Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

19 Mei 2009

'Ik ben Nietzsche' smaakt naar meer

Ik ben Nietzsche
Door Maartje Bloem (klik flyer voor vergroting)

Ik ben Nietzsche is een historisch toneelstuk over hoe Elisabeth Nietzsche, de zus van Friedrich, zijn gedachtegoed verdraaide en uitleverde aan de nazi’s. Het bijzondere aan deze voorstelling is dat een lezing van het stuk is.  De twee schrijvers Ton Vorstenbosch en Kiek Houthuijsen lezen iedere avond met een wisselende cast van drie acteurs. Als kijker weet je niet van te voren wie er die avond op het podium zal staan.

Zelf ben ik donderdag 14 mei in de Rotterdamse schouwburg gaan kijken en had ik de pech dat zowel Ton als Kiek niet aanwezig waren die avond. De rol van Elisabeth die normaal door Ton zelf wordt gelezen bleek nu echter door niemand minder dan Nettie Blanken gelezen te worden. Gerardjan Rijnders nam de rol van Friedrich Nietzsche op zich.

Hoewel ik veel positiefs over Ton Vorstenbosch in de rol van Elisabeth had gehoord was de vertolking van Nettie Blanken zeker niet onverdienstelijk. Hoe zij op subtiele wijze een levensgevaarlijke “domme gans” (zoals Friedrich haar in het begin een aantal keer noemt) neerzet is heerlijk om te zien. Je herkent het soort figuur. Ze zou je tante, oma of schoonmoeder kunnen zijn, wat verontrustend is want deze dwaze vrouw is erg gevaarlijk. Al vanaf het begin van het stuk is het duidelijk dat Elisabeth’s denkbeelden en die van haar broer lijnrecht tegenover elkaar staan. Ze zijn water en vuur maar toch aan elkaar verknocht. Als Friedrich echter zijn verstand verliest slaagt zijn zus erin zijn denkbeelden zo te verdraaien dat het in haar straatje valt en erger nog, in het straatje van de nazi’s.

Het meest bekende voorbeeld is de theorie van Nietzsche’s Ubermenschen. In het stuk wordt duidelijk dat hij met die term nooit een superieur mensensoort heeft willen aanduiden als wel een vrijere geest. Hoe die term later door de nazi’s wordt gebruikt is alom bekend. In dit stuk blijkt dit allemaal Elisabeth Nietzsche’s verdienste. Op het einde wordt zij geconfronteerd door Lou Salomé, Friedrich’s enige liefde, met de uitspraak dat zij een teek is altijd op zoek is naar een gastheer. Het doet je als  kijker denken aan het bestaan van dit soort parasieten nu en het gevaar wat dat met zich meebrengt.

Het stuk is indrukwekkend goed geschreven. Heel mooi komt het idee van een vrije geest tegenover een kuddedenker naar voren. En dat terwijl het heel licht en komisch geschreven is. Ook mis je het decor niet, het scènebeeld bestaat louter uit vijf groene stoeltjes, de spelers/lezers hebben hun eigen dagelijkse kleding aan en de brochure in de hand. Op het moment dat de regie aanwijzingen worden voorgelezen zie je de woonkamer waar ze zitten in detail voor je.

Toch vind ik één ding jammer aan het feit dat het slechts een lezing is. Het ontbreekt wat aan drama. Door de lezing wordt het soms iets te lichtvoetig waardoor het afdoet aan de ernst van het onderwerp. Ook voel je, omdat het maar een klein beetje gespeeld is, de liefde die de broer en zus voor elkaar hebben te weinig. En dat heb je net nodig om te begrijpen waarom Friedrich zoveel met zijn zus omgaat. Ik blijf daarom met wat honger zitten na de lezing. Misschien wil ik het toch graag gerepeteerd en geënsceneerd zien of heb ik het gevoel dat er meer over dit onderwerp gezegd moet worden. Gelukkig is dit maar deel één van en trilogie, genaamd van de Trilogie van de Waan: drie nieuwe Nederlandse stukken over drie vrouwen en hun verdwaasde geloof in het nazisme door de Toneelfabriek. Deel twee heet “ik hield van Hitler” en komt in april 2010 uit. Ik ga daar zeker naartoe.

Toneelfabriek


Gebruikte Tags: , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.