. Daar kan de toneelsector nog wat van leren".

Dirty Dancing gaat op 9 maart aanstaande in première in het Beatrix Theater in Utrecht en voor meer informatie kunt u terecht op de website.

Dirty Dancing - website
Gebruikte Tags: , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.