Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: Festival aan de Werf

30 Mei 2010

Aangrijpend theater bij Janken en Schieten

Janken en Schieten Janken en Schieten Janken en Schieten
Door Mieke Kreunen met foto's van René den Engelsman en Moon Saris

Bij het pad dat we op moeten lopen staat een bord 'Betreden op eigen risico'. Een terechte waarschuwing, zo blijkt even later als we een terrein op lopen vol grint, naast het spoor vlak achter het Utrechtse Centraal Station. Op het terrein liggen allerlei obstakel, een wildernis van ijzer en andere restanten van menselijke aanwezigheid. Op het grote lege terrein staat een oude bus waar me met z'n twintigen instappen voor een virtuele busreis met theatermaker Ilay den Boer.

Ilay den Boer vertelt het verhaal van zijn grootmoeder die tijdens de Holocaust met een aantal lotgenoten in de bus van chauffeur Jacob wist te ontsnappen uit het ghetto. In de smalle bus vliegt Den Boer heen en weer ondertussen gepassioneerd vertellend over zijn grootmoeder, waar ze stond, wat ze dacht en het lied dat ze zong. Het publiek wordt meteen bij de voorstelling betrokken omdat Den Boer ons persoonlijk aanspreekt, aanraakt en soms zelfs een rol geeft in het verhaal. Ondergetekende kreeg de rol van vader (overgrootvader dus eigenlijk).

Het is knap wat hij doet omdat hij ons ogenblikkelijk meeneemt in zijn verhaal zonder dat het bedreigend of too much wordt. Hij maakt een groep van ons en we krijgen thee en brood. Ook worden we uitgenodigd om te zingen als in het verhaal de Chanouka wordt gevierd. Natuurlijk neuriën we mee (de tekst kennen we niet).

We maken de bizarre ontsnapping met Den Boer's grootmoeder mee, de angst voor de Duitsers en de opluchting als het geluid van schoten veroorzaakt wordt door Russen, de hopeloze tocht door plekken waar Joden niet welkom zijn tot en met de toespraak van Ben Goerion die de oprichting van de staat Israël bekend maakt. Den Boer laat een aantal van ons voorlezen uit zijn grootmoeders dagboek.

Janken en Schieten Janken en Schieten Janken en Schieten

Maar dan krijgt Den Boer weerwoord van zijn tegenspeelster Jacobien Elffers die tot dan toe zijn oma speelde maar nu, in de tegenwoordige tijd, vragen stelt bij de rechtvaardiging van Israël voor al die Palestijnse doden en bij de Joodse kinderen van nu die zich het leed van de holocaust toeëigenen. Wat is erger? Wat de Joden doen of wat ze aangedaan is? Vragen die eigenlijk nooit een waarachtig antwoord zullen krijgen maar altijd dilemma's op zullen leveren en onmacht.

De voorstelling van Den Boer is aangrijpend en ontroerend theater. 'Janken en Schieten' is overigens onderdeel van een serie voorstellingen met als titel 'Het Beloofde Land' over de Joodse identiteit en geschiedenis. In deze serie was eerder al 'Eet Smakelijk' te zien was waarin zijn moeder centraal stond. De voorstelling 'Dit is mijn vader' (over Den Boer's vader) is het derde deel van Het Beloofde Feest en is gekozen in de selectie van het Nederlands Theater Festival 2010.

concept: Ilay den Boer
dramaturgie: Maya van den Heuvel-Arad
acteurs/performers: Ilay den Boer en Femke Belmer of Jacobien Elffers
decorontwerp: Edo Sutherland
begeleiding: Eric de Vroedt
productieleider: Siri Klein Robbenhaar
producent: Het Huis van Bourgondië en Over het IJ Festival


Gebruikte Tags: , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.