Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OEROL, Weblog David Geysen, LOCATIETHEATER

15 Juni 2009

Première Blik eindigt in een feestje op de snelweg

Blik, Toneelgroep De Appel Blik, Toneelgroep De Appel Blik, Toneelgroep De Appel
Door Mieke Kreunen met foto's van Leo van Velzen (klik voor vergroting)

Al dagen dromden er mensen rondom de heuse snelweg, de A3, met een 80 meter lange file die ineens bleek te zijn ontstaan op de Noordsvaarder. Zaterdagavond ging het stuk officieel in première en stond er naast de tribune (voor de betalende toeschouwers) dan ook weer een grote groep passanten achter het rood-witte lint. 

De file in Blik symboliseert de patstelling van de maatschappij die tot stilstand is gekomen, letterlijk en figuurlijk kan niemand een kant meer op. Als de snelwegen vol auto's staan en niemand meer voor of achteruit kan ontstaat er op de snelweg een samenleving tussen de mensen die er noodgewongen iets met elkaar zullen moeten. Er ontstaan nieuwe kansen maar ook oude patronen worden zichtbaar. De file als eindbestemming van de evolutie.

Het verhaal begint als een net getrouwd stelletje luid kibbelend in een Fiatje over het strand komt aangereden en op de snelweg tot stilstand komen. De ogenschijnlijk verlaten file komt, als ze toeteren als bij toverslag tot leven en er blijken wonderlijke personages in te leven. Wat dan volgt is een aaneenschakeling van verrassende, spannende en humoristische scènes tussen de verschillende filebewoners.

Blik, Toneelgroep De Appel Blik, Toneelgroep De Appel Blik, Toneelgroep De Appel

Zo is er de strijd die losbarst tussen twee vrouwen, de één een grand dame in een limousine met chauffeur en de ander een manlijk stoer ogende bijdehante tante. Wat begint als een klein incidentje met een afgebroken spiegel loopt al gauw uit op een strijd der titanen waarbij de dames elkaars auto en caravan volledig strippen. En voor je het weet breekt een volgende wereldoorlog uit.

Andere fraaie scènes zijn die waarin twee paren een hartstochtelijke tango dansen over het asfalt, begeleid door de Branko Galoic Band die boven op een oplegger een plekje heeft gezocht of de filebrede linedance. En natuurlijk niet te vergeten de toespraken van de idealisten en de fascisten die dezelfde woorden gebruiken met een totaal andere betekenis. De voorstelling zit vol met Fellini-achtige beelden zoals mezzosopraan Violetta Lazin die vanaf een ladder tegen een caravan een prachtige aria ten gehore brengt. 

Blik is een beeldend locatietheater waarbij je oren en ogen tekort komt om alles te zien wat er gebeurt op die 80 meter. Een werveling van elkaar opvolgende scènes van muziek, dans, slapstick en herkenbare dialogen in een strakke choreografie die er allemaal heel gemakkelijk uit laat zien. Ondanks de hier en daar wrange en serieuze stukjes overheerst de humor en de relativering in de voorstelling en lost ook de verstopping zich (althans onverdrachtelijk) aan het einde op.

Blik wordt ongetwijfeld één van de festivalhits op Oerol omdat het lichtvoetigheid en humor combineert met wat serieuzere thema's tot een evenwichtige en sprankelende voorstelling. Het was dan ook volkomen naturel dat er na de premièrevoorstelling spontaan een swingende afterparty ontstond op het asfalt.

Blik, Toneelgroep De Appel Blik, Toneelgroep De Appel Blik, Toneelgroep De Appel

De regie van Blik was in handen van Aus Greidanus sr  en choreografe Lonneke van Leth begeleidde het dansen. De muzikale soundscape van de voorstelling werd gemaakt door Carl Beukman en naast het vaste Appelensemble spelen er ook vier jonge acteurs mee: Charlie-Chan Dagelet, Bram Van Der Kelen, Jakob Nieuwenhuijsen en Sanne Vanderbruggen.'

Wie meer wil weten over hoe de voorstelling tot stand kwam beveel ik de weblog van David Geysen, acteur van Blik, aan. Ook op de website van De Appel is meer te lezen.


Gebruikte Tags: , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.