Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK, MUZIEK

26 April 2009

Lenny Kuhr en Vence op Visite bij Iain Matthews

Lenny Kuhr en Vence op visite bij Iain Matthews Lenny Kuhr en Vence op visite bij Iain Matthews Lenny Kuhr en Vence op visite bij Iain Matthews
Tekst en beeld van Daniël Kuyper (klik voor vergroting)
Gezien in het Beauforthuis, 18 april 2009


De sfeervolle zaal van het Beauforthuis is bij uitstek geschikt om publiek en performers dicht bij elkaar te brengen, letterlijk en figuurlijk. De uitgelezen plek voor Iain Matthews om zijn muziek melange te delen met vanavond een iets ouder publiek waaronder twee bijzondere gasten. Zijn inleiding maakt de bedoeling van de avond duidelijk. Hij, Lenny Kuhr en Vence krijgen achtereenvolgens allen het podium voor zich alleen maar, en dat maakt het bijzonder, ze betreden ook gezamenlijk het podium voor muziek en meer!

Iain is al jaren een gearriveerd kunstenaar die niet zo nodig zelf solo hoeft te schitteren. Hij geeft graag ruimte aan andere artiesten naast hem. Door wederzijdse waardering en inspiratie ontstaat er een synergie die overstraalt naar het publiek. De taal der muziek overschrijdt de taal barrières. Dat blijkt vooral aan het slot van de optredens. Dan gaan ze met zijn vieren op het podium zitten om vragen te beantwoorden en te praten met hun publiek.

Iain steekt van wal met twee nieuwe songs van zijn laatste CD die hij ingetogen en met gesloten ogen ten gehore brengt. Deze in Nederland wonende rasartiest weet zonder gêne te melden dat zijn laatste album alle andere overtreft van zijn 40 jarige loopbaan. En zo hoort het ook te zijn! Uit het hart gegrepen was: "When I was young I hated school, Boring lessons taught by fools".

Daarna is het podium voor Vence. Deze jongelui, drie meisjes en twee jongens verbazen op voorhand met hun unieke combinatie van instrumenten. Naast de vaak voorkomende gitaar - Jos de Vries -, piano - Laura Iwema - en drum - Lielian Tan - zien we de opmerkelijke accordeon - weer Laura - en niet te vergeten de cello - Sebastiaan Wiering -. Folk-Rock? Ja. En nee. Ja, want je wilt het kunnen benoemen. Nee, want ze hebben een geheel eigen geluid. Alle vijf hebben hun inbreng. De engelse teksten zijn met name van Jos, de lead singer. Ronduit verfrissend. Het geeft je een goed gevoel als je ziet hoe ze op het podium met elkaar communiceren. Door elkaar een betekenisvol moment woordloos aan te kijken. Dat verraadt een band die hun muziek vleugels geeft. Hun tweede nummer, Gravity of Soul, is ronduit indrukwekkend. Bij hun vijfde nummer "The Ambulance" verruilt Laura de accordeon voor de comfortabele piano. Bij het zesde nummer wordt het opeens druk op het podium. Iain en de Saxofonist Dirk-Jan Heinstra betreden het domein van de schijnwerpers. Het prachtige "Cathleen" maakt dat je ... Laat ik niet overdrijven want het laatste nummer van Vence, "Gipsy" komt eraan. We krijgen te horen dat we mogen bewegen. Maar de zaal luistert naar de muziek, niet naar de aansporing tot dansen.

Lenny Kuhr en Vence op visite bij Iain Matthews Lenny Kuhr en Vence op visite bij Iain Matthews Lenny Kuhr en Vence op visite bij Iain Matthews

In de pauze blijkt het reuze handig te zijn dat de bar sinds de verbouwing achterin de zaal is. De verbouwing zal naar verwachting eind juni klaar zijn. Het Beauforthuis zal dan nog beter geschikt zijn als theater, uiteraard met behoud van de allure van het kerkje dat het ooit was. Honderdveertig zitplaatsen, naast én voor het podium, staan garant voor een intieme sfeer. En die was er ook. De laag staande ondergaande zon die door de nog net kale bomen en door de boogramen naar binnen schijnt zorgen voor een langzaam bewegend visueel spektakel op de muren.

