Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: Holland Festival, TONEEL

12 Juni 2010

Rechnitz

Rechnitz Rechnitz Rechnitz
Door Ad Aerts met foto's van Arno Declair

Ieder land heeft geschiedenis die het liever zou vergeten. Grote geschiedenis die jaren duurt en hele continenten betreft, maar ook kleine geschiedenis. Gebeurtenissen van maar een paar minuten die nooit hadden mogen gebeuren. Te gruwelijk en te beschamend om zelfs indirect aan terug te denken. Zo ook een groot feest in het kasteel van het Oostenrijkse dorpje Rechnitz, waar iedereen van enig belang aanwezig was.  Het was het laatste feest, want het was duidelijk dat over enkele dagen de Russen zouden binnenvallen. De oorlog kon ieder moment voorbij zijn. Door een onvoorspelbare en niet na te vertellen samenloop van omstandigheden hebben alle feestgangers aan het einde van het feest een geweer in hun handen. Geweren die worden leeggeschoten op 180 hongaarse joden, waarvan geen het bloedbad overleeft.

Naar aanleiding van dit 'incident' heeft Elfriede Jelinek een toneeltekst geschreven, die pijnlijk en stroef de verbale strijd laat zien van de betrokkenen. Een strijd die alle mogelijke gedachten naar voren brengt: ontkennen dat er iets gebeurd is dat niet door de beugel kon, goedpraten (de slachtoffers hadden immers toch noemswaardige levensverwachting), wroeging over de eigen rol bij de slachting, verzakelijken van de moordpartij, er over heen praten, mooi weer spelen, feesten, lachen. Als we maar genoeg ons best doen het leuk te houden vergeet men het vanzelf wel.... Maar zelf vergeet je het niet. Het verleden vreet zich een weg door je geheugen.

De oorspronkelijke tekst van Jelinek zou gespeeld ruim vier uur duren. Regisseur Jossi Wieler heeft er samen met vijf acteurs van de Münchner Kammerspiele een tergend pakkende voorstelling van anderhalf uur van weten te maken. Daarbij was de lengte van de tekst niet het enige probleem. Jelinek's tekst heeft geen regie-aanwijzingen en geen personages. Uit de tekst zelf zou je kunnen opmaken dat ze wordt gesproken door de (dienst-)bodes van het Kasteel. Maar dat doet er eigenlijk niet eens niet toe.  Het is een lange monoloog voor een of meer sprekers. Maar zelfs de monoloog als geheel is al geen rol die gespeeld kan worden.  De tekst van het stuk is rijk aan stijlen en beelden, stemmingen, citaten, maar geeft geen herkenningspunten voor mensen die deze tekst gezegd zouden kunnen hebben. Het is vooral een spel met woorden. Jellinek speelt met betekenis en ondertoon, met een zeer herkenbare voorkeur voor woorden en uitdrukkingen met dubbele betekenissen. Daarbij bevat de tekst ondanks alle beladenheid veel humor. Soms bevrijdend, soms (bewust) misplaatst. In de voorstelling maken spel en toneelbeeld de tekst nog indringender.

Het resultaat is een voorstelling zonder plot, zonder personages, zonder dramatisch conflict, maar ook een voorstelling die het publiek bij de strot grijpt. Je krijgt al snel een ongemakkelijk gevoel. Je probeert de personages te plaatsen, de relaties te ontdekken, het verhaal, waar het begint, en waar het misschien zou kunnen eindigen. Maar uiteindelijk laat je je gewoon meeslepen. In het begin lach je nog om de grapjes in de tekst. Maar naarmate de voorstelling vordert en de gruwelijkheid van de gebeurtenissen voelbaarder wordt, verdwijnt de lach uit de zaal. En daarmee blijft toch een klassiek element van theater overeind: de katharsis of loutering. Het slotapplaus voelt als een opluchting. Dit is theater dat je raakt.

www.hollandfestival.nl


Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.