Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK, JAZZ

2 Juni 2008

Gezellige eerste dag op The Hague Jazz

Nile Rodgers David Linx Gurus Jazzmatazz
Door Aukje met foto's van Berbera van den Hoek
23 mei 2008 World Forum Den Haag


Sinds North Sea Jazz verhuisde van Den Haag naar Rotterdam, is in Den Haag een nieuw tweedaags jazzfestival ontstaan: The Hague Jazz. Waar nieuwe evenementen vaak een lange opstartperiode nodig hebben om naamsbekendheid op te bouwen, is The Hague Jazz al na twee jaar een begrip onder jazzliefhebbers. Vorig jaar was de tweede editie uitverkocht, en ook dit jaar is de tweede dag van het festival volledig uitverkocht. Dat betekent 12.500 bezoekers op één dag. Je zou er moedeloos van worden, want wie herinnert zich niet de lange rijen voor de zalen tijdens North Sea Jazz in het World Forum Convention Centre waar The Hague Jazz ook wordt gehouden? Maar The Hague Jazz wil het anders en dóet het anders. De zalenplattegrond is overzichtelijk (mede door het wegvallen van de Statenhal), op vrijdag zijn er amper rijen voor de zalen te bekennen, de toegangsprijs is zéér betaalbaar (39,50 per dag / 70 euro voor twee dagen) en, heel belangrijk, er zijn geen toeslagen voor de grotere namen. Hiermee willen ze zich onderscheiden van North Sea Jazz, en dat lijkt een geslaagde missie. Ik begin de vrijdagavond met een concert in de grote zaal ‘Chez Ella’. Hier speelt het fameuze Brussels Jazz Ochestra met de in Frankrijk wonende Belgische gastzanger David Linx. Deze heeft een behoorlijke staat van dienst in de jazzwereld: verschillende keren werd hij uitgeroepen tot één van de beste jazzvocalisten van Europa. Tijdens de één uur durende set spelen ze vooral nummers van hun laatste gezamelijke cd ‘Changing faces’. Op deze cd staat veel eigen werk, zowel van leden van het Brussels Jazz Orchestra als van David Linx, maar ook covers, van Joni Mitchell (‘Black Crow’) en Antonio Jobim (‘Por toda minha Vida’). Beide covers worden deze avond gespeeld. Het reportoire is daarmee veelzijdig, lekker jazzy en met de kwaliteiten van zowel het orkest als David Linx swingt het geheel de pan uit. Indrukwekkend zijn de scatsolo’s van David, waarin hij zijn stem bespeelt als was het een instrument.

Malen Mortensen Solveig Slettahjell Gurus Jazzmatazz

Opvallend detail zijn de lege rijen vooraan in de zaal. Het publiek wil daar graag zitten, David Linx vr ¡ ¡gt ze zelfs daar te gaan zitten. Maar de organisatie verbiedt het omdat de stoelen zijn gereserveerd. Voor wie is niet duidelijk, want de stoelen blijven het gehele concert onbezet. Een kleine smet op het optreden.

Het volgende concert staat in het teken van de Skandinavische Nachtegalen die achter elkaar optreden in Nina’s Overnight. Malene Mortensen bijt, op haar eigen verjaardag, de spits af. Op 19-jarige leeftijd vertegenwoordigde zij Denemarken op het Songfestival. Zes jaar later heeft ze drie albums op haar naam staan en wordt ze gezien als de nieuwe Deense jazzdiva. Een opvallende verschijning is ze wel; klein, zeer slank, helblonde haren, een strakke rode jurk met een zwart vestje en witte All Star gympen. De mannen achter mij praten over niets anders dan haar uiterlijk. Voor de jazz komen ze zéker niet.
Haar stijl laveert tussen pop, jazz, soul en R&B, waarvan R&B het duidelijkst naar voren komt. Haar stem is iel maar trefzeker. Ze laat deze gemakkelijk van de hoogte naar de laagte manouvreren en visa versa. Tijdens de cover ‘Another Day’ is duidelijk te horen hoe ze haar eigen opvallende interpretatie aan het nummer geeft.
Met haar jonge combo zet ze een sterke set neer, waarbij ze het publiek voor zich wint, dat in grote getale blijft luisteren.

