Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

4 April 2009

Antigone – Kreon – Oidipous: de Grieken waren hun tijd ver vooruit

Antigone – Kreon – Oidipous Antigone – Kreon – Oidipous (foto Jan Versweyveld) Antigone – Kreon – Oidipous
Door Sabine Sabelis met foto's van Sanne Peper en Jan Versweyveld (klik voor vergroting)


Thibauld Delpeut houdt, met behulp van de Griekse tragedies Antigone – Kreon – Oidipous, ieder familielid een spiegel voor. Regisseur Thibauld Delpeut wil met zijn bewerking van Sofokles’ Thebaanse tragedies - ‘Antigone’, ‘Oidipous Tyrannos’ en ‘Oidipous in Kolonos’ – voor Toneelgroep Amsterdam 2, laten zien hoe daden doorwerken in verschillende generaties. Maar ook hoe liefde en haat (ook nu nog) niet zonder elkaar kunnen.

Vooraf aan de voorstelling was de gelegenheid tot een inleiding op de voorstelling. Hierin wordt door de dramaturg en twee van de acteurs iets dieper ingekeken op de drie verhalen en laten ze je duidelijk zien waar de verbintenis zit in de drie verhalen, en hoe de rollen door het spel heen lopen.

De uitleg over het inhoudelijke verloop van de voorstelling kan goed helpen het verhaal nog beter/sneller te begrijpen. Het geeft ook meer inzicht in de tragedies die de Grieken vroeger schreven en hoe dit ook nu nog actuele vraagstukken zijn. Maar zonder de inleiding is de voorstelling extra spannend door de onverwachte (voor niet Sofokles-kenners) wendingen in het verhaal. Voor beide ‘varianten’ van bijwonen van de voorstelling is iets te zeggen.

Gedurende de voorstelling ga je je als publiek zijnde geleidelijk aan een Thebetaan voelen, door de rechtstreekse toespraken van Antigone, Kreon en Oidipous via de podiumbrede projectie. Je voelt je genoodzaakt Oidipous te beschermen tegen de waarheid die hem om de oren zal slaan. Kreon wil je ook in bescherming nemen, maar dan tegen zijn eigen ondergang en Antigone verdient bescherming tegen al het leed dat haar wordt aangedaan door haar eigen familie.

Het gaat twee uur lang hard tegen hard. Gevoelens worden niet gespaard, pure lust vliegt over het toneel en er worden letterlijk rake klappen uitgedeeld. Het stuk bestaat drie verschillende tragedies met verschillende rollen die aan elkaar gekoppeld zijn door familiebanden. Die buitelen door en over elkaar heen en lopen letterlijk en figuurlijk door elkaar. Desondanks is het een mooi vloeiend stuk waarin je wordt meegenomen van de ene onthulling naar de ander. Alle acht acteurs (ongeacht de grootte van hun rol) zetten hun stuk van het verhaal zo sterk neer dat je om geen enkele acteur heen kunt. Ondersteund door de muziek en geprojecteerde beelden wordt alles meer naar het hier en nu getrokken.

Antigone – Kreon – Oidipous Antigone – Kreon – Oidipous Antigone – Kreon – Oidipous

Als je dit stuk hebt gezien dan wordt je duidelijk dat de Grieken hun tijd ver vooruit waren met hun tragedies. Het laat zien hoe de Griekse oudheid destijds al bezig wat met dezelfde (familie)dilemma’s als waar wij momenteel mee worstelen. Alleen lijken deze in die tijd vergroot door de extremiteiten die getoond worden. Een regisseur als Delpeut weet de zware Griekse kost hun oorspronkelijke jas te laten behouden maar samen met alle acteurs weet hij het publiek van jong tot oud te boeien. Het spel is verstoken gebleven van lange monologen en uitgebreide dialogen tussen de (hoofdrol)spelers. Deze zijn kort en heel krachtig en dekken volledig de lading die je, zonder de randverschijnselen, toch alle details laat weten. Spannend is hoe veel openbaringen niet letterlijk gezegd worden maar het de optelsom vormen die de kijker/belever het verhaal volledig laten snappen.

In het publiek zaten veel jongeren van het Stedelijk Gymnasium, na afloop hoorde je ze vol lof spreken over de personages en acteurs. Een jong publiek weten te boeien met Griekse tragedies in toneelvorm lijkt d.m.v. een goede regisseur en acteurs een zeer haalbare taak. Antigone – Kreon – Oidipous haalt het stigma dat Griekse tragedies zware, ingewikkelde kost zijn op een mooie manier weg.

Spel: Barry Atsma, Jacob Derwig, Fred Goessens, Janni Goslinga, Hadewych Minis, Celia Nufaar, Alwin Pulinckx, Elise Schaap regie & muziek: Thibaud Delpeut van: Sofokles vertaling: Janine Brogt bewerking: Janine Brogt, Thibaud Delpeut

Antigone – Kreon – Oidipous speelt nog tot en met 10 april in de Toneelschuur in Haarlem.

Links:
www.toneelgroepamsterdam.nl
www.toneelschuur.nl


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.