Na de lange pauze is Lenny Kuhr aan de beurt. Ze wordt begeleid door Cor Mutsers, gitaar en Mischa Kool, bas. De bas is zeer opmerkelijk, het is een akoestische gitaar met slechts vier snaren, maatje XL en het klankgat zit niet achter de snaren maar rechtsboven in de ronde hoek.

Met haar eerste nummer maakt ze een enorme indruk. Zonder haar eigen gitaar zingt ze "Leve". Met haar armen die ze langzaam uitspreid deelt ze de diepere betekenis van dit lied met de zaal. Dat lukt je niet met een gitaar tegen longen en buik aangedrukt. De toon is gezet. Bij haar derde lied, "Hier was mijn huis" geeft ze droom tips. Leg papier naast je bed en een pen die het doet. Blijf liggen als je wakker wordt, verroer je niet, dus ook niet krabben. Je droom herinneren zal steeds beter gaan. Achter een droom zit vaak nog een droom. Of een lied zoals deze over mijn huis. "Ik wou het liever nou", schreef ze naar aanleiding van haar dochter, als klein meisje in de tuin op de schommel. Die dochter is inmiddels ouder en woont in Israël. Daarom is het bijzonder dat vandaag haar dochter in de zaal aanwezig is.

De vaart zit er in. Het vermelden waard is Lenny's liefde voor fado. Als klein meisje, vertelt ze, was ze enorm onder de indruk van Amália Rodrigues. Ze was als beginnend zangeres meer zenuwachtig als ze een concert van haar Amália bezocht dan wanneer ze zelf moest optreden. Daarna zingt ze Fadista. Haar Nederlandstalige Portugese levenslied. Opmerkelijk dat ze in Portugal gewaardeerd wordt met haar Nederlandse liederen. Kennelijk herkennen de Portugezen de ziel van de fado bij onze Lenny. Daarna het opzwepende lied "De Portugese lente" waardoor je vanzelf vrolijk wordt. Bij haar beroemde "De Troubadour" zingt Iain 2 in het Engels vertaalde coupletten.

Lenny Kuhr en Vence op visite bij Iain Matthews Lenny Kuhr en Vence op visite bij Iain Matthews Lenny Kuhr en Vence op visite bij Iain Matthews

Het vragen uurtje. Lenny legt ondermeer uit dat De Troubadour niet gaat vervelen omdat het een echt goed nummer is. Het heeft ook meer lagen zodat je in de loop der jaren meer diepte erin herkent. Er wordt uitgebreid ingegaan op zingen in je moeders taal dan wel in een vreemde taal. Gelukkig wordt het geen wellus-nietus discussie. Je moers taal ken je beter en maakt je kwetsbaar. Een vreemde taal geeft je meer vrijheid. Je kwetsbaarheid kun je dragelijk maken door te zingen met gesloten ogen, met een microfoon voor je mond of een instrument voor je buik. De schrijver annex fotograaf van dit stuk verbergt zich achter twee camera's en een stapel papier met haast onleesbare krabbels. Dat is wel zo veilig. Er werd ook een vraag gesteld door de toevallig aanwezige Vincent Bijlo, cabaretier en columnist. Wat hij vroeg weet ik niet meer maar iedereen moest opeens lachen. Ieder zijn talent. Er was ook een vraag over de Schubertliederen van Kuhr. Ze heeft die zelf getransponeerd. Haar tweede man, Herman Pieter de Boer, heeft de teksten overgezet naar het Nederlands. Het werd herschapen muziek. De zaal wist haar te verleiden tot een Schubertlied met geïmproviseerde begeleiding.

De finale mag opmerkelijk genoemd worden. De klassieker Imagine van John Lennon. Alle musici op het podium. Hiermee snoer je alle critici de mond vanwege de warme emoties en 100 procent politiek correcte betekenis. Toch kon niet iedereen uit de voeten in deze setting. Ongeoefend leek het aan gezelligheid ten onder te gaan. Echter de lead zanger Jos de Vries van Vence hield het nummer overeind en de oude gitaar rot Cor bracht met zijn speelse virtuositeit de ziel van Imagine tot leven.

Kijk hier voor een filmpje van Lenny Kuhr in het Beauforthuis.

www.beauforthuis.nl | Iain Matthews | Lenny Kuhr | Vence


Gebruikte Tags: , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.