Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUSICAL

14 December 2008

Hera, of de ‘Arjan Ederveenshow’

Hera  Hera Hera
Door Suzan Vermeulen met foto's van Ben van Duin

Het voorportaal van de… eh… ja van wat eigenlijk? We zijn dood. Dat staat vast. Tenminste, dat vertelt Fabio ons. Fabio (Arjan Ederveen) is de wat excentrieke conciërge van de plek waar alle gestorvenen heen gaan en waar de goden Allah, God en Boeddha de scepter zwaaien. Maar die hebben even ruzie en zijn naar een hutje op de hei. Om het reïncarneren niet in de soep te laten lopen, nemen de oude Grieken Hera (Vera Mann) en Zeus (Rob van de Meeberg) de taken waar. Fabio kan dus eindelijk met pensioen en heeft zijn oog laten vallen op een huisje in Frankrijk. Maar hij rekent buiten de ego’s van de twee interim goden. Die proberen, ieder op hun manier, de arme reïncarnatie-mislukkeling Caspar (Waldemar Torenstra) terug naar de aarde te sturen. En dat gaat gruwelijk mis.

Al bij binnenkomst van de prachtige schouwburg in Haarlem valt het op. Het is een gesnuf en gesnuif van jewelste. De griep en verkoudheid heersen bij het publiek en ook Ederveen kucht bij zijn eerste regels wat door het snot heen. Dat niet alleen Ederveen te kampen heeft met de winterse bacillen, blijkt als Waldemar Torenstra zijn mond opentrekt. Hij heeft bijna geen stem. Toch gaat hij stug door en zingt en speelt alsof zijn leven er vanaf hangt. Laat het maar aan Arjan Ederveen over om er af en toe een schmier aan te geven en het publiek subtiel en hilarisch te laten horen dat die arme jongen eigenlijk afgrijselijk ziek is. Het komt de feestvreugde alleen maar ten goede.

Hera staat te boek als de goddelijke musical. Een musical is het, er wordt gezongen. Goden komen er ook in voor, Hera en Zeus veroorzaken de nodige problemen. Maar is het echt een musical? Het libretto van Flip Broekman is echter niet zo toegankelijk als dat je van de gangbare lopende musicals gewend bent. Eigenlijk leunt Hera op twee gedachten. Het verhaal wordt op hilarische en cabareteske wijze verteld, door met name Ederveen. De andere personages ondersteunen zijn briljante timing, tekstinterpretatie en improvisatietalent. De lol spat van het podium af, ondanks griep en andere lichamelijke mankementen. Rob van de Meeberg, die de rol van Zeus vertolkt, loopt namelijk met een kruk. Al een hele vooruitgang, aangezien hij na een meniscusoperatie in eerste instantie in een rolstoel zou doorspelen.

Hera

Naast het cabareteske spel wordt er gezongen en dat is de zwakte van Hera. Enkele liedjes komen goed uit de verf. Zoals de baby-die-maar-niet-kan-reïncarneren-blues van Waldemar Torenstra. Of Ederveen die zingt dat hij ieder levend wezen door zijn handen heeft laten gaan. Maar het grootste gedeelte is niet goed te verstaan en zorgt ervoor dat de voorstelling inzakt. De solisten hebben weinig adem en dat kan aan de griep liggen. Het kost ogenschijnlijk allemaal moeite en het publiek kijkt reikhalzend uit naar de volgende snedige dialogen en lachwekkende vondsten van regisseur Bruun Kuit.

Hera is een briljantje tussen het Nederlandse toneel- en musicalgeweld. De acteurs hebben er bijzonder veel plezier in en dat slaat over op het publiek. Feit is wel dat Mann en Van De Meeberg in de eerste helft het venijn tussen de twee echtelieden missen. Juist dat venijn maakt hun verwijdering na 3000 jaar geloofwaardig. Na de pauze hernemen de spelers zich en krijgt de voorstelling de vaart en scherpte die hij op alle vlakken verdient. Arjan Ederveen is de onbetwiste ster van de avond, samen met de verkouden Torenstra. En het publiek ging snuffend en snuitend, maar schor en met buikpijn van de lach weer naar huis. Een echte aanrader!

Spel:
Arjan Ederveen, Vera Mann, Rob van de Meeberg, Waldemar Torenstra en Jennifer van Brenk, Esther Kuiper, Francesca Pichel en Marjet Spook

Regie: Bruun Kuijt
Muziek: Martin van Dijk
Idee en libretto: Flip Broekman
Liedteksten: Jan Boerstoel

Met live orkest! Musici:
Martijn Bosman, Martin/Klaas van Dijk, Hubert Heeringa en Ray van Santen




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.