Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: JAZZ

31 Maart 2009

Onpersoonlijke hoogstandjes van begaafd zangeres Roberta Gambarini

Roberta Gambarini Roberta Gambarini Roberta Gambarini
Door Aukje met foto's van Jelmer de Haas (klik voor vergroting)
Gezien in het Bimhuis te Amsterdam op 22 maart 2009

De Italiaanse jazzzangeres Roberta Gambarini is technisch een zeer begaafde zangeres. Ze debuteerde op zeventienjarige leeftijd al in jazzclubs en mocht met grote namen als Dave Brubeck, Herbie Hancock en Toots Thielemans spelen. Opvallend aan haar performances is het scatten dat ze veelvuldig inzet. Vanaf haar twaalfde kreeg ze clarinetles en het is duidelijk dat dit instrument van invloed is op haar huidige spel, zeker wanneer ze met haar stem een trompet met demper imiteert tijdens het door Bruno Martino gecomponeerde stuk 'Estato'.

Maar hoe goed een zangeres ook is, alles staat of valt met haar podiumpresence. De toeschouwer moet binding voelen met degene die op het podium staat, hem of haar leuk vinden en hij of zij moet iets losmaken bij de mensen. En eigenlijk is vanaf moment één duidelijk dat deze verschrikkelijk goede zangeres mij in de verste verte niet raakt. Hoezeer ik haar kunsten ook bewonder, ik vind het saai en smakeloos. Ze schudt het allemaal net iets te makkelijk uit haar mouw, haar kledingkeuze is vreselijk en haar uitstraling hard. Als toeschouwer kun je je aangesproken voelen door haar manier van zingen en van haar leren, misschien zelfs genieten van wat haar stem allemaal kan. Alleen had het op mij niet die uitwerking.

Roberta Gambarini Roberta Gambarini Roberta Gambarini

Ze begint de avond met 'Come rain or come shine' dat ze samen met de drummer inzet. Ze heeft een goed gevoel voor toonhoogte en zuiverheid, want nergens is een fout te ontdekken in hetgeen ze zingt. De band kan daarom ook makkelijk invallen zonder zich zorgen te hoeven maken over dissonantie.

Dit kunstje haalt ze een aantal keer uit, zoals bij het mooie 'Poor Butterfly' (een nummer dat verwijst naar de opera 'Madame Butterfly') 'Porgy en Bess' en 'You'd be so easy to love'.

Ze heeft een voorliefde voor de tekst en muziek van Cole Porter. Haar nieuwe album heeft ze daarom 'So in love' gedoopt en op het repertoire staan een aantal nummers van hem, zoals 'Get out of town'. Verder presenteert ze een gevarieerd programma waarbij ze nogal stijfjes haar rol als zangeres neerzet. Tijdens haar indrukwekkende scatsolo's treedt ze heel even uit haar saaie act en laat zichzelf voor een kort moment gaan. Desondanks klinkt het allemaal als een trucje dat ze keer op keer op de toeschouwer loslaat. Zelfs in de vier-om-vier solo's met piano, drum en zang zien we geoefend kunstje.

Er is weinig interactie tussen de bandleden, ze gaan serieus op in hun werk waar natuurlijk iets voor te zeggen is, maar liever zie ik een gezamenlijk genieten wat de muziek doorgaans naar een hoger niveau tilt. Overigens spelen de muzikanten fabuleus met als hoogtepunt het pianospel van Cyrus Chestnut.

En ach, waar het dan vooral op neerkomt is dat Roberta Gambarini een geweldig zangtalent is, waar je je door aangesproken moet voelen. Dat dat bij mij niet het geval is, moge duidelijk zijn.

http://www.groovinhighrecords.com/artists/roberta-gambarini

http://www.myspace.com/robertagambarini


Gebruikte Tags: ,

=================

gravatar for Tony

Een zangeres beoordeel je op haar stem, niet op haar kleiding!

Bruno Martino schreef Estate niet Estato!!

Tony - 02-04-’09 12:39

gravatar for lucienne Kohler

Roberta Gambarini is een buitengewoon goede scatter en ze heeft een heel erg goede stemtechniek. Bij dit optreden miste ik ‘persoonlijkheid’ en ook op haar cd’s mis ik iets als zij tekst zingt en vind ik het zelfs onder de toon. Op North Sea Jazz vorig jaar had zij overigens een veel warmere uitstraling. Ik heb de indruk dat zij niet in goede doen was en ik hoorde later dat zij een maand lang last had gehad van een keelontsteking. Haar kleding was inderdaad een enorme stoorzender in het geheel.

lucienne Kohler (E-mail ) (URL) - 10-04-’09 01:00


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.