Op naar de grootste zaal, of eigenlijk moet ik tent zeggen: The Arrow A-train. Hier treden de grootste artiesten op, zoals om half tien Guru’s Jazzmatazz, het project van de Amerikaanse rapper Guru. Samen met MC en producer Solar, die het laatste Jazzmatazz album produceerde, bouwt hij een feestje op het podium. Met hun aanstekelijke hiphopjazz jutten ze het publiek meteen al na de eerste klanken op, door ze uit te dagen om mee te dansen en te zingen. De hele zaal schudt op zijn grondvesten als ze staan te hossen. Gezellig is het zeer zeker, en het klinkt goed wat de beide heren laten horen.

Het leuke van festivals is dat je tijdens het ronddwalen verrast kan worden door onbekende bands. Het overkomt mij in de zaal Mariska’s, waar jonge veelbelovende Haagse jazzbands worden gepresenteerd. Ik val binnen bij een optreden van ‘Relish’. De band weet een stevig en strak geluid neer te zetten en spelen verschillende stijlen, zoals soul, blues en funk met jazzelementen. De leden van de band zijn nog geen twintig, en gezien hun talenten kunnen we nog veel van deze band verwachten.

Hiromis Sonic Bloom Nile Rodgers Male Mortensen

In Nina’s Overnight vindt het tweede concert in het kader van de Skandinavische Nachtegalen plaats. Het is een Noorse zangeres met de wonderlijke naam Solveig Slettahjell. Zij houdt zich voornamelijk bezig met een lastig gebied binnen de jazz, namelijk de ballads. Normaalgesproken vul je een set met uptempo nummers en speel je ter afwisseling een paar ballads. Solveig doet het juist andersom: zij vult de anderhalf uur durende set met slowtempo nummers, en zingt eenmaal een swingnummer. Het combo waar ze mee speelt heeft dan ook de passende naam ‘Slow Motion Quintet’.
Op alle gebieden moet er bij ballads harder gewerkt worden om de aandacht van het publiek niet te verliezen. Solveig k ¡n dat. Ik overdrijf niet wanneer ik zeg dat ze dat op meesterlijke wijze doet. Ze zingt loepzuiver, weet de emotie over te brengen en legt samen met haar combo de muziek als een warme deken over de zaal. De nummers die ze brengt zijn een combinatie van eigen composities en covers, zoals het prachtige ‘Take it with me’ van Tom Waits. Solveig beschikt over een zeer aangename luisterstem met een prettige vibrato. Ook verstaat ze de kunst van het doseren; dan weer zingt ze ingetogen, dan weer uitbundig. Het is de eerste keer dat ze in Nederland speelt, haar visitekaartje heeft ze hiermee afgegeven.

Hekkensluiter van de optredens in The A-train is gitarist Nile Rodgers met Chic. Samen met de in 1996 overleden bassist Bernard Edwards richtte hij in 1976 Chic op. Hits als ‘Le Freak’ en ‘I want your love’ gingen heel de wereld over. Jeugdsentiment dus, dat op verbluffende wijze wordt neergezet. Hier is een waar feestje aan de gang. De artiesten hebben er duidelijk zin in, net als het publiek dat de bekende klanken van Chic enthousiast ontvangt.

‘Het leukste jazzfeest,’ zegt The Hague Jazz over zichzelf op hun website. Ze hebben niets teveel gezegd. Het ­s een leuk festival, met toegankelijke (jazz)muziek en opvallende zitplekken; overal zijn fatboys te vinden en luxe stoelen. In de zalen zelf staan vaak tafels met stoelen om een nachtclubsfeer te creëren. Enige nadeel is dat er mensen rondlopen die n ­et voor de jazz komen, en tijdens de optredens stug door te blijven praten. Wie zich er niet aan wil storen gaat gewoon helemaal vooraan zitten om optimaal te genieten van de goede jazz die wordt gepresenteerd. The Hague Jazz heeft zichzelf bewezen. Het ­s inderdaad een heel fijn jazzfestival.

The Hague Jazz - website
World Forum - website

Artiesten:






en MySpace
Gebruikte Tags: , